• em93

    Sonen vägrar sluta amma

    Hej, har en liten kille på 11 månader som jag har helammat tills han va ca 6-7 månader sen började vi introducera gröt och mat osv. vi trappade då ner amningen och jag ammade han bara lite på kvällen och natten.

    Idag äter han vanligt mat precis som oss..det ända problemet jag har är att han vägrar sluta amma på kvällar & nätter...

    Han har aldrig tagit någon tutte, provat alla olika modeller i flera olika omgångar, han tar heller inte flaska med välling/ersättning. 

    Han vaknar och ska tutta typ 5-6 gånger varje natt och kan ligga och tutta i en halvtimme - timme om jag inte försöker "stöta" bort honom och han förhoppningsvis fortsätter sova... det här gör mig helt slut.. jag varken vill eller orka amma längre.. 

    vi provade för lite sen att jag inte skulle ge honom bröstet utan att sambon fick ta han under en veckas tid, men han gallskrek typ hela nätterna så dottern kunde inte ens sova och inte vi heller för den delen.. 

    är det någon som har något tips eller råd hur sjutton man ska göra?

  • Svar på tråden Sonen vägrar sluta amma
  • Anonym (M)

    Vadå vägrar sluta? Det är bara att sluta om det är det som är planen. Lättast är att mamman åker hemifrån en helg tex så att barnet fattar att det inte finns en chans till tutte.

  • Anonym (tre)

    Ja håller med ovanstående; du kan aldrig få ett litet barn att självmant bestämma att "nej, nu behöver jag inte amma mer".

    Antingen får du som förälder bestämma att nu är det slut, eller ta ett aktivt beslut att fortsätta.
    Det enklaste brukar vara att mamman åker bort över en helg (varför inte ta dottern med dig?)
    För så länge mamman är hemma, speciellt om ni sover i samma säng, känner barnet lukten av mamman och mjölken och vill såklart amma.

  • Anonym (sluta)
    em93 skrev 2018-08-14 11:30:46 följande:

    Hej, har en liten kille på 11 månader som jag har helammat tills han va ca 6-7 månader sen började vi introducera gröt och mat osv. vi trappade då ner amningen och jag ammade han bara lite på kvällen och natten.

    Idag äter han vanligt mat precis som oss..det ända problemet jag har är att han vägrar sluta amma på kvällar & nätter...

    Han har aldrig tagit någon tutte, provat alla olika modeller i flera olika omgångar, han tar heller inte flaska med välling/ersättning. 

    Han vaknar och ska tutta typ 5-6 gånger varje natt och kan ligga och tutta i en halvtimme - timme om jag inte försöker "stöta" bort honom och han förhoppningsvis fortsätter sova... det här gör mig helt slut.. jag varken vill eller orka amma längre.. 

    vi provade för lite sen att jag inte skulle ge honom bröstet utan att sambon fick ta han under en veckas tid, men han gallskrek typ hela nätterna så dottern kunde inte ens sova och inte vi heller för den delen.. 

    är det någon som har något tips eller råd hur sjutton man ska göra?


    Det är bara att sluta och ta de tuffa nätterna och gallskriken. Om det stör såpass att även andra barn i familjen vaknar så får kanske du och dottern sova på annan plats ett par nätter.

    Det är bara du som kan ta beslutet nu att sluta eller inte. Han vill fortsätta du vill inte, vem ska bestämma? Och det kommer att komma många såna här tillfällen när din vilja behöver gå över hans av olika skäl. Ta tag i det och stå ut med hans protester. 
  • Anna60

    Du som förälder bestämmer dig för att sluta. Det är som att sluta med napp. Det tar tre nätter. Men inte om du har honom i samma säng. Det finns mammor som ammat i både 3 och 4 år därför att de inte kan ta egna beslut.  Det är ju bekvämt att lämna över beslutet till barnen. 

    Bli förälder! Det gäller hela barnens uppväxt. Det är du som bestämmer. När barnen kan fatta egna beslut så är det dags att kanske släppa lite, börja kompromissa. Men du kan aldrig kompromissa med ett barn som inte ens har ett språk. 

