• cb66
    Äldre 15 Aug 08:36
    1845 visningar
    17 svar
    -1
    17
    1845

    Varför röstar så många mot sin ekonomi?

    Varför är det så många som röstar på partier som gör det sämre för dom. De finns massa medel och höginkomstagare som röstar på sossar eller vänstern trots att de själva kommer att få betala mer i skatt. Sen finns det massor av låginkomstagare, arbetslösa och långtidssjuka som röstar på SD trots att de vill sänka bidrag och sänka skatter för höginkomstagare.

    Tror man att samhället blir bättre trots man själv får det sämre?

  • Svar på tråden Varför röstar så många mot sin ekonomi?
  • Äldre 15 Aug 10:00
    #1

    Kort och gott: Sin egna definition på vad välfärd är stämmer överens med definitionen som partiet man röstar på.

    Säg att du tjänar 100kr och köper bensin för dessa. I nuläget kommer staten att ta 105kr medan du har fått 27kr. Är det välfärd? Definierar man välfärd som att alla ska kunna leva på andras pengar, eller definierar man välfärd som i att alla ska kunna försörja sig själva utan hjälp från andra?

    Vill man som låginkomsttagare eller arbetslös kunna ha "möjligheten" att fortsätta vara så, eller vill man få en bra lön/ett bra jobb?

  • Äldre 15 Aug 10:11
    #2

    Jag tror många med högre inkomst som röstar på sossarna har en förhoppning om ett samhälle där vi alla hjälps åt och de som har det sämre ställt också ska få en dräglig tillvaro, att vi ska ha sjukvård och skola för alla. Tyvärr är det väl tveksamt om sossarna forfarande står för detta, de lyckas iaf inte genomföra det. Jag har inget emot att bidra mer om det hjälper sjuka och pensionärer. Dock är jag emot ?straffskatter? som t ex förmögenhetsskatt och arvsskatt.

    De som röstar på vänstern är ju bara sjuka i huvudet, vem vill ha ett en kommunist som statsminister...? Jämförbart med att rösta på SD.

    När det gäller låginkomsttagare som röstar på SD så tror jag det enbart handlar om invandring. Jag antar att folk tror att alla deras problem (och samhällets) är pga invandring. Utöver det har de ingen aning vad SD står för. De är dåligt pålästa helt enkelt.

  • Äldre 15 Aug 10:27
    #3

    För att allt här i världen inte handlar om den egna ekonomin? För min del betalar jag hellre mer i skatt om det gynnar svagare grupper i samhället. Miljön kan ju också vara en avgörande faktor, liksom vården eller skolan för att nämna några exempel.

  • Äldre 15 Aug 10:57
    #4
    +1

    Jag frågar mig ofta tvärtom: varför röstar så många bara på det parti som kan ge dem personligen en fördel i en fråga? Typ familjen med flera småbarn som röstar på det parti som lovar att sänka förskoleavgiften, istället för att rösta på det parti som långsiktigt kan styra landet så att det blir bra för alla. ?Statsskulden? Äsch, vi får 3000 mindre i dagisavgift per månad!?

  • Äldre 15 Aug 11:04
    #5

    Det här förbluffar mig också! "Samhälle schwamhälle, min ekonomi blir bättre!" Lol!

  • Äldre 15 Aug 12:03
    #7

    För att jag gladeligen avstår tex jobbskatteavdrag för att bidra till finansiering av välfärd.

    Kan ge ett exempel. När de första jobbskatteavdragen kom fick jag och min man mer i plånboken. Samtidigt minskade stödet till min svårt handikappade syster dramatiskt. Det kändes bara... vidrigt

    Vi, i vår familj, kunde bidra till hennes ekonomi genom att skänka de pengar vi fick ?extra?. Problemet med det var att min syster mådde extremt dåligt av att bli ännu mer beroende av ?välgörenhet? från släktingar.

    Alla har inte det nätverk min syster hade (hon lever tyvärr inte längre). Alla kan inte försörja sig genom vanliga arbeten. Också funktionshindrade och sjuka har rätt till ett självständigt liv. Ingen väljer själv att vara sjuk.

    Bland annat därför är det för mig lätt att rösta på en politik som vill fördela från de rika till de som behöver samhällets stöd.

  • Äldre 15 Aug 12:06
    #8
    +3

    För att det finns andra aspekter än den personliga ekonomin att ta hänsyn till. 3,000 kronor mer i plånboken är inte mycket värt om jag inte vågar låta mina barn vara ute senare än till 18:00 på kvällarna.

