• Äldre 13 Aug 18:55
    9330 visningar
    16 svar
    16
    9330

    Handla på nätet med mobilnummer och personnummer bara?

    som rubriken lyder- är det möjligt att göra det? Vad gör man om någon okänd använder din information för att köpa tjänster och varor under ditt namn?

  • Svar på tråden Handla på nätet med mobilnummer och personnummer bara?
  • Äldre 14 Aug 22:27
    #8
    Aniiee skrev 2018-08-13 20:44:57 följande:
    Om det är så nu så är det bra, men förr var det inga problem alls att skicka till i princip vilken adress som helst. Som gåva, till exempel, eller säga att det var en jobb-pendligsadress eller landet eller något. Men jag kan tänka mig att säkerheten har ökat på den punkten.
    detta är en ganska random fråga, men vet du vad man kan göra för att förebygga eller skydda sig mot id-kapning om t.ex. information om dig har hamnat på nätet?
  • Äldre 14 Aug 22:31
    #9
    Anonym (Kaka) skrev 2018-08-14 20:45:11 följande:

    Det går att köpa biljetter hos Klarna med bara mobilnummer och personnummer.Jag har en bekant som någon annan beställde biljetter med dennas personnummer,men den inte behövde betala för att den fick veta innan biljetter användas.om du inte vill drabbas just ringa Klarna och spärra din personnummer eller ladda ner klarnas app så du få notis varje gånger du köper/beställa något.


    jaha okej, jag har fått samma sak hända mig.. ungefär. En bedragare har registrerat sig på olika sidor med mina personuppgifter, inklusive min IP-adress,  och köpt abonnemanger/tjänster. Han/hon har även registrerat en adress som inte finns överhuvudtaget... så jag har nu ingen aning hur många fakturor som skickats till denna adressen, under mitt namn. Vad kan man göra?
  • Äldre 14 Aug 22:39
    #10
    Tow2Mater skrev 2018-08-13 19:02:49 följande:

    Hur betalar man varorna då...?


    det undrar jag med, men mitt bekymmer ligger i och med att en bedragare har mina personuppgifter och jag ville bara få råd på vad man kan göra. Som dem flesta vet så har tio tusentals svenska invånare drabbats av nåt som kallas id-kapning och abonnemangsfälla, har sökt och googlat konstant i snart 3 månader, men har inte hittat EN enda person som hara samma situation som jag... det är väldigt komplicerat. 
  • Äldre 14 Aug 23:04
    #12
    Tow2Mater skrev 2018-08-14 22:55:30 följande:

    Vad du kan göra (enligt google):
    www.konsumentiq.se/fraga-juristen/jag-har-blivit-utsatt-en-id-kapning-vad-ska-jag-gora


    Det här hjälpte faktiskt mig, tack så mycket. Men mitt problem är fortfarande lite "unikt" och komplicerat, bedragaren registrerar abonnemangstjänster med en adress som inte finns överhuvudtaget, så jag vet aldrig hur många fakturor som skickas under mitt namn till den adressen och kan därför inte bestrida dem.. vad mer kan man göra? 
  • Äldre 15 Aug 09:48
    #14
    Anonym (Kaka) skrev 2018-08-15 07:45:21 följande:

    @ HejHej019

    Klarna skickar inte faktura på falsk adress men om någon har lyckades göra så,du behöver polis anmäla samtidigt spärra din personnummer hos Klarna.Om du vill använda igen din personnummer du bara ringer Klarna och de kommer ställa några frågor som du svara på.

    Förresten hur fick du veta att någon annan har registrerat abonnemang för ditt namn?

    Ursäkta min svenska är inte så bra!


    Jag vet inte om dem ville jävlas med mig, eftersom dem tjänar ändå inget på detta, men

    jag kunde se på mejlen att dem flesta företaget hade skickat en faktura eller bekräftelsemeddelanden för dessa köp/abonnemang, men är riktigt osäker på hur många företag det faktiskt är. Personen har även mitt IP adress som dem kan sätta som mask, för att skydda sin intergret, och har även mina bankuppgifter som bankkorts nummer... hur jag än ser på detta så fattat jag inte hur dem lyckades med det.
  • Äldre 15 Aug 23:25
    #16
    Anonym (Kaka) skrev 2018-08-15 16:21:35 följande:

    @HejHej019

    Har du inte fått brev från UC ? De flesta företag brukar göra kreditupplysning när man teckna ett nytt abonnemang!


    hej, jag vet att dem flesta brukar skicka UC brev till den bokförda adressen, problemet ligger dock hos oseriösa/bluff företag som ligger i Danmark respektive Sverige och UK, vissa gör med flit att den utsatta inte ska bli medveten om abonnemanget och på sätt ta dröjränta med hjälp av eget bluff inkassobolag. Ibland är det så att dem registrerar dig på abonnemang på deras andra sidor med informationen du gett dem (inklusive ip-adress) dem kan då maska sin ip-adress med din ip-adress, så när polisen frågar dem om bevis, kan dem säga att den utsatta har registrerats med ip-adressen xxx.xxx.xx vilket polisen sen, tyvärr, måste erkänna är din och vips så vinner dessa blufföretag. Kollade nyss på en dokumentär där en blev utsatt och fick en faktura 5 år senare med 100 000kr tror jag det va.
Svar på tråden Handla på nätet med mobilnummer och personnummer bara?