  • em93

    Tack för alla svar, kanske dumt att uttrycka mig att han vägrar sluta haha men känns som vi provat allt och inget funkar men som ni säger så kanske man ska passa på att åka iväg med dottern. Får testa det.

  • Jsv17

    Jag har en annan åsikt om avslutande av amning, jag tycker att man ska avsluta den själv. Att både mamma försvinner på natten plus ingen tutte tycker jag är lite väl mycket för en liten på 11 månader. Håller däremot med om att det är du som måste bestämma dig, han kommer anpassa sig till det nya men det kan ta lite tid, mitt förslage är tvärtom att pappan och dottern åker iväg en helg, så dottern får sova, och så stålsätter du dig bara, du kan trösta, buffa, klappa men det blir ingen tutte.

    Den andra varianten fungerar säkert också, bara det att jag anser att det är lite väl tufft


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Alexi

    Jag tycker det är hemskt elakt mot barnet att åka iväg i flera dagar. Varför rycka all trygghet på det viset? Jag satte på mig en polotröja och gav sonen all närhet han behövde, bara inte bröstet, när jag slutade nattamma.

  • Anonym (sluta)
    Alexi skrev 2018-08-15 09:47:33 följande:

    Jag tycker det är hemskt elakt mot barnet att åka iväg i flera dagar. Varför rycka all trygghet på det viset? Jag satte på mig en polotröja och gav sonen all närhet han behövde, bara inte bröstet, när jag slutade nattamma.


    Hmm, mina barn har i alla fall alltid haft trygghet även med sin pappa. Så det har inte varit något problem alls. De har varit trygga och varit mycket med sin pappa från start och vid ca ett års ålder har han tagit över föräldraledigheten så då var jag borta på dagarna och han hemma. Inga problem det heller.  
  • Anonym (M)
    Alexi skrev 2018-08-15 09:47:33 följande:

    Jag tycker det är hemskt elakt mot barnet att åka iväg i flera dagar. Varför rycka all trygghet på det viset? Jag satte på mig en polotröja och gav sonen all närhet han behövde, bara inte bröstet, när jag slutade nattamma.


    Är du ensamstående? Då förstår jag. Men om barnet har en närvarande pappa så bör barnet vara nästan lika trygg tillsammans med pappan som med mamman, och då är det inte några konstigheter att vara ifrån barnet något dygn.
  • Anonym (M)
    Alexi skrev 2018-08-15 09:47:33 följande:

    Jag tycker det är hemskt elakt mot barnet att åka iväg i flera dagar. Varför rycka all trygghet på det viset? Jag satte på mig en polotröja och gav sonen all närhet han behövde, bara inte bröstet, när jag slutade nattamma.


    Är du ensamstående? Då förstår jag. Men om barnet har en närvarande pappa så bör barnet vara nästan lika trygg tillsammans med pappan som med mamman, och då är det inte några konstigheter att vara ifrån barnet något dygn.
  • Alexi

    Nej jag är inte ensamstående och min man har också varit föräldraledig lång period. Men just amning har han inte varit inblandad i och jag har också slutat amma under min del av föräldraledigheten. Alltså har jag tyckt det varit väldigt drastiskt att ta bort både mig och bröstet samtidigt från bebisens nätter.

  • Anonym (sluta)
    Alexi skrev 2018-08-15 15:13:26 följande:

    Nej jag är inte ensamstående och min man har också varit föräldraledig lång period. Men just amning har han inte varit inblandad i och jag har också slutat amma under min del av föräldraledigheten. Alltså har jag tyckt det varit väldigt drastiskt att ta bort både mig och bröstet samtidigt från bebisens nätter.


