• Anonym (why?)

    Varför kallar ni det funktionsvarierad, normalstörd etc?

    Jag har funderat på det här länge, men tänkt att det blir alltid sånt rabalder på FL, med missförstånd och snarstuckna slutsatser. Vill inte riskera att såra någon berörd, de har säkerligen det tufft tillräckligt som det är.

    Jag undrar uppriktigt, för att lära mig: varför kallar ni föräldrar med barn med npf-diagnoser, med psykiska eller fysiska handikapp etc era barn för funktionsvarierade? Och ibland barn utan dylika diagnoser för normalstörda?
    Har nämligen bara stött på det här på FL. Jobbar inom vården och aldrig hört någon använda dessa uttryck. Heller aldrig hört någon där använda andra ord på ett nedsättande sätt, eller prata illa om barn med diagnoser. Ord som brukar användas är väl psykiskt/fysiskt handikappade, psykiskt/fysiskt funktionshinder etc. Och aldrig nånsin hört någon benämna barn utan diagnoser som nåt speciellt alls, inte heller i jämförelse sas.

    Känner mig illa till mods när jag ska bemöta föräldrar, för det känns så fel inom mig att säga så, ni verkar ju själva vilja kalla det för helt andra saker...?

    Hoppas det här kan bli en konstruktiv och fin tråd, jag vill bara förstå, och kanske lära mig mer. Kram på er, alla fantastiska föräldrar!

  • Svar på tråden Varför kallar ni det funktionsvarierad, normalstörd etc?
  • Tremblement de Terre

    Det är bara en liten grupp som använder uttrycket funktionsvariation. Själv har jag barn med npf-diagnos och funktionsnedsättning är det vedertagna begreppet eftersom det faktiskt innebär en nedsättning. Ingen som jag har träffat som arbetar eller har barn eller själva har någon npf-diagnos har använt annat än funktionsnedsättning. Det innebär problem och kräver ofta resurser och ska inte förminskas som en variation eller superkraft som man ibland hör.

    Normalstörd är väl bara ett lite roligare sätt att säga neurotypisk.

  • Anonym (why?)
    Tremblement de Terre skrev 2018-08-14 19:00:24 följande:
    Det är bara en liten grupp som använder uttrycket funktionsvariation. Själv har jag barn med npf-diagnos och funktionsnedsättning är det vedertagna begreppet eftersom det faktiskt innebär en nedsättning. Ingen som jag har träffat som arbetar eller har barn eller själva har någon npf-diagnos har använt annat än funktionsnedsättning. Det innebär problem och kräver ofta resurser och ska inte förminskas som en variation eller superkraft som man ibland hör.
    Normalstörd är väl bara ett lite roligare sätt att säga neurotypisk.
    Aha, ja det är min bild också. Men blir förvirrad av att i mitt tycke söta på andra ord ganska ofta här... Tack för ditt svar! :)
  • Meriall

    Jag tycker det låter fult att säga funktionsvariation när det är en nedsättning. Man får inte diagnos om det inte innebär problem att fungera/ett lidande. Det mitt barn har är horribelt och skulle jag kunna bota honom från autismen skulle jag göra det 100/100 ggr. Den är inte vem han är, den han är göms under funktionsnedsättningen.

  • Anonym (why?)
    Meriall skrev 2018-08-14 19:19:09 följande:
    Jag tycker det låter fult att säga funktionsvariation när det är en nedsättning. Man får inte diagnos om det inte innebär problem att fungera/ett lidande. Det mitt barn har är horribelt och skulle jag kunna bota honom från autismen skulle jag göra det 100/100 ggr. Den är inte vem han är, den han är göms under funktionsnedsättningen.
    Så ledsamt och samtidigt så fint skrivet!

    Precis så ser jag barn med dessa sjukdomar också, liksom jag kan se äldre som drabbats av stroke etc. De finns därinne, bara detta "täcke" över. Lika mycket värda. Men sjuka, i behov av andra insatser än vi andra.
  • Trädgårdsland

    Det är från personal på habiliteringen jag hört dessa uttryck. Och kanske även från specialpedagoger på förskolan.

    Själv bryr jag mig inte, jag förstår vad som menas. Det räcker för mig.

  • Meriall
    Anonym (why?) skrev 2018-08-14 19:22:18 följande:

    Så ledsamt och samtidigt så fint skrivet!

    Precis så ser jag barn med dessa sjukdomar också, liksom jag kan se äldre som drabbats av stroke etc. De finns därinne, bara detta "täcke" över. Lika mycket värda. Men sjuka, i behov av andra insatser än vi andra.


    Absolut. Man skulle inte kalla demens eller diabetes eller schizofreni en funktionsvariation liksom... :/
  • AndreaBD

    Jag tycker att uttrycken "funktionsvarierad" och "normalstörd" är ganska vanliga. Jag har hört dem ofta. Och därmed kan jag nog inte bidra med mera heller, för att jag inte tycker att det är nåt konstigt.

  • lövet2

    Här hemma använder vi "annorlunda" och "normalstörd". Dottern, som har Aspergers, vill kallas "annorlunda". Hon använde själv ordet "normala" för människor utan npf-diagnos, men jag gillade inte det ordet. Om jag är normal, så skulle hon alltså vara onormal då? Vi diskuterade fram ordet "normalstörda" i stället.

  • Thorax

    ??normalstörd?? är ju ett ord för de som inte har någon funktionsnedsättning, funktionshinder eller dylik.

    Vad jag vet var de en föreläsare som började använda det ordet vid en av sina föreläsningar. Att de finns inget normalt och onormalt bland människor.


    Behind every legend, lies an impossible dream
  • Anonym (why?)
    lövet2 skrev 2018-08-14 20:05:30 följande:
    Här hemma använder vi "annorlunda" och "normalstörd". Dottern, som har Aspergers, vill kallas "annorlunda". Hon använde själv ordet "normala" för människor utan npf-diagnos, men jag gillade inte det ordet. Om jag är normal, så skulle hon alltså vara onormal då? Vi diskuterade fram ordet "normalstörda" i stället.
    Tack för att du delade med dig! Du verkar vara en så klok mamma! <3
Svar på tråden Varför kallar ni det funktionsvarierad, normalstörd etc?