• Anonym (Gillar pengar)

    Tjäna mer än sin ålder i tusenlappar

    Anser ni att ni tjänar ok eller bra om ni tjänar mer än er egen ålder i tusenlappar? Hur viktig är er lön för er? Spelar det nån roll om ni eller er respektive tjänar mest?

  • Svar på tråden Tjäna mer än sin ålder i tusenlappar
  • Anonym (beror på)

    Det beror väl på. Om man är 18 och tjänar 19 så är det väl ok. Om man är 26 och tjänar 27 är det väl så där. Det motsatta är också sant. Är man 40 och tjänar 35 så är det rätt bra det också. Men det beror också på yrke och en massa andra faktorer.

    Jag har inte lön i vanlig bemärkelse, jag tjänar pengar på andra sätt. Pengarna jag drar in är ok. jag och min bebis går runt och kan spara lite. De viktigaste är att vi inte svälter och att vi har tak över huvudet och kläder på kroppen.

    Jag har ingen partner men hade jag haft det så hade det inte spelat någon roll vem som tjänar mest. 

  • Anonym (??)
    Anonym (Gillar pengar) skrev 2018-08-14 20:52:25 följande:

    Anser ni att ni tjänar ok eller bra om ni tjänar mer än er egen ålder i tusenlappar? Hur viktig är er lön för er? Spelar det nån roll om ni eller er respektive tjänar mest?


    Har aldrig någonsin hört någon tala om att tjäna mer än sin ålder i tusenlappar? Var har du fått den tanken ifrån? Jag menar, det har ju inget med något alls att göra.
  • Anonym (nja)

    Låter lite underligt, mina föräldrar är 61 respektive 52 år, tjänar under hälften av sin ålder. Men kan inte se att deras yrken skulle kunna generera mer än så.

  • Anonym (Vet bäst)

    Om man får en krona i veckan när man går i första klass
    och två när man går i andra klass ...

    Så diskuterade jag för 50 år sedan

  • Anonym (Gillar pengar)
    Anonym (??) skrev 2018-08-14 21:29:54 följande:

    Har aldrig någonsin hört någon tala om att tjäna mer än sin ålder i tusenlappar? Var har du fått den tanken ifrån? Jag menar, det har ju inget med något alls att göra.


    Jag har läst trådar på diverse olika forum där människor har just det målet. Folk har så klart olika mål med sitt jobb... En del vill bara ha ett jobb vilket som helst, andra vill ha vissa utvecklingsmöjligheter såsom chefsjobb eller annat, en del vill ha just en hygglig lön.
  • Anonym (Gillar pengar)
    Anonym (nja) skrev 2018-08-14 21:32:02 följande:

    Låter lite underligt, mina föräldrar är 61 respektive 52 år, tjänar under hälften av sin ålder. Men kan inte se att deras yrken skulle kunna generera mer än så.


    Dom har kanske aldrig haft några lönemål. Mina föräldrar har inte heller haft det. Dom var nöjda med att gå runt ekonomiskt. Jag har aldrig haft några konkreta mål lönemässigt men pengar är ju alltid trevligt.
  • Anonym (.)

    Tyckte pengar var viktigt innan jag hade dem. Nu känns det mest som att de ger mig ångest. Ångest över hur man förvaltar dem, ångest för klimatet när man förbrukar dem, ångest över att jag egentligen borde skänka dem till nån som behöver dem bättre.

    Jag tjänar betydligt mer än 1000kr/år jag är, men inte är det så värst mycket pengar jämfört med välsigt många andra. Det finns såå mycket viktigare saker i livet än pengar. Men visst är det skönt att veta att man inte är så beroende av jobb, a-kassa med mera, att man har så man klarar sig i alla fall.

  • Mascaraklumpar

    Anser ni att ni tjänar ok eller bra om ni tjänar mer än er egen ålder i tusenlappar?

    Just nu är det väl ok, men tjänar jag 65 000 år 2053 så hoppas jag att vi gått över till euro.

    Hur viktig är er lön för er?

    På en tiogradig skala, 6-7

    Spelar det nån roll om ni eller er respektive tjänar mest?

    Ja, det är bättre att jag tjänar mer. Dels eftersom jag är yngre, och det är ju bättre om vi har den högre lönen under så lång tid som möjligt, och dels för att om vi skiljer oss så får jag behålla den höga inkomsten istället för den låga.

  • Physalis

    Jag värdesätter mycket fritid och trivsel på jobbet över en hög lön så länge jag tjänar pengar nog att kunna köpa allt jag behöver utan att oroa mig för hur jag ska klara hela månaden.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (mhgt)
    Anonym (Gillar pengar) skrev 2018-08-14 20:52:25 följande:

    Anser ni att ni tjänar ok eller bra om ni tjänar mer än er egen ålder i tusenlappar? Hur viktig är er lön för er? Spelar det nån roll om ni eller er respektive tjänar mest?


    Vad tjänar du själv, i tusenlappar? Och hur gammal är du?
  • Anonym (Me)
    Physalis skrev 2018-08-15 11:44:07 följande:
    Jag värdesätter mycket fritid och trivsel på jobbet över en hög lön så länge jag tjänar pengar nog att kunna köpa allt jag behöver utan att oroa mig för hur jag ska klara hela månaden.
    Samma här.
  • Anonym (Majken)

    Jag ska inte sticka under stol med att nivån på min lön betyder mycket, men det är såklart inte allt. Jag tjänar rätt mycket över genomsnittet. Det gör det möjligt för mig att leva det liv jag vill, att bo i vårt drömhus, lägga undan bra med pengar till pension, resa m.m.. Det hade inte varit möjligt med lägre lön. Så lönen betyder mycket för mig. Trots en hög lön arbetar jag inte mer timmar än en normal heltid, men däremot ställs det stort krav på ansvar, flexibilitet och tillgänglighet (även utanför arbetstid). Jag är ok med det. För mig är det värt det. Jag är inte heller helt låst till arbetsplatsen utan har fördelen att kunna arbeta hemifrån någon dag i veckan.

    45 år, inkomst 65 tkr/mån. Hittills har jag nog alltid tjänat mer än min ålder i antal tusenlappar, men just det har kanske aldrig varit drivande. Det viktiga är att inkomsten räcker till det liv jag vill leva samtidigt som jag har ett jobb jag trivs med och där det fortfarande finns tid för fritid.

  • Girl93

    Hmm ja alltså jag är 25 år och skulle absolut bli besviken om jag inte hade fler ?tusenlappar än år? i månaden, men då har jag tre år av CSN-skulder från universitetet också.

  • Michael 310

    Tjänar visserligen några 1000- lappar mer än min ålder men är långt ifrån nöjd.

    Är nog ganska viktigt för mig med bra lön då det ger mig möjlighet till mer fritid. Inser tyvärr hur bortskämd jag var på mitt tidigare jobb med extremt hög lön och extremt mycket fritid.

    Hade jublat och slagit frivolter om min sambo tjänat mer än mig.

  • Anonym (Gillar pengar)
    Anonym (mhgt) skrev 2018-08-15 12:16:14 följande:

    Vad tjänar du själv, i tusenlappar? Och hur gammal är du?


    42 år, 48 tkr/mån och tjänar mycket mindre än min respektive
  • Anonym (Me)
    Anonym (Vet bäst) skrev 2018-08-14 21:38:27 följande:
    Om man får en krona i veckan när man går i första klass
    och två när man går i andra klass ...

    Så diskuterade jag för 50 år sedan
    Samma här.
Svar på tråden Tjäna mer än sin ålder i tusenlappar