• Junojune

    Hur välja bästa långivare? Bolån till första huset

    Vi ska köpa vårt första hus! Vi hoppas verkligen att huset blir vårt...

    Just nu har vi lånelöfte från Länsförsäkringar i en region. Vi har inte pratat med fler banker. Hur går man till väga för att få bästa dealen på bolånet? Hur vet vi att det är bra ränta? Är det någon idé att gå till fler kontor inom Länsförsäkringar?

    Nuvarande banken har räknat på listräntor och säger vi ska återkomma för att diskutera ränta och upplägg när det är dags att genomföra köp. Detta betyder att vi inte fått några räntor att jämföra med andra banker.. Jag har läst på några ställen att man ska få en deal på en bank och sedan gå till nästa för att förhandla fram en bättre deal osv. Men när hinner man det?

    +Vilka banker är bra och varför?

  • Svar på tråden Hur välja bästa långivare? Bolån till första huset
  • Anna60

    Räntorna ändras ju från dag till dag i värsta fall. När ni bestämt er för ett hus så har ni ju lånelöftet, och där förhandlar ni räntan när lånet läggs upp. 

  • Anna60

    PS. Du kan gå in på olika banker via internet och kika på "boräntor", då har du lite att jämföra med. Boräntorna ligger ju aktuella. Men om exvix 2 månader kan man inte garantera att räntesatsen ligger kvar. Så är det ju alltid.

  • snedtak

    Min uppfattning är att förhandling sker mellan kontraktsskrivning och tillträde, dvs. innan ni tar själva lånet. Förhandlingen kan tex vara att ni får listräntan på tillträdesdagen med en viss rabatt (tex. 0,25%). Alla banker publicerar både sina listräntor och sina snitträntor, så du kan få en överblick om hur de ligger till. Sedan kanske du inte kan få snitträntan, som kanske baserar sig på kunder med lägre belåningsgrad eller så.

    Vilka banker som är bra beror lite på vad ni förväntar er av en bank. Är det viktigt med kontor med generösa öppettider? Kontanthantering? Att allt gällande lån kan skötas över nätet?

  • Anonym (PEZ)

    Varför har ni bara kollat med just Länsförsäkringar?

    Sök även hos SBAB det kan ni göra online så ser ni direkt om det är intressant.

  • Junojune
    Anonym (PEZ) skrev 2018-08-13 19:01:30 följande:

    Varför har ni bara kollat med just Länsförsäkringar?

    Sök även hos SBAB det kan ni göra online så ser ni direkt om det är intressant.


    För att det är min bank och vi tror gott om dom. Första vi tog. Inte gått vidare till fler banker ännu helt enkelt

    Tänker att man inte vill göra för mycket kreditupplysningar.. och jag antar det görs vid varje ansökan, eller?

    Varför är SBAB bra?
    snedtak skrev 2018-08-13 17:17:45 följande:

    Min uppfattning är att förhandling sker mellan kontraktsskrivning och tillträde, dvs. innan ni tar själva lånet. Förhandlingen kan tex vara att ni får listräntan på tillträdesdagen med en viss rabatt (tex. 0,25%). Alla banker publicerar både sina listräntor och sina snitträntor, så du kan få en överblick om hur de ligger till. Sedan kanske du inte kan få snitträntan, som kanske baserar sig på kunder med lägre belåningsgrad eller så.

    Vilka banker som är bra beror lite på vad ni förväntar er av en bank. Är det viktigt med kontor med generösa öppettider? Kontanthantering? Att allt gällande lån kan skötas över nätet?


    Jag vill nog ha allt samlat på ett ställe. Kommer alltså även ha personkonto hos samma bank. Men det betyder också att en del banker utesluts.. vet inte om det är en bra preferens. Att kunna hantera konton m.m. över nätet och i app är att föredra.

    Jag trodde listräntorna var kassa..? En sådan "rabatt" låter inte särskilt bra :/ men det ger såklart en hint om vart bankerna ligger i jämförelse med varandra.
    Anna60 skrev 2018-08-13 16:58:55 följande:

    PS. Du kan gå in på olika banker via internet och kika på "boräntor", då har du lite att jämföra med. Boräntorna ligger ju aktuella. Men om exvix 2 månader kan man inte garantera att räntesatsen ligger kvar. Så är det ju alltid.


    Ja det ger ju en en hint om vart bankerna ligger i jämförelse med varandra.

    Men ska jag ringa till nästa och nästa direkt efter jag fått ett erbjudande från en bank? Hur har ni gjort?

    Har ni bundit delar av lånet? Man blir väl mer eller mindre bunden i något år till banken? För att få bättre ränta..?
  • snedtak
    Junojune skrev 2018-08-14 08:09:00 följande:
    För att det är min bank och vi tror gott om dom. Första vi tog. Inte gått vidare till fler banker ännu helt enkelt

    Tänker att man inte vill göra för mycket kreditupplysningar.. och jag antar det görs vid varje ansökan, eller?
    Varför är SBAB bra?

