• Äldre 13 Aug 20:12
    2118 visningar
    2 svar
    2
    2118

    Hjälp en snart 16-årig tjej med autism

    Hej jag är en 15-årig tjej som ska börja gymnasiet nu i augusti. Jag tar tyvärr några cigg och röker dom när jag är med min vänner då dom bjuder mig. Många av mina vänner är vuxna och ger till mig men även vänner som är mindreåriga som får cigg av vuxna. Jag har försökt att sluta. Jag är inte beroende men jag får ett extremt sug och speciellt när jag mår dåligt. Jag lider av ångest och det känns bättre av att ta 3 cigg eller mindre. Jag har sagt till mina vänner att jag vill sluta men dom frågar om jag vill ha cigg. Det är svårt för mig att hålla emot. Jag har extremt dåligt samvete för mina nära och kära och dom vet ej att jag röker. Jag vet inte vad jag ska ta mig till ??????

  • Svar på tråden Hjälp en snart 16-årig tjej med autism
  • Äldre 13 Aug 20:21
    #1

    Det är väldigt enkelt, berätta för dina nära och kära att du behöver hjälp med att sluta, för du är beroende även om du inte trodde det. Glad För att "känna ett extremt sug" är just det. 
    Visst, de kan bli upprörda, men hellre det än att du får cancer eller hur?

  • Äldre 14 Dec 16:35
    #2

    Hej!

    Säg rakt ut till dina vänner att du inte vill hålla på med skiten för du håller på att blir beroende av alla jääkla kemikalier. Jag röker själv och ångrar att jag ens börja (Det va pga grupptryck fast jag itne fatta det själv).
    En dag kommer dina "vänner" (fattar inte hur en vän kan va så respektlös att tvinga någon till, ja vad det nu är) att förstå att det va dom som gjorde misstaget och fortsatte medans du va den smarte!

    Försök bara va stark och säg det rakt ut, "jag vill ej ha!" (kan tilläggas om man är förbannad: .."FATTAR NI INTE!!?") Du tjänar på det. Det är bara jobbigt att säga ifrån första gången.
    Lycka till, hoppas du inte fastnar i cigg för det är en onödig utgift som tär på allt i och utanpå kropp..

Svar på tråden Hjälp en snart 16-årig tjej med autism