• Anonym (Fia)

    CV - Pusha utbildning.

    Jag ska söka ett kvalificerat jobb kräver en viss utbildning, och annonsen skriver i vanlig ordning att andra saker är meriterande.

    Jag jobbar dock redan inom bolaget som timanställd och har läst styrdokumenten där man anger som första punkt en högre utbildning som första led i utgallring, denna har jag, även om man med lägre utbildning är tillåten att jobba inom yrket. Och jag vet att detta inte alltid efterlevs, dvs att de inte primierar den med högsta urb utan går på timmar i bolaget mm

    Dvs i styrdokumentet står det,

    Utbildning X

    Minimikrav utbildning plus timmar i bolaget

    Andra meriter.

    Jag vill därför kunna skriva på ett snygg sätt i mitt personliga brev att jag vet att denna utbildningen står som utslagsgivande i styrdokumentet.

    Det går skriva - Jag har Utbildning X så därför ska ni välja mig framför alla andra som inte har den i första hand. Men låter inte så bra..

    Några andra förslag på hur man kan lägga fram det lite mer med finess?

  • Svar på tråden CV - Pusha utbildning.
  • Anonym (Vet bäst)

    CV

    Foto i hörnet

    Personuppgifter:

    Utbildning:
    Rätt utbildning först
    Sedan andra utbildningar i bakåtordning till Gymnasiet eller Grundskolan

    Arbetserfarenhet
    också baklänges så du får ditt nuvarande jobb högst upp

  • Anonym (Lägg av)

    Hade jag varit rekryterare så hade jag nog valt bort någon som försöker påpeka företagets urvalsmetoder/bristande i att följa styrdokumentet. En sådan person låter som en besserwisser och verkar inte kunna motivera på andra sätt varför denne skall få en viss tjänst = inte attraktivt för en arbetsgivare.

    Det kommer ändå framgå i ditt CV att du har rätt utbildning och har jobbat inom företaget i fråga. Hade jag varit du hade jag försökt komma på bra anledningar för företaget att anställa just dig oberoende av att du har rätt utbildning och redan är inne i företaget. 

    Om det nu mot förmodan skulle anställas en annan person, då kan du för att stilla ditt sinne undersöka vilken utbildning denne har. Skulle denne person inte ha rätt utbildning så skulle det vara rättfärdigat att ifrågasätta grunderna för anställning av just denne person.  

Svar på tråden CV - Pusha utbildning.