• Äldre 13 Aug 22:47
    8695 visningar
    11 svar
    11
    8695

    Hjälp vi nattar bara barn hela kvällarna, tips sökes!

    Vi har tre barn 8, 5 och 2 år. Jag och min man spenderar stora delar av våra kvällar till att sitta bredvid när barnen ska sova, i tysthet, i mörker, i olika rum. Jag undrar om detta är normalt?

    Den äldsta är väldigt mörkrädd och vill absolut inte sova i eget rum utan vill i princip bara somna med oss föräldrar. Ibland kan det blir undantag men hon och de andra två ?kräver? att vi sitter med bredvid hela läggningen tills de har somnat. Och då hon är så, så har vi vant de två mindre vid att det är så vi gör. Men eftersom vi lägger barnen ca 20 som tidigast och de somnar lite olika tider så blir det i praktiken att vi sitter och väntar på att barn ska somna HELA kvällen. Och jag och min man är i två olika sovrum för barnen kan inte somna ihop. Utan först 2-åringen och sedan tar vi varsitt barn i varsitt rum.

    Har alla det så här? Eller kan ni säga till era barn ?sådär nu säger vi godnatt? och sedan gå ut och så somnar de själva?

    Jag är helt slut, dränerad på energi, vid ca 22 när jag då ska börja städa och förbereda diverse saker. Och jag hade verkligen velat ha en timme 21-22 till att titta på en film med min man t ex. Hade läggningarna varit givande hela vägen t ex att vi hade pratat med barnen eller läst böcker osv så hade det ju känns som mysig tid, men nu gör vi bara det i början och sedan sitter vi i princip bara i ett tyst mörkt rum och väntar på att barnet ska somna. Inte så riktigt faktiskt, kväll efter kväll. Jag älskar förstås att umgås med barnen men inte på detta sätt under läggningarna.

    Ja ni hör ju - vi är vana vid att det är så här och alla kanske har det så här men det gör inte vårt vardagsliv speciellt spännande eller härligt faktiskt.... Jag undrar bara hur andra gör och vad som är normalt.

    Till saken hör att vi stökar runt lite med sängplatser, hittar inget som funkar. Äldsta har eget rum men sover inte där. Vi har pga mörkrädd lagt alla barn i en säng så de sover på rad och vi tänker att de ska vara trygga i det.

    Tacksam för svar och berättelser hur ni gör som har liknande åldrar på barnen. Gärna handfasta tips! Tack tack tack!

  • Svar på tråden Hjälp vi nattar bara barn hela kvällarna, tips sökes!
  • Äldre 13 Aug 22:53
    #1

    Vi har alltid haft nattlampa. På somrarna har vi midnattssol, och det funkar inte att vänja ungarna med att sova i mörker. Med en svag nattlampa och dörren öppen, så har de somnat själva från 3-årsåldern. De har somnat i famnen upp till 1-2 år, och sedan har det varit en period med att ligga eller sitta bredvid, tills de lärt sig att somna själva.

  • Anonym (på försko­lan?)
    Äldre 13 Aug 22:55
    #2

    Fråga personalen på förskolan, hur de får 16 småttingar att somna in på en kvart?

  • Äldre 14 Aug 06:52
    #3

    Sätt upp en ljusslinga (a la julslinga m roliga lampor) i rummet.

    När du nattar 8 åringen ta med din mobil och när kvällspratet o sagan är slut sätt dig med den (+ hörlurar o titta på netflix kanske) men sitt inte i 8 åringens säng. Förbered henne om att du kommer sitta på en stol vid dörren. Några nätter senare (eller när det fungerar) utanför dörren. Ta det steg för steg.

    Gör samma med 5 åringen.

    Jag är verkligen för samsovning och att föräldrar/syskon skapar trygghet. Men när den biten slår över och barnet blir orolig för minsta lilla förändring är det dags att hitta andra strategier.

    Jag tror det är vanligare än vad du tror med föräldrar som nattar hela kvällarna. Men det är oftast de som nattar sina på 5 minuter som hörs.

    Hoppas du får många svar så du kan plocka bästa tipsen som passar för Er.

  • Äldre 14 Aug 06:54
    #4
    Anonym (på förskolan?) skrev 2018-08-13 22:55:32 följande:

    Fråga personalen på förskolan, hur de får 16 småttingar att somna in på en kvart?


    Det går inte att jämföra
  • Anonym (ägg)
    Äldre 14 Aug 07:21
    #5

    Våra vänner har också tre barn liknande ålder. Varannan kväll nattar mamma och varannan pappa. Den som inte nattar har egen tid (tränar/springer oftast).

    Mamma/pappa lägger sig i "stora" sängen och alla barnen runt omkring. De ligger och läser och pratar om dagen. Småtjafs mellan barnen uppstår lite ibland men det brukar vara hanterbart eftersom en förälder också ligger där.

    Efter nån halvtimme sover alla (även föräldern )

    Den andra väcker den nattande föräldern och barnen ligger kvar i stora sängen hela natten. Föräldrarna ligger i extrasäng i annat rum. Detta upplägg funkar för dem och bara ett litet inblick i någon annans liv.

    Själva har vi faktiskt haft ett "lätt" barn. Hon hoppar runt i huset en stund runt 19. Vid 19:20 får vi godnattpuss och vid 19:30 sover hon som en stock i sin säng.

    En annan familj i bekantskapskretsen har ett barn som i princip aldrig är trött (11 år idag). Hon lägger sig med föräldrarna runt 22-23 och stiger upp vid 5. Hon är alltid glad och pigg men det är en gåta varför hon inte sover mer och aldrig har gjort. Hennes lillasyster (5 år) sover från 19-06 varje natt.