    Jag vill nog ha allt samlat på ett ställe. Kommer alltså även ha personkonto hos samma bank. Men det betyder också att en del banker utesluts.. vet inte om det är en bra preferens. Att kunna hantera konton m.m. över nätet och i app är att föredra.

    Jag trodde listräntorna var kassa..? En sådan "rabatt" låter inte särskilt bra :/ men det ger såklart en hint om vart bankerna ligger i jämförelse med varandra.

    Ja det ger ju en en hint om vart bankerna ligger i jämförelse med varandra.
    Men ska jag ringa till nästa och nästa direkt efter jag fått ett erbjudande från en bank? Hur har ni gjort?

    Har ni bundit delar av lånet? Man blir väl mer eller mindre bunden i något år till banken? För att få bättre ränta..?
    Ja, som regel gör varje bank en kreditupplysning så jag skulle inte skaffa mer än cirka 3 erbjudanden.

    Om du vill ha konto, kort, m.m. antar jag att du kan hålla dig till Nordea, SEB, Handelsbanken, Swedbank, Länsförsäkringar, Skandiabanken, Danske Bank eller ICA-banken (som har lån via SBAB). Du kan först kolla listräntor och snitträntor och därefter välja bort banker du inte är intresserad av. Personligen hade jag valt bort Nordea och Swedbank med en gång, men de finns ju dom som är nöjda också.

    Vi har SBAB för att jag tycker förhandlandet är fjantigt och för att man slapp besöka ett fysiskt kontor. Just nu får man 1,49% som mest i ränta hos dem, men det beror enbart på storleken på lånet samt belåningsgrad. Ett alternativ är om du är med i facket, jag kan tex få från 1,34% på Danske Bank eftersom de har ett avtal med mitt fackförbund. Men för mig är det helt oviktigt att ha mina bankaffärer samlade hos samma bank, jag sköter ändå sparandet hos Avanza/Nordnet.
  • Junojune
    snedtak skrev 2018-08-14 09:02:25 följande:

    Ja, som regel gör varje bank en kreditupplysning så jag skulle inte skaffa mer än cirka 3 erbjudanden.

    Om du vill ha konto, kort, m.m. antar jag att du kan hålla dig till Nordea, SEB, Handelsbanken, Swedbank, Länsförsäkringar, Skandiabanken, Danske Bank eller ICA-banken (som har lån via SBAB). Du kan först kolla listräntor och snitträntor och därefter välja bort banker du inte är intresserad av. Personligen hade jag valt bort Nordea och Swedbank med en gång, men de finns ju dom som är nöjda också.

    Vi har SBAB för att jag tycker förhandlandet är fjantigt och för att man slapp besöka ett fysiskt kontor. Just nu får man 1,49% som mest i ränta hos dem, men det beror enbart på storleken på lånet samt belåningsgrad. Ett alternativ är om du är med i facket, jag kan tex få från 1,34% på Danske Bank eftersom de har ett avtal med mitt fackförbund. Men för mig är det helt oviktigt att ha mina bankaffärer samlade hos samma bank, jag sköter ändå sparandet hos Avanza/Nordnet.


    Vi har också uteslutit Nordea och Swedbank. Vi funderar på att kontakta SEB och sambon har nämnt SBAB som ett alternativ. Men då stannar jag hos LF.

    Vi får nog titta lite på räntor först. Får se när vi hinner sitta ner ovh titta på det. Ska kolla äver det där med facket.
  • Anonym (PEZ)

    Jag har SBAB just för att jag fick lån där räntan är dessutom lägre än swedbank som jag haft i 20 år.
    Att jag inte har allt i en bank förändrar ingenting, lån dras via autogiro, vill jag se något så loggar jag bara in på deras sida eller via appen.
    Har dock bara gjort det 2 ggr på 2år.

    Lånelölfte kan du ju alltid söka online utan kreditupplysning, man börjar ju alltid med lånelöfte.

  • Anonym (Nybliven villaägare)

    Ja och min fru valde SBAB av tre anledningar

    1. De var bland de banker som erbjöd lägst ränta just då enligt olika jämförelsesidor.

    2. De erbjöd privatlån för upp till 2/3-delar av kontantinsatsen till en bra ränta.

    3. Vi kunde få ett lånelöfte med privatlånet inbakat genom att ansöka via bankens hemsida.

  • Maria50

    Om man tar lån via en jämförelsetjänst kan man få erbjudanden via fler banker samtidigt men det tas bara ut en UC det är att rekommendera. Iaf att kika möjligheterna där först. Slipper man gå runt till alla banker själv.

    källa

Svar på tråden Hur välja bästa långivare? Bolån till första huset