• Äldre 15 Aug 08:08
    8164 visningar
    28 svar
    28
    8164

    3,5månads bebis sover inte

    Hej,

    Finns det någon som har det som mig eller är jag helt ensam..

    Min son blir snart 4 månader och han har i princip aldrig sovit mer än 3h åt gången men vanligast är att han sover 30min- 1 h dagtid och 1-2 timmar på nätterna.

    Han vaknar alltså varje till varannan timme hela natten och snurrar/vrider sig, grymtar och gråter/skriker.

    Jag har provat ALLT, alla droppar som finns, pysventil och han äter mjölkfri ersättning.

    Bvc är värdelösa i detta fall och jag har varit på 2 olika barnkliniker och ingen kan ge mig svar.

    Ingenting funkar utan de blir snarare värre och jag är 2 sekunder från att bli galen på riktigt för jag får ALDRIG sova. Han sover inte heller och aldrig så mycket som han egentligen behöver.

    Jag vet inte vad jag ska ta mig till men snart kollapsar jag.

    Vad är felet och är det bara jag som har de såhär??

    Tack på förhand

  • Svar på tråden 3,5månads bebis sover inte
  • Äldre 15 Aug 09:44
    #1

    Alltså jag tycker inte sovandet är onormalt för en 3 månaders bebis, min son vaknade också så ofta. Men om det låter som att han inte mår bra så är ju det något annat. Har ni undersökt reflux?

  • Äldre 15 Aug 09:47
    #2

    Det som är onormalt är han verkar störas av något. Smärta eller vadsom.

    Nej för han väger 8 kg så tack vare hans viktkurva så utesluter alla det..

  • Äldre 15 Aug 09:59
    #3

    När du säger 1-2h på natten 30min-1h dagtid antar jag att du menar i sträck? Och inte totalt? För sova så lite är ju direkt skadligt... Vissa barn vaknar ju helt enkelt så ofta, vill äta, ha lite närhet, men här verkar det ju som att du upplever att han är obekväm för att han har ont eller ngt är fel? Har jag tolkat korrekt?


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 15 Aug 12:44
    #4

    Ja precis, i sträck menar jag.

    Det verkar som att något stör han, obekvämt eller smärta. Han snurrar som en propeller och sen skriker 1 gång i timmen hela nätterna. Närhet hjälper inte, mat hjälper ibland, tar jag upp han så skriker han mer.

    På dagarna är han världens underbaraste och gladaste.

    De blir liksom värre och värre nattetid.

    Vad kan man prova mer liksom? Sovrutiner? Linda in han? Jag upplever att han liksom stör sig själv av allt snurrande. Han är supertrött men sover inte..

    Detta kanske är normalt men det känns som att jag ör den enda som har de så när jag pratar med andra mammor med barn i samma ålder

  • Äldre 15 Aug 15:14
    #5
    Tovemy skrev 2018-08-15 12:44:07 följande:
    Ja precis, i sträck menar jag.
    Det verkar som att något stör han, obekvämt eller smärta. Han snurrar som en propeller och sen skriker 1 gång i timmen hela nätterna. Närhet hjälper inte, mat hjälper ibland, tar jag upp han så skriker han mer.
    På dagarna är han världens underbaraste och gladaste.
    De blir liksom värre och värre nattetid.
    Vad kan man prova mer liksom? Sovrutiner? Linda in han? Jag upplever att han liksom stör sig själv av allt snurrande. Han är supertrött men sover inte..
    Detta kanske är normalt men det känns som att jag ör den enda som har de så när jag pratar med andra mammor med barn i samma ålder
    Men som sagt, har ni kollat reflux? Finns massor med trådar här om det som orsakat dålig sömn hos bebisar.
  • Äldre 15 Aug 16:14
    #6

    Min bebis (snart 6 mån) sover inte heller längre än 2h. Det var rätt dåligt där runt 4 mån, magbekymmer avtog men annat tog vid.

    Han somnar om när han ammas (och jag med) men senaste veckorna har han vaknat oftare och jag är helt slut, både av uppvak å amningen.

    Jag tror inget är fel på mitt barn, det handlar inte om mjölk eller reflux eller så. När jag accepterade detta så blev nätterna lättare att hantera SAMT en bra rutin föräldrar emellan för att alla ska kunna få sova så bra som möjligt. Och tid från barnet så man hinner få vara ifred och samla sig.

    Om det är relux så finns medicin, annars är det bästa med bebisar att de växer ganska snabbt.

  • Äldre 15 Aug 16:17
    #7
    Sdy1 skrev 2018-08-15 16:14:56 följande:

    Min bebis (snart 6 mån) sover inte heller längre än 2h. Det var rätt dåligt där runt 4 mån, magbekymmer avtog men annat tog vid.

    Han somnar om när han ammas (och jag med) men senaste veckorna har han vaknat oftare och jag är helt slut, både av uppvak å amningen.

    Jag tror inget är fel på mitt barn, det handlar inte om mjölk eller reflux eller så. När jag accepterade detta så blev nätterna lättare att hantera SAMT en bra rutin föräldrar emellan för att alla ska kunna få sova så bra som möjligt. Och tid från barnet så man hinner få vara ifred och samla sig.

    Om det är relux så finns medicin, annars är det bästa med bebisar att de växer ganska snabbt.


    Min bebis är väldigt rörlig dagtid och började dessutom vända sig till mage i sömnen tidigt. Vi tog striden i två månader men nu får han sova på mage när han ändå kommer sit och tillbaka på egen hand, då håller han på mindre.
  • Äldre 15 Aug 16:55
    #8
    Sdy1 skrev 2018-08-15 16:17:37 följande:

    Min bebis är väldigt rörlig dagtid och började dessutom vända sig till mage i sömnen tidigt. Vi tog striden i två månader men nu får han sova på mage när han ändå kommer sit och tillbaka på egen hand, då håller han på mindre.


    Om det lugnar dig så sa de till oss på neo, då en förälder frågade specifikt vid utskrivningssamtal, att när barnet själv vänder sig till mage så är det ok att låta dem sova på mage, man behöver inte hålla på att vända tillbaks dem.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 15 Aug 18:09
    #9

    1. Skaffa andningslarm

    2. Låt honom sova på magen

    3. Mörklägg så du inte ser din egen hand

    4. Köp Barnaboken och ha tilltro

    Jag hamnade på sös pga sömnbrist och utan detta hade jag förmodligen inte levt idag. Sonen började sova hela nätter dag 4, aldrig behövt skrika sig till sömns. Sovit hela nätter sedan dess, nu 5 år senare.

    Kolla Camilla Läckeberg hon använde detsamma på alla sina barn.

    Kram!

  • Äldre 15 Aug 20:46
    #10
    Jsv17 skrev 2018-08-15 16:55:29 följande:

    Om det lugnar dig så sa de till oss på neo, då en förälder frågade specifikt vid utskrivningssamtal, att när barnet själv vänder sig till mage så är det ok att låta dem sova på mage, man behöver inte hålla på att vända tillbaks dem.


    Så sant. Jag läste det i en intervju med de som utformat råden också, men de sa att det är lugnt när barnen börjar vända sig för då är de gamla nog att risken för psd minskat. Så står man där med en tremånaders...

    Jag hade inte lagt bebisen på magen om han inte själv vände sig så dock.

    Och det där med bebisar som sover hela nätter... ja de finns men nåt uppvak får man nog stå ut med. Drömmen just nu hade varit 4h ostört, hehe.
Svar på tråden 3,5månads bebis sover inte