• Fritzolas

    Vad kostar renovering

    Vad kostar en genomgripande lägenhetsrenovering normalt per m2? Jag är medveten om att det är lite som att fråga "hur långt är ett snöre", men kanske finns det någon tumregel? Vi ska fixa alla ytor - måla, slipa golv, fixa kök och våtrum i en 200 m2 stor lägenhet. Dock ej flytta stammar etc. Jag är ute efter någon form av generell uppskattning om det finns (exkluderat vitvaror, kakel etc som ju kan kosta precis hur mycket som helst).
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vad kostar renovering
  • Anonym (Praktisk)

    Brukar gå på tre månadslöner ganska exakt

  • Bondbönan
    Fritzolas skrev 2018-08-14 14:30:35 följande:

    Vad kostar en genomgripande lägenhetsrenovering normalt per m2? Jag är medveten om att det är lite som att fråga "hur långt är ett snöre", men kanske finns det någon tumregel? Vi ska fixa alla ytor - måla, slipa golv, fixa kök och våtrum i en 200 m2 stor lägenhet. Dock ej flytta stammar etc. Jag är ute efter någon form av generell uppskattning om det finns (exkluderat vitvaror, kakel etc som ju kan kosta precis hur mycket som helst).
    Tack på förhand!


    Jag tänkte just "Hur långt är ett snöre" när jag såg rubriken. Tungan ute

    Jag kan rekommendera byggahus.se för din fråga, där finns det folk som renoverat nyligen. Och svaret hänger ju mycket på hur mycket ni kommer göra själva. Som att måla om själv tjänar man in massor på och det kan vem som helst göra själv, ska man ta in målare är det i så fall till att måla innertaket. 
    Och kostnaden beror ju också på vad som finns under. 
  • Anonym (qwerty)

    Om inte vitvaror, kakel och sånt ska inkluderas. Vad är det då egentligen som ska fixas i badrum/kök?

    Och ja, allt beror ju på som sagt. Du kan få ett billigt epoq-kök för (i jämförelse) ingenting, medan ett Puustelli kostar betydligt mycket mer. 
    10 liter färg på rusta kostar 500kr, medan "samma" färg kostar 1500kr hos Nordsjö.
    Hur många rum/väggar är det som ska fixas? Behövs det tas in hjälp? Underlag?

    Bara måla väggar är inte alls dyrt om man gör det själv, om det inte är något komplicerat underlag och man inte behöver laga en massa. Lite spackel, spackelspade, slippapper, målargrejer och målarfärg. Blir väl typ 60kr/kvm.
    Slipa golv? Typ så mycket det kostar att hyra en golvslip på Bauhaus?

Svar på tråden Vad kostar renovering