• Anonym (Less)

    Vågar jag anmäla?

    Mitt barns pappa är psykisk sjuk och trakasserar mig nästan dagligen via telefon och Mail. Jag får en massa hot och annat, gällande mig och barnet. Han skriver ruggiga saker och påhopp som får vem som helst att tappa fattningen.

    Det här tär sjukt mycket på mig. Vad ska jag göra? Jag har ensam vårdnad. Men han hotar även om att han ska ha vårdnad, vilket är helt sinnessjukt med tanke på hans mentala tillstånd och bakgrund. Han är ju knappt ens intresserad av sitt barn, och ännu mindre kapabel att ta hand om en annan människa.

    Just nu funderar jag på att anmäla han till polisen.

  • Svar på tråden Vågar jag anmäla?
  • Anonym (mmm)

    Tycker absolut du ska anmäla! 
    Även om han är sjuk får man ändå inte hota folk

    Här har vi erfarenhet av ett ex med svår psykisk sjukdom men hon hotar inte tack och lov men det är ju en hel del annat. Hon har inte heller vårdnad och knappt nåt umgänge längre pga det 

  • Anonym (ignorera?)

    Finns det ingen möjlighet att bryta kommunikation helt med honom? Om du har ensam vårdnad så har du. Svara inte. Läs inget. Ha hemligt nr os.v.

  • Scoops

    Sluta fundera på om du ska och ring och anmäl han på en gång. Sätt ner foten, även om det är svårt (ta hjälp av kvinnojouren om det känns omöjligt att göra själv) annars kommer han eskalera!

  • Anonym (A)
    Scoops skrev 2018-08-15 20:50:05 följande:
    Sluta fundera på om du ska och ring och anmäl han på en gång. Sätt ner foten, även om det är svårt (ta hjälp av kvinnojouren om det känns omöjligt att göra själv) annars kommer han eskalera!
    Ja, sätt ner foten.
  • Anonym (anonym)
    Scoops skrev 2018-08-15 20:50:05 följande:

    Sluta fundera på om du ska och ring och anmäl han på en gång. Sätt ner foten, även om det är svårt (ta hjälp av kvinnojouren om det känns omöjligt att göra själv) annars kommer han eskalera!


    Svara inte när han ringer eller skriver, byt telefonnummer och gör det hemligt, i värsta fall kan du flytta till ett annat område, annan stad. Låt dig inte störas, knäckas av honom. Gå på terapi ensam eller tillsammans med honom för att lösa problemen mellan er. 
  • Richi3
    Hot och trakasserier är aldrig Okej. Anmäl. Konfrontera också att det är gjort till honom så innan vederbörande poliser eller liknande hör av sig då annars kommer det här plötsliga anmälan som en käftsmäll och då finns möjligheten att det går söderut snabbt och "pappan din blir rent av galen och ev. ännu farligare!
  • Anonym (Var rädd om dig)

    Som andra redan skrivit, anmäl. Dokumentera allt som händer noga. Anförtro dig om möjligt till någon nära. Bär inte detta själv.

    Kram

  • Anonym (A)
    Anonym (Var rädd om dig) skrev 2018-08-16 17:39:32 följande:
    Som andra redan skrivit, anmäl. Dokumentera allt som händer noga. Anförtro dig om möjligt till någon nära. Bär inte detta själv.

    Kram
    Ja, dokumentera all.
  • nernu

    Ansök om kontaktförbud. Då sitter han rejält i skiten om han bryter mot det.

  • Anonym (Less)
    nernu skrev 2018-08-16 21:12:10 följande:

    Ansök om kontaktförbud. Då sitter han rejält i skiten om han bryter mot det.


    Är det lätt att få kontaktförbud? Vad krävs?
  • nernu
    Anonym (Less) skrev 2018-08-16 21:55:25 följande:

    Är det lätt att få kontaktförbud? Vad krävs?


    Nja. Lätt vill jag väl inte säga. Åklagaren gör en bedömning om vilka risker som finns. Men med tanke på att du har en massa bevis för att han trakasserar dig så borde det inte vara något problem.
Svar på tråden Vågar jag anmäla?