• Äldre 15 Aug 12:23
    1115 visningar
    10 svar
    10
    1115

    Vad tycker ni om Basinkomstpartiet?

    Basinkomst, , tidigare även kallat medborgarlön eller grundinkomst, är i sin typiska form en regelbunden utbetalad summa pengar, från staten till medborgare eller invånare i landet. Basinkomst är i denna typiska form ett förslag på ett nytt välfärdssystem där alla ges en ekonomisk grundtrygghet. Debatten om basinkomst är levande i många länder. Det finns också en akademisk diskussion om förslaget och många framstående ekonomer världen över har uttalat stöd för idén.


    Basinkomst är inte ett färdigt förslag, utan det finns en rad olika modeller för hur ett system med basinkomst skulle kunna utformas, till exempel genom negativ inkomstskatt (omvänd inkomstskatt). Dessa basinkomstmodeller har genom åren stöttats av nio ekonomipristagare till Nobels minne, samt fredspristagaren Desmond Tutu och litteraturpristagaren Bertrand Russell

  • Svar på tråden Vad tycker ni om Basinkomstpartiet?
  • Thomas­W
    Äldre 15 Aug 12:41
    #1

    Låter jättebra. Då slipper jag att jobba och kan leva på grannens skattepengar.
    Problemet blir väl bara om grannen ochså slutar jobba.

  • Anonym (Robot­samhäl­let)
    Äldre 15 Aug 15:03
    #2
    ThomasW skrev 2018-08-15 12:41:47 följande:

    Låter jättebra. Då slipper jag att jobba och kan leva på grannens skattepengar.
    Problemet blir väl bara om grannen ochså slutar jobba.


    Tror du missuppfattat vad basinkomst är hur en sådan ska finansieras.
    Läs på så kommer du förmodligen ändra åsikt eller förstå varför vi inte kommer att ha något annat val när jobben försvinner till robotarna.
  • Anonym (Kul idé)
    Äldre 15 Aug 16:31
    #3

    Kul idé men jag ska nog rösta på Direktdemokraterna eller Folkstyret.

  • Anonym (Kul idé)
    Äldre 15 Aug 16:31
    #4

    Kul idé men jag ska nog rösta på Direktdemokraterna eller Folkstyret.

  • Anonym (Ja)
    Äldre 15 Aug 16:39
    #5

    Jag tycker basinkomst är en smart idé, då kan alla ha det standard bra och de som vill lyxa till det jobbar och då jobbar kanske de flesta bara deltid och fler klarar att jobba. Att ha 9000 plus jobba deltid är verkligen positivt ur ett hälsoperspektiv mor att leva på t.ex 3000 och inte ha ett jobb och ha någon funktionsnedsättning.

  • Äldre 15 Aug 16:40
    #6

    Jag är helt med på medborgarinkomst, så länge alla får lika mycket så klart, oavsett om man arbetar eller inte.

  • Pentra
    Äldre 15 Aug 16:45
    #7

    Partiet Enhet - Existenslinjen har också med basinkomst och direktdemokrati i sitt partiprogram. De vill även att en heltids-arbetsvecka skall vara 30 timmar ist för nuvarande 40 timmar. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Äldre 15 Aug 16:50
    #8

    Det står inget på Internet om att partiet enhet skulle ha direktdemokrati vad jag läst på Internet.

    Var någonstans har du läst det?

  • Äldre 15 Aug 16:53
    #9

    Hittade.

    Måste ha varit nytt för i år för enhet

    enhet.se/artiklar/artikel.php

    Hur vill enhet att direktdemokrati ska fungera?

  • Äldre 15 Aug 17:07
    #10

    Bra att det finns intesse för direktdemokrati men jag tror inte det är bra om rösterna spridda på många olika partier om något av partierna ska kunna komma in i riksdagen.

Svar på tråden Vad tycker ni om Basinkomstpartiet?