• Anonym (Kross­at hjärta­)
    Äldre 15 Aug 15:21
    11362 visningar
    31 svar
    31
    11362

    Kan jag kräva varannan vecka av pappan?

    Han har lämnat mig. 2 barn under 5. Han vill ha varannan helg men jag kommer aldrig klara det ekonomiskt trots underhåll (bor i storstan så väldigt dyrt med boende och han vägrar flytt så jag är fast här..). Det finns nu möjlighet att ta ett extra jobb (utöver min nuvarande tjänst) varannan vecka på kvällstid på ett företag vilket på sikt kan ge mig en tillsvidareanställning på heltid på ett bra bolag då en position kommer bli ledig längre fram. Jag vill ta den chansen. Känner en av delägarna. Men exsambon vägrar.. han har inte tid pga sitt hektiska jobb där han har en chefsposition. Han har inte tid för barnen..

    Vad gör jag?!

    Klart jag vill ha barnen, men jag offrade mycket av min karriär för att få det att gå ihop med hans karriärssatsning och småbarnstiden.

    Har ingen släkt här.. flyttade för kärleken. Han har släkt här men de är alltid upptagna och tar nästan aldrig barnen. De är inte intresserade..

    Hjälp

  • Svar på tråden Kan jag kräva varannan vecka av pappan?
  • Anonym (S)
    Äldre 15 Aug 15:26
    #1

    Tvivlar på att du kan tvinga.. 

    Du har ingen vän/bekant som har tonårsbarn som kan vara barnvakt? Som vill tjäna lite extra pengar. Tänker att det inte behöver kosta jättemycket. Dessutom kanske pappan kan betala eftersom att han inte kan tänka sig att ställa upp för sina barn med sin tid.

  • Äldre 15 Aug 15:32
    #2

    Du bör ringa till familjerätten i din kommun och berätta om din situation och höra vad de tycker att du har för möjligheter.

    Normalt blir ju vårdnaden gemensam. Jag förstår att detta naturligtvis är viktigt avseende pengar och tid men om du och din före detta kunde samtala om hur barnen ska få det så bra som möjligt med båda sina föräldrar under sin uppväxt så vore det bäst för dem.

    Att vara en pappa som träffar sina barn varannan vecka tror jag på sikt är ett rätt säkert sätt för barnen att mista relationen med sin ena förälder och den sidan av deras släkt.

  • Anonym (mmm)
    Äldre 15 Aug 15:50
    #3

    Det går inte att tvinga honom men då kanske det få bli så att han betalar mer än det vanliga underhållet så att du faktiskt har råd att ha din barn, så att säga. Om han inte vill att du ska bo i en 1.a med barnen för att du ska ha råd, så kan det vara en lösning. 

    Sen tycker jag nog också att väljer han så tydlig bort barnen kanske han inte ska ha vårdnad heller. Vad ska han ha den till liksom. Men allt detta kan du ta med Familjerätten. Kanske blir han lite skärrad av att bli kallad på samtal och de kanske kan få honom att värdera lite annorlunda än han gör just nu. Går inte det så vet du. Kanske får det bli så att du jobbar extra varannan vecka men det är han som betalar för barnvakt? 

  • Anonym (e)
    Äldre 15 Aug 15:55
    #4

    Om pappan inte kan/vill ha barnen mer än varannan helg och du flyttar, var ska barnen bo då? (Vink vink)

  • Äldre 15 Aug 16:37
    #5
    +1

    Nej. Ingen kan tvingas ta hand om sina barn. Ni kan båda vägra. Då blir barnen fosterhemsplacerade.

  • Anonym (hm)
    Äldre 15 Aug 16:46
    #6
    +1

    Men om han inte tänker träffa sina barn mer än varannan helg spelar det väl ingen roll om de bor nästgårds eller några mil bort?
    Generellt är jag emot flytt, men i det här fallet undrar jag vad det värsta som kan hända är...

  • Anonym (Ensam vårdna­d)
    Äldre 15 Aug 16:47
    #7

    Säger som de andra, vill han bara ha vh så ska han heller inte lägga sig i var du bor. Gå till FR om han inte vill låta dig flytta och yrka på ensam vårdnad. Kan han inte ta ansvar för barnen på grund av sitt jobb så kan han heller inte vara deras vårdnadshavare, inte svårare än så.

  • Anonym (R)
    Äldre 15 Aug 16:47
    #8

    Vänd dig till familjerätten.

    Tråkig situation du har hamnat i, hoppas det löser sig.

    Man kan ju tycka att familjerätten borde stå på din sida angående flytt (om det är vad du vill) då han sätter sig emot att ta barnen varannan vecka. Eller så kan han åtminstone - bortsett från att du ska ha underhåll - betala hela din hyra så du slipper slita ihjäl dig för att få det till att gå runt. Vilket han borde tycka är bra då du kan lägga energi och mer tid på barnen eftersom han inte kan ta sitt ansvar.

    Önskar dig allt gott

  • Anonym (flytt­fågel)
    Äldre 15 Aug 16:56
    #9

    Mitt tips är att flytta någonstans där du vill och har råd att bo.

    Om pappan inte vill ha barnen har han ingen talan. Sätter han sig emot flytten så skriver du över barnens boende på honom och så får han ta dem på heltid.Vilket han ju inte vill.

    Han försöker ta kontroll över dig via barnen, så reflektera det tillbaka. Antingen tar han varannan vecka, eller heltid, eller låter dig flytta med dem.

  • Anonym (flytt­fågel)
    Äldre 15 Aug 16:57
    #10

    Har han en chefspostion har han dessutom så bra lön att han ska betala mer än de 1500 som är minimum hos FK. Gå till domstol!

Svar på tråden Kan jag kräva varannan vecka av pappan?