• Anonym (TS)
    Äldre 