• JohannaSaGo

    Ta bort dagsvilan eller korta ner?

    Vi har ett litet dilemma, och vet inte hur man ska göra det bäst. 


    Sonen blir snart 2 år. Han sover cirka 20:00:-07:00 samt vila 12:13:30 cirka.
    Detta har funkat väldigt bra fram tills för någon vecka sedan. Tagit cirka 20min att natta.


    Nu går vi och lägger oss som vanligt runt 19:45.. men det har tagit sån tid att söva honom, så han har somnat vid 20:40 vissa dagar..  Vilket resulterat i att han vaknat senare runt 07:45.. sedan blir vilan fördröjd.. och nästa nattning senarelagd.. så det blir liksom senare och senare =/ 


    Vi tänker att man kanske ska försöka minska ner vilan till 1h/30min? Men känns så taskigt lite när man märker hur trött han är.. Tror ni det är Ok att väcka ett barn på vilan? 


    Och sedan lägga honom tidigare, kanske vid 19:00/19:30, för förstår att han kommer sova längre på natten om han sover kortare på dagen.. 


     

  • Svar på tråden Ta bort dagsvilan eller korta ner?
  • legomum

    Hade inte senarelagt vilan på dagen.

    Jag gjorde som så att när mina tvillingar hade dagar de var märkbart piggare mot kvällen så gick vi ut på äventyr. En promenad där vi hoppade och sprang lite gjorde susen.

    Hade inte börjat förändra rutiner för några dagars avvikelse. Ibland kommer de bara i ofas.

  • Alexi

    Det är ju inget konstigt att dra ner dagsömnen för en tvååring. När min dotter var exakt två år drog vi ner dagsömnen till 30 min på förskolan och inget alls hemma, och vid 2,5 år slutade hon sova på dagen helt.

    Så det är bara att dra ner sömnen på dagen, testa er fram vad som är lagom.

  • JohannaSaGo

    Tack för svaren! Men nu till ett annat problem.


    Idag efter inskolningen på nya föris, så sov sonen 1h, därefter väckte vi honom. Lika glad och pigg som vanligt.. kändes bra.

    Det jobbiga med detta är att på förra dagiset så åt dom tidig lunch, och sonen sov 11.30-13:00 cirka.


    På nya föris äter dom lunch 11.45 och somnar ca 12:30, så allt blir ju lite senare. 

    Iallafll, sonen somnade direkt efter föris vid 12:30, 1 timme. Och inat tog sövningen 1timme och 45 minuter, nästan 2 timmar!!  Aldrig tagit så lång tid förut. Och det känns som han lätt klarar sig på 30 min (har hänt att han vaknat själv i somras efter 30min och funkat galant)

    MEN nu har vi pratat med förskolan, om något jag trodde var självkalrt på alla förskolor, att föräldrarna bestämmer hur länge barnet ska sova .. men dom har som policy att dom inte väcker barnen, minst 1h sömn. 


     


    Så hur gör vi nu =/ har tuffa nattningar i veckorna, tills han inte behöver dagsvilan alls...? =/ 


    Förstår att det är mer påfrestande att vara på förskolan än hemma. Men han kommer till att börja med gå 15/h veckan tills pappan börjar jobba.. Och nu på inskolningen har han inte krävt mer sömn =/ 

  • LejonSa

    Nä men vadå policy? Var har de hittat den?? Klart det är ni föräldrar som bestämmer!

    Min son är nu snart 3 år men slutade sova dagtid bara för en vecka sedan. Idag när vi skolade in honom på ny förskola så kombi överens om att det ju är högre tempo på förskolan så han kanske behöver en 30 min där ändå. De sa själv att somnar barnen inte inom en 15-20 min så tvingar man inte dom ligga kvar där. O sover han 30-40 min på förskolan o jag märker hemma att han sen inte somnar förrän 21-22 tiden då kapar man sömnen på fsk med.

    Ta ett snack med förskolechefen. Har aldrig hört att man ens kan ha en sån policy! Vad grundar de den på? O jag jobbar ändå inom förskolan och skolans värld. Aldrig hört detta som sagt! Du bestämmer.

  • JohannaSaGo
    LejonSa skrev 2018-08-14 22:48:45 följande:

    Nä men vadå policy? Var har de hittat den?? Klart det är ni föräldrar som bestämmer!

    Min son är nu snart 3 år men slutade sova dagtid bara för en vecka sedan. Idag när vi skolade in honom på ny förskola så kombi överens om att det ju är högre tempo på förskolan så han kanske behöver en 30 min där ändå. De sa själv att somnar barnen inte inom en 15-20 min så tvingar man inte dom ligga kvar där. O sover han 30-40 min på förskolan o jag märker hemma att han sen inte somnar förrän 21-22 tiden då kapar man sömnen på fsk med.

    Ta ett snack med förskolechefen. Har aldrig hört att man ens kan ha en sån policy! Vad grundar de den på? O jag jobbar ändå inom förskolan och skolans värld. Aldrig hört detta som sagt! Du bestämmer.


    Dom menar att det är viktigt för barns utveckling att låta dom sova på dagen om dom behöver det. . och OM barnet vill sova 1h är det "vi som måste ändra nånting hemma" "ni som får se över era rutiner hemma"  typ.. Och dom låter dom sova minst 1 timme .. Har inte frågat mer djupgående om det. För när vi sökte förskoleplats hos dom tyckte jag det lät skit bra, eftersom jag DÅ ansåg att barnet (spädis) ska få sova hur mycket hen vill. 


    Lite skillnad nu när han närmar sig 2. Men pappan ska prata med dom idag om vilan =/ 


     

  • Anonym (Mia)

    Med ett barn som har aspberger och add hade jag jätteproblem med sovandet på förskolan. Redan som liten hade vi jätteproblem med att få barnet att somna på kvällarna. Hemma slutade barnet sova dagtid som nybliven ettåring..

    Jag låg och försökte söva en tvååring kl 23 på kvällen för barnet var inte trött... ni hajar problemet.

    Det hette från förskolan att jag inte hade rutiner och de jag hade var inte bra nog...??? Jag var 22 och hade INGEN talan alls. Varken hos personalen eller hos chefen.

    Det var inte förrän vi bytte förskola jag fick gehör.

    (Barnet var inte diagnosticerad just då utan senare)

    Men som ensamstående var jag helt knäckt. Somna med barnet och vakna mitt i natten för att gå upp, släcka och göra klart i kök osv.

    Blir bara matt av att tänka på den perioden.

Svar på tråden Ta bort dagsvilan eller korta ner?