  • Äldre 14 Aug 07:44
    #6

    För det första måste ni bestämma er, både du och din man, att nu ska ni förändra detta och sen måste detta förmedlas till barnen, en och en, där får ni förklara att nu ska detta göras annorlunda, man får förklara att ni har andra sysslor som måste göras hemma och det är inte möjligt för er att sitta i mörkret så länge. Svårast kommer nog detta bli för 8åringen, så det får gå steg för steg, och förklara hur det kommer gå till och hur det ska bli, hon kan även få komma med egna förslag på hur det kan bli enklare för henne (så hon känner sig delaktig i förändringen) hon kanske vill ha nattalampa, dörren halvöppen etc. så föreslår jag att som någon ovan nämnt att ni flyttar er från sängen successivt, börja med att sitta mitt i rummet ist och sen långsamt flytta närmare dörren och avsluta med att sitta utanför dörren ett par nätter. För vissa barn går det superfort (kan säkert gå bättre med de yngre som verkar mest ha vant sig vid detta pga att det var så ni gjorde) och ibland kan det ta lite tid. Jag jobbade som nanny i 7år och har använt mig av den här tekniken (ihop med föräldrar) några ggr och det har alltid fungerat till slut.

    Hoppas ni hittar en bra strategi, lycka till!


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 14 Aug 09:13
    #7

    Som ovan skriver, ni måste bestämma er och sen genomföra det och vara konsekventa, lugna och tydliga.

    Vi har alltid suttit med barnen tills de somnat. Men ledsnade så småningom på det. Äldsta (som nu är 9) fasade vi ut detta när hon var typ 6-7 år och började kunna läsa bra. Då läste vi högt för henne och sen fick hon läsa själv i egen bok och släcka själv när hon läst en stund. Funkade jättebra.

    Yngsta (som nu är 7,5) har vi också alltid suttit med. Men vi kände förra sommaren (6,5 år) att vi blev hemskt less på att sitta där hur länge som helst. Så vi berättade helt enkelt att vi nu inte tänkte göra det längre och så gjorde vi det pö om pö. Från början gick det ut på att vi var i rummet utanför och så fick man springa massor fram och tillbaka tills han somnade. Men efter några kvällar gick det bättre och bättre och sen efter ett tag kunde man börja gå ner till nedervåningen.

    Nu i sommar blev det några steg bakåt igen då vi suttit hos honom tills han somnade när vi varit bortresta, så nu fasar vi ut oss själva igen genom att vara på övervåningen men inte i hans rum. Man kan sitta utanför och surfa på mobilen eller gå runt och plocka lite, städa ett badrum osv.

    Ni får ju testa er fram med lite mjuk musik, nattlampor osv.

    Men nej, man måste inte ha det så där. Ni precis som vi har kunnat göra så eftersom ni är två föräldrar och ingen jobbar på kvällarna. Tänk om ni varit ensamstående, då hade det inte varit rimligt. Prata med de två äldsta, dagtid, i lugn och ro, och säg att ni ska förändra detta och diskutera hur de vill göra det.

  • Äldre 14 Aug 17:47
    #8

    Tusen tusen tack för alla bra svar och tips och råd! Jag uppskattar det så mycket - verkligen bra grejer! Och det som också känns bra är att ni har bekräftat att det inte behöver vara på detta sätt, att vi skulle kunna ha mysiga kvällar med barnen men liksom utan att sitta fast i mörka rum år ut och år in.

    Tack och kram!

  • Äldre 14 Aug 21:55
    #9

    En grej jag gjorde när det kändes som om nattningarna varade i evighet var att göra någon lugn och tråkig syssla precis bredvid. Vika tvätt, yoga, läsa, jobba... Visst tog läggningen fortfarande 2 timmar, men jag blev inte stressad av att sitta fast hela kvällen.

    Ett annat trick jag tog till från att barnen var typ 3 år var att efter gonattsagan fråga om jag fick stanna och gosa en liten stund. Om de kände att det var deras val så var de mycket mindre busiga och rastlösa utan ganska fokuserade på att ligga stilla och nära. Ville de inte ligga stilla utan bara spralla runt så var det också mer ok för mig att gå och göra något annat eftersom det inte erbjöds något gos. Ville de leka stilla i sängen en stund var det ok för mig.

    Ett annat tips är att komma på ärenden som du måste göra. Du ska bara på toa, vattna blommorna, mata katten... sedan kommer du tillbaka. Ibland är det lättare att vänta på att någon ska komma tillbaka än att bli lämnad ensam. För det mesta somnade barnen under något av ärendena och jag kände mig mindre fast.

    För ditt större barn kan du se om du kan hitta någon bra sömnmeditation. Min 9-åring lyssnar ibland på Michael Sealey på youtube, men de är på engelska. Väldigt effektivt dock..

  • Anonym (Ja)
    Äldre 15 Aug 21:17
    #10

    Varför är det mörkt i rummet om barnet är rädd?

    Ja vi läser en bok med barnen var för sig och under tiden blir de trötta så efteråt sitter vi lite och så somnar dom. Var för sig alltså. Men det tar inte två timmar. Vad är det som gör att det tar så lång tid?

  • Anonym (Flowe­r)
    Äldre 15 Aug 23:43
    #11

    Läs boken "kaninen som så gärna ville somna" 


    Mina ungar somnadade innan jag han vända första sidan

Svar på tråden Hjälp vi nattar bara barn hela kvällarna, tips sökes!