• Anonym (ts)

    vad laga av den här maten?

    Jag har den här maten hemma, som ska räcka till nästa tisdag. 

    Pasta
    Lite ris
    2 burkar majs
    1 påsar morötter
    5 påsar nudlar
    1 påse spenat
    1 ägg

    Ja det var det. känns inte som att en kan göra jättemycket med det men ge gärna tips om ni vet något jag kan laga.


     

  • Svar på tråden vad laga av den här maten?
  • Aniiee

    Ingenting. Det räcker inte till nästa tisdag. Inte på några villkors vis. Gå och tigg en matkasse av någon eller köp en matkasse mot faktura.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Bondbönan
    Anonym (ts) skrev 2018-08-14 19:18:49 följande:

    Jag har den här maten hemma, som ska räcka till nästa tisdag. 

    Pasta
    Lite ris
    2 burkar majs
    1 påsar morötter
    5 påsar nudlar
    1 påse spenat
    1 ägg

    Ja det var det. känns inte som att en kan göra jättemycket med det men ge gärna tips om ni vet något jag kan laga.


     


    Nasigoreng om du har curry hemma och gärna soja, annars risotto med ett stekt ägg. 

    Eller en snabb wok med nudlar kanske om du har lite typ sweet chili-sås. 

    Annars risplättar om du har mjöl hemma, byt bara grädden mot lite buljong eller vatten: www.arla.se/recept/risplattar-med-falukorv/ Sedan kan du göra en sås till av spenaten. 
  • Anonym (milde tid!)

    Men vad har hänt? Hur har det blivit så illa? Facebook har en sida som heter "swich akuten" prova där.

  • Anonym (ts)

    Alltså, jag tycker ändå det är ganska mycket. Men klart svårt att laga något på. Jag har mjöl också, kanske gör pannkaka på ägget... (har sojamjölk också, glömde)


    Beställt mat till på tisdag nästa vecka. Om jag hade beställt till den här veckan hade jag fått samma problem nästa månad. Tanken är eg att jag ska beställa mat till den 25 så jag slipper ta faktura. Ligger  redan en faktura efter på mat. Oklart hur jag ska komma ikapp på den...

  • Bondbönan
    Anonym (ts) skrev 2018-08-14 19:54:32 följande:

    Alltså, jag tycker ändå det är ganska mycket. Men klart svårt att laga något på. Jag har mjöl också, kanske gör pannkaka på ägget... (har sojamjölk också, glömde)


    Beställt mat till på tisdag nästa vecka. Om jag hade beställt till den här veckan hade jag fått samma problem nästa månad. Tanken är eg att jag ska beställa mat till den 25 så jag slipper ta faktura. Ligger  redan en faktura efter på mat. Oklart hur jag ska komma ikapp på den...


    Gör inte pannkaka, gör risplättar som jag skrev, då fyller du ut det och ägget räcker längre. Och svampen har börjat att komma i skogarna. Kan du meta?

    Är du utförsäkrad som jag? Vet hur det är att leva på ingenting. 
  • Anonym (Anonym)

    För att den maten ska bli nåt vettigt behöver du någon proteinkälla. Bara kokt pasta med lite majs eller morötter blir ju ingen glad av.

  • Anonym (C)

    Plocka pantflaskor och få ihop lite pengar och köp  lite torkade bönor/linser, någon lök och någon form av kolhydrater (potatis/ris/pasta), så kan du laga mat som är någorlunda OK.

    Kanske ett paket havregryn också, så har du bra frukost ordnad.

    Kolla också på möjligheten att få gratis frukt via fruktförmedlingen, så får du vitaminer också.

    Fundera på sikt hur du kan få ner matbudgeten så att du kan handla mat för hela månaden.

  • Anonym (mmm)

    Fråga nån som har äppelträd i sin trädgård om du får ta en påse. I mitt kvarter nästan ber och bönar folk om att bli av med sina äpplen, det är fantastiskt äppelår i år! 

    Kolla på Facebook om det finns nån sån där "ge och ta"-grupp där du bor

    En del affären skänker bort gammal frukt också. Helt ätbar, bara lite ful. 

Svar på tråden vad laga av den här maten?