• Anonym (Help!!)

    Dottern börjar i årskurs ett och vägrar torka sig i rumpan

    Dottern har en bakgrund av förstoppningsproblematik sedan födseln och detta pågår ännu, medicin och försök att få igång magen. Tror detta spelar in då hon har det jobbigt med allt som har med detta att göra.

    Hon har perioder då hon bajsar på sig pga förstoppningen. Och just av denna anledning vill vi föräldrar att hon ska klara av att torka sig själv. Det förenklar ju det hela OM en olycka händer.

    Hon har haft korta skoldagar under förskoleklassen och inte behövt fritids, vilket underlättat då hon inte behövt gå på toa o bajsa. Utan gjort det hemma. Men nu när hon bajsar på sig ibland så kan ju detta ske på skoltid.

    Vi har bönat. Bett. Erbjudit belöningar. Hotat. Jag har testat allt. Men hon vägrar. Och då menar jag vägrar.

    Vill få henne med på tåget. Vill hjälpa henne. Men hur???

    Vi har lagt fram idén att först torkar vi. Sedan hon. Successivt lämnar vi mer och mer bajs att torka bort. Sedan är målet att hon torkar allt o vi kollar att det är rent. Och en dag fixar hon allt själv.

    Men som sagt hon vägrar.

    Kan tillägga att hennes lillasyster på 4 år påbörjat detta utan problem.

  • Svar på tråden Dottern börjar i årskurs ett och vägrar torka sig i rumpan
  • Tiina87

    Hon lär ju märka såsmåningom att det inte är speciellt trevligt att lukt bajs och då inser hon att hon måste torka själv.

  • Elsis

    Kanske ni kan ta hjälp av skolsköterskan, antingen med tips och råd, eller att hon kan ha möjlighet att prata med dottern. Hur som helst måste ju personalen på skolan förberedas på att detta kan hända, och att hon då behöver hjälp.

  • Anonym (G)

    Har hon uttryckt varför hon inte vill?

    Vår fem-åring vill helst inte hellre torka sig själv, säger att han inte vill få bajs på händerna. Nu gör han det ändå när han blir tvungen, det är inget egentligt problem, jag tänker bara att om ni förstår varför så kanske der är lättare att komma med en lösning.

Svar på tråden Dottern börjar i årskurs ett och vägrar torka sig i rumpan