• Äldre 15 Aug 07:32
    5800 visningar
    10 svar
    10
    5800

    Vinterkläder och åkpåse?

    Jag och min sambo väntar barn i december och förbereder nu en massa. Första barnet och jag undrar nu lite över hur man packar in ett barn i vagnen under vintern. Vill ju varken klä för lite eller för mycket, vet ju att det är klassiskt för förstagångsföräldrar att klä sitt barn för mycket tex.

    Letar fodrad åkpåse och undrar äver vilka material som är bra. Måste det vara fårskinn liksom, eller vilka andra material ger tillräcklig värme i vinter? Sen är det storlek också. Ofta finns de i onesize, kan det vara för stort för nyfödd av nån anledning?

    Hur mycket kläder krävs på barnet i åkpåsen sen? Om det blir riktigt kallt alltså. Svårt svårt...

  • Svar på tråden Vinterkläder och åkpåse?
  • Äldre 15 Aug 07:51
    #1

    Min son föddes i December förra året, så ger lite feedback baserat på min erfarenhet. Jag köpte en overall, den hade jag på honom en gång och det var på en sväng ut i trädgården när det snöat mest för att jag ville använda den åtminstone EN gång haha

    Vi hade en fodrad typ ?täckjacka åkpåse? i vagnen och med vantar, varm mössa, och vanliga kläder med en tjocktröja, eller en sån playsuit i bomull över de vanliga kläderna räckte utomordentligt tom för de kallaste dagarna. Då promenerade vi i princip varje dag i nästan alla väder (utom snöstorm) då jag pga rs-virus inte vågade ta honom till särskilt många platser första 3mån, så det var hemma, hos mormor o morfar, farmor o farfar typ sen var det promenaderna som var den enda outing jag fick så den var viktig

    Om det är så att ni åker mycket bil, min son har fortfarande aldrig åkt kollektivt då vi är riktiga bilmänniskor, och måste åka bil pga var vi bor, så rekommenderar jag starkt en åkpåse för babyskyddet, det var en av mins bästa köp. Köp en som antingen är av samma märke som babyskyddet (vi hade en britax och britax har en egen som är gjord för deras stolar och testad i dem) eller som är kompatibelt, säkerhetstestad, med babyskyddet så att bebis sitter lika säkert. Det var helt priceless att kunna lägga ner honom i åkpåsen, ner i babyskyddet och bara bära ut till bilen, och när man kommit fram så var det bara att lyfta ur honom och klicka babyskyddet på chassit, han kunde fortsätta sova sedan när man kom in räckte det med att vika ner åkpåsen så blev han inte varm, helt perfekt då kunde bebis bara fortsätta sova. Jag kommer säkert använda den till honom nu i vinter med


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 15 Aug 10:04
    #2

    Mina barn har alla varit lagom varma i vanlig (ej fårskinn etc) åkpåse och en fleeceoverall under (och mössa förstås). Men om man har barnet utanför åkpåsen så håller inte en fleeceoverall emot vind/kyla tillräckligt. Vi bor på Västkusten så oftast är det inte jättekallt. Skillnad om ni bor uppåt i landet.

  • Äldre 16 Aug 11:26
    #3

    Tack för era svar ????

  • Äldre 16 Aug 11:27
    #4

    Vet inte varför det blev frågetecken efter.

  • Äldre 16 Aug 13:55
    #5
    Mirjelinen skrev 2018-08-16 11:27:14 följande:

    Vet inte varför det blev frågetecken efter.


    Du gjorde säkert emojis, av nån anledning blir emojis frågetecken på familjeliv
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Sofiam­y
    Äldre 16 Aug 20:56
    #6

    Jag hade min åkpåse i vagnen var så himla bra, rullade den litegrann i både ovankant och nederkant så det blev som ett litet nest, mitt barn avskydde vagnen framtills jag kom på att göra så. Jag hade en vindfleece från polarn och pyren på honom och sen under det bara en body, han var alltid varm och go men inte svettig, han föddes mitt i vintern och vi har promenerat flera mil då det ju var det enda att sysselsätta sig med :)

  • nernu
    Äldre 16 Aug 21:58
    #7

    Vanligt att man har en fårskinnsfäll i botten av vagnen för att det kyler underifrån och en åkpåse på det sedan. Annars tänker jag att ni lär er. Klä på ungen ungefär som ni teor och stick ner handen och känn efter hur barnet känns. Ni lär er med tiden.

  • Äldre 20 Aug 23:50
    #8

    Vet inte varför det blev frågetecken efter.


    Jsv17 skrev 2018-08-16 13:55:09 följande:

    Du gjorde säkert emojis, av nån anledning blir emojis frågetecken på familjeliv


    Aha. Bra att veta.

    Tack för alla svar. Det blir nog att pröva sig fram då. Och det verkar ju duga med en åkpåse dom inte kostar massor och en overall eller liknande i fleece. Bor på västkusten, så det är inte jättekallt, men vinden kan ju bita en del, så det blir nog fokus på täckande.
  • Äldre 21 Aug 00:00
    #9

    Jag ska också födda i december, vänta lite med baby vinterkläder,för de som finns nu är just för denna väder, det kommer värmer när oktober/ november närmar sig till BF

    Mvh

  • Äldre 21 Aug 12:49
    #10

    Vi hade vanliga kläder, en vinter jacka och åkpåse.

    Tänk på hur dragkedjan ser ut på åkpåsen. De billigare är inte vindtäta, vilket är ett måste på västkusten :P

    Bugaboo HP påse är suverän. Den har två olika täcken, så man kan använda den på både våren och hösten med.

Svar på tråden Vinterkläder och åkpåse?