    5% lägre skatt är inte mycket värt om min partner måste föda barn i en bil eller om jag måste vänta i ett år på en livsviktig operation.

  • Äldre 15 Aug 16:41
    #9

    Jag röstar för vad jag anser är bäst för samhället i stort, inte vad som gagnar mig mest personligen. Om jag behöver betala några extra tusenlappar i skatt för att sörja för t. ex. en bättre skola så gör jag gladeligen det, trots att jag inte har barn själv.

  • Äldre 15 Aug 16:51
    #10

    För ens ekonomi är föränderlig medan hur samhället prioriteras är statiskt i 4 år tills nästa val. Man vill att de 4 åren ska göra gott. Vad tyckte folk som röstade på Löfven? Har samhället gått åt rätt håll tycker ni?

  • Äldre 15 Aug 17:13
    #11

    För att man tänker i ett större perspektiv än bara på sig själv. Sedan går åsikterna isär om huruvida man ska låta företagande skapa den goda ekonomi eller om en  större alllmän sektor ska göra det.


    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Äldre 15 Aug 17:34
    #12
    +1
    cb66 skrev 2018-08-15 08:36:58 följande:

    Varför är det så många som röstar på partier som gör det sämre för dom. De finns massa medel och höginkomstagare som röstar på sossar eller vänstern trots att de själva kommer att få betala mer i skatt. Sen finns det massor av låginkomstagare, arbetslösa och långtidssjuka som röstar på SD trots att de vill sänka bidrag och sänka skatter för höginkomstagare.

    Tror man att samhället blir bättre trots man själv får det sämre?


    SD vill INTE sänka bidragen. Tycker du ska läsa på innan du uttalar dej!

    sd.se/var-politik/var-politik-a-till-o/
  • Äldre 15 Aug 17:40
    #13
    -1
    Tessla skrev 2018-08-15 17:34:51 följande:
    SD vill INTE sänka bidragen. Tycker du ska läsa på innan du uttalar dej!

    sd.se/var-politik/var-politik-a-till-o/
    Jo, SD vill sänka bidrag,

    SD vill minska det statliga bidraget till kommunerna med 90 miljarder och återinföra marknadshyror. De vill dessutom återinföra utförsäkring för de långtidssjuka.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Äldre 15 Aug 18:35
    #14
    +1

    Utförsäkra dom långtidssjuka gör S redan idag. Även Alliansen vill det så det är inget specifikt för SD.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/osakert-om-tidsgrans-i-sjukforsakringen

    Och nej dom vill INTE införa marknadshyror. Kollar du inte upp någonting innan du skriver här!!!

    www.dagensarena.se/innehall/sd-nej-till-marknadshyror/

  • Äldre 15 Aug 19:14
    #15
    -1
    Tessla skrev 2018-08-15 18:35:05 följande:

    Utförsäkra dom långtidssjuka gör S redan idag. Även Alliansen vill det så det är inget specifikt för SD.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/osakert-om-tidsgrans-i-sjukforsakringen

    Och nej dom vill INTE införa marknadshyror. Kollar du inte upp någonting innan du skriver här!!!

    www.dagensarena.se/innehall/sd-nej-till-marknadshyror/


    Jag svarade inte på vad andra gör utan på påståendet att SD inte vill sänka några bidrag, vilket inte är sant.

    OK. SD har ändrat sig i frågan om marknadshyror (igen)

    https://www.di.se/nyheter/sd-oppnar-for-marknadshyror/

    och då kollar jag tydligen inte upp NÅGONTING. S-O-R-R-Y.  Eller inte.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • cb66
    Äldre 16 Aug 14:00
    #16
    Tessla skrev 2018-08-15 17:34:51 följande:
    SD vill INTE sänka bidragen. Tycker du ska läsa på innan du uttalar dej!

    sd.se/var-politik/var-politik-a-till-o/
    En röst på SD är en röst på Moderaterna. SD har konsekvent röstat med Moderaterna i riksdagen de senaste åren och man får utgå ifrån att de måste rösta med Moderaterna om de skall hamna i regeringställning.
  • Äldre 16 Aug 23:49
    #17

    De röstar antagligen på det de är övertygade om att skulle gynna alla i samhället bäst, snarare än vad som gynnar de själv mest just nu.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Varför röstar så många mot sin ekonomi?