    Men det är väl inga pappor som är inblandade i amning?? Pappor kan inte amma, utan de gör andra saker för att utveckla en trygg och nära relation med sitt barn. Det behöver inte alls vara drastiskt att mamma försvinner några dagar när relationen med pappan är trygg och nära. 
  • Anonym (tre)
    Anonym (sluta) skrev 2018-08-15 15:25:04 följande:
    Men det är väl inga pappor som är inblandade i amning?? Pappor kan inte amma, utan de gör andra saker för att utveckla en trygg och nära relation med sitt barn. Det behöver inte alls vara drastiskt att mamma försvinner några dagar när relationen med pappan är trygg och nära. 
    Min erfarenhet är just det, att det är bra att mamman försvinner några dagar, för hur skall det lilla barnet annars förstå varför det inte får amma, när mamma finns där och bär omkring på hen. Barnet känner ju lukten av mamman och mjölken och förstår ju ingenting. känner sig bara ledset och frustrerat. Bättre att mamma är helt borta då känner inte barnet mammans lukt, och känner inte heller brösten utan kan bli tröstat av pappan.
    Det brukar räcka med några dagar (en helg).

  • Alexi
    Anonym (tre) skrev 2018-08-15 15:30:30 följande:
    Min erfarenhet är just det, att det är bra att mamman försvinner några dagar, för hur skall det lilla barnet annars förstå varför det inte får amma, när mamma finns där och bär omkring på hen. Barnet känner ju lukten av mamman och mjölken och förstår ju ingenting. känner sig bara ledset och frustrerat. Bättre att mamma är helt borta då känner inte barnet mammans lukt, och känner inte heller brösten utan kan bli tröstat av pappan.
    Det brukar räcka med några dagar (en helg).

    Och min erfarenhet är tvärtom, att det går utmärkt att ge sitt barn närhet och trygghet men sluta amma samtidigt.
  • Anonym (S)
    Alexi skrev 2018-08-16 10:34:00 följande:

    Och min erfarenhet är tvärtom, att det går utmärkt att ge sitt barn närhet och trygghet men sluta amma samtidigt.


    Håller helt med. Man behöver absolut inte vara så drastisk att man åker iväg från barnet. Detta är ju ett väldigt litet barn också.
    Anna60 skrev 2018-08-14 13:05:56 följande:

    Du som förälder bestämmer dig för att sluta. Det är som att sluta med napp. Det tar tre nätter. Men inte om du har honom i samma säng. Det finns mammor som ammat i både 3 och 4 år därför att de inte kan ta egna beslut.  Det är ju bekvämt att lämna över beslutet till barnen. 

    Bli förälder! Det gäller hela barnens uppväxt. Det är du som bestämmer. När barnen kan fatta egna beslut så är det dags att kanske släppa lite, börja kompromissa. Men du kan aldrig kompromissa med ett barn som inte ens har ett språk. 


    Oj vad du verkar ha erfarenhet av föräldraskap och långtidsamning. Är nog ganska säker på att de som ammar i 3-4 år gör det för att både barnet och de själva vill.
  • Anonym (sluta)
    Alexi skrev 2018-08-16 10:34:00 följande:
    Och min erfarenhet är tvärtom, att det går utmärkt att ge sitt barn närhet och trygghet men sluta amma samtidigt.
    Då verkar det vara så att det går bra att göra på olika sätt då :) Precis som det mesta som gäller barn. Lite lyhördhet och känsla för sitt barn och man gör det som behöver göras. 
  • Anonym (svea)

    Vadå vägrar? Det är väl ändå du som är den vuxne? Nu tycker jag visserligen att bröstmjölk är något av det bästa i universum som barn borde få del av längre, men vill du sluta så gör det. Men överge inte barnet för det.

  • em93

    Tänkte bara meddela alla här att vi nu har slutat amma hör hemma, jag åkte inte iväg det kändes bara inte rätt, proppade i han massa gröt på kvällen (han tar ej flaska) . Sen myste jag och han lite innan pappan tog över och la han...visst blev det 2-3 nätter med mycket tröstande men nu sover han hela nätter utan problem och jag med för den delen vilken bara har varit positivt för både han och mig att få ostörd sömn.

    Tack för alla tips och råd!

Svar på tråden Sonen vägrar sluta amma