• Anonym (Ville­n tid?)
    Äldre 13 Aug 16:33
    10605 visningar
    5 svar
    5
    10605

    P-Piller tidsskillnad åka utomlands??

    Lite dum fråga men började verkligen precis med piller för första gången och jag flyttar tillbaka till USA där det kommer vara 9h tidsskillnad bakåt. Jag har nu alltid tagit mina p piller i Sverige runt klockan 18.00 men när jag är i USA kommer klockan vara 3.00 på natten om jag ska ta de samma tid (går ju ej).

    Sen också att jag kommer ta ett piller på planet när klockan är 18.00 i Europa sen åker jag ?bakåt i tiden? och när jag landar kommer klockan vara runt 18.00 samma dag som när jag åkte från Sverige. Tänker att när vore det bäst att ta pillret igen i USA för väntar jag tills nästa dag klockan 18.00 så har det ju gått över 24h.

    Som sagt är lite ?clueless? med p piller än så länge.

    Men tar gärna emot tips! (Tar esteron förresten)

  • Svar på tråden P-Piller tidsskillnad åka utomlands??
  • Anonym (Påmin­nelse)
    Äldre 13 Aug 18:08
    #1

    Nu när jag åkte utomlands med tidsskillnad satte jag en återkommande påminnelse i mobilen för den (svenska) tiden jag skulle ta mitt piller så att jag inte skulle glömma bort något. Det går att välja tidszon i kalendern (på iphone i alla fall) som inte påverkas av att du ändrar tid i övrigt.

    Om du vill ta dem mer rimlig tid kan du förskjuta några timmar i taget (är ju ok med sex timmars försening). Dock är ju kl typ 11-12 i USA när kl är 18 i Sverige (Dvs före oss) så det är kanske inte nödvändigt.

  • Anonym (Ville­n tid?) Trådstartaren
    Äldre 13 Aug 21:12
    #2
    Anonym (Påminnelse) skrev 2018-08-13 18:08:10 följande:

    Nu när jag åkte utomlands med tidsskillnad satte jag en återkommande påminnelse i mobilen för den (svenska) tiden jag skulle ta mitt piller så att jag inte skulle glömma bort något. Det går att välja tidszon i kalendern (på iphone i alla fall) som inte påverkas av att du ändrar tid i övrigt.

    Om du vill ta dem mer rimlig tid kan du förskjuta några timmar i taget (är ju ok med sex timmars försening). Dock är ju kl typ 11-12 i USA när kl är 18 i Sverige (Dvs före oss) så det är kanske inte nödvändigt.


    Ja nu räkna jag helt fel med tiden! Klockan kommer ju förstås vara runt 9-10 när det är 18.00 i Sverige. Men tack för svar, får väl börja att ta de klockan 10 och sen hoppa fram två timmar varje dag tills jag når amerikanska 18.00 :) 
  • Anonym (Säkra­)
    Äldre 14 Aug 12:26
    #3
    Anonym (Villen tid?) skrev 2018-08-13 21:12:38 följande:
    Ja nu räkna jag helt fel med tiden! Klockan kommer ju förstås vara runt 9-10 när det är 18.00 i Sverige. Men tack för svar, får väl börja att ta de klockan 10 och sen hoppa fram två timmar varje dag tills jag når amerikanska 18.00 :) 
    Om du har sex under tiden som du skjuter fram tidpunkten och därför känner dig osäker, kan du ju se till att killen använder kondom.
  • Anonym (Ville­n tid?) Trådstartaren
    Äldre 14 Aug 16:57
    #4
    Anonym (Säkra) skrev 2018-08-14 12:26:00 följande:

    Om du har sex under tiden som du skjuter fram tidpunkten och därför känner dig osäker, kan du ju se till att killen använder kondom.


    Nu blir det nog inge sex förrän om kanske 2 veckor men ja absolut kondom är i så fall nog smartast vid skjute av tidpunkten.
  • Anonym (H)
    Äldre 14 Aug 19:27
    #5

    Det brukar ju vara så att om man missar ett p-piller så bör man skydda sig i en vecka framåt. Så om det inte är aktuellt med sex på 2 veckor så kan du utan problem byta tid direkt, istället för att skjuta 2 timmar åt gången.

Svar på tråden P-Piller tidsskillnad åka utomlands??