• Äldre 14 Aug 01:05
    2258 visningar
    5 svar
    5
    2258

    Får du orgasm av enbart penetrerande vaginalt samlag?

    Efter många myter och missförstånd är jag nu nyfiken på vad ni som medlemmar anser i denna fråga. Statistik från större undersökningar finns ju men hur pass representativa är vi som läser och skriver här?

    Mitt syfte är helt enkelt att jämföra svaren här med andra sexologiska undersökningar.

    Tråkigt nog går det inte att göra någon riktig enkät så man får göra desto fler frågor i form av en "omröstning".

    Det går givetvis att svara hur oärligt man vill men jag tror det blir mer intressant för alla om ni svarar ärligt.

    Man kan formulera frågan på många olika sätt som också kan betyda olika saker för olika människor:
    Får du orgasm av att bara knulla?
    Får du orgasm vid samlag med enbart vaginal penetration?
    Får du orgasm vid enbart penetrerande vaginalt samlag?

    I Nationalencyklopedin (NE) finns följande beskrivning:

    samlag, akt där två eller flera personer förenas sexuellt. Ett samlag kan vara vaginalt, analt eller oralt. Samlag är inte alltid penetrerande. Jämför analsex och oral sexualitet.

    Vid vaginalt, heterosexuellt samlag förs penis in i slidan. Mannens peniserektion och kvinnans lubrikation bidrar till att samlagsrörelserna ger en vällustig sexuell stimulering, vilken kan kulminera i orgasm. Samlaget är som regel en förutsättning för befruktning, men det har också en stor emotionell betydelse (intimitet, närhet, kärlek) i människors sexuella relationer. Se vidare sexualitet.

    Efter goda kommentarer på ett tidigare försök har jag ändrat både frågeformulering och svarsalternativ till en lite krångligare men mer väldefinierad fråga och enklare svarsalternativ.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-14 01:08
    Kommentera gärna för en mer nyanserad bild.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får du orgasm av enbart penetrerande vaginalt samlag?
  • Äldre 19 Aug 01:25
    #1

    Jagfår ofta det. Men det kräver dessvärre en ganska stor penis, vilket varit ett problem i tidigare förhållanden.

  • Äldre 19 Aug 06:26
    #2

    Jag tror du formulerat frågan lite fel.

    Jag gissar att du frågar efter "Kan du få orgasm..."

    Kag Skulle kunna komma varje gång vid penetrerings sex och min fru till 90%.

    Men, var och hur vi kommer är en annan sak.

  • Anonym (Filip­pa)
    Äldre 19 Aug 09:19
    #3

    Det beror helt på mannen och hans teknik! Med mitt ex kunde jag nästan aldrig komma då vi låg med varandra, och jag trodde att jag helt enkelt hade svårigheter att få vaginala orgasmer.

    Visade sig dock vara helt fel, men som sagt, jag behöver vara med en man som vet vad han gör i sängen ;)
    Min grad av kåthet spelar in också (som alltid).

  • Anonym (H)
    Äldre 19 Aug 14:32
    #4

    Nej, det kan jag inte. Det behövs smekningar.

  • Äldre 26 Aug 07:22
    #5

    Tack för era svar!

    Man kan ju undra varför jag ställer en sådan fråga här. Bakgrunden är den stora okunskap jag mött hos många män (och t.o.m. hos vissa kvinnor som tror de är "onormala"). Enligt flera undersökningar får kvinnor sällan orgasm vid enbart vaginalt penetrerande samlag (nästan lika lite som jag troligen skulle få det om någon knullade mig i baken). Jag fick dessutom själv en enkät (med amerikanskt ursprung men översatt till svenska för internationellt spridd) för en tid sedan som frågade om sexliv men på ett så stereotypt sätt att mina svar måste ha verkat väldigt underliga (med t.ex. orgasmrik sex flera gånger i veckan med partner men utan att knulla).

    Flera kvinnor tycker också det är tråkigt med män som inte anstränger sig och bara tänker på sig själva och bara slutar när det gått för dem. Några har också uttryckligen påtalat att det inte ger särskilt mycket njutning att bara knulla, vilket givetvis kan skilja sig stort mellan olika individer.

    Mitt syfte var helt enkelt att se om de som svarar här är representativa för majoriteten enligt större undersökningar och skapa en medvetenhet som skolans sexualundervisning tydligen har misslyckats med.

Svar på tråden Får du orgasm av enbart penetrerande vaginalt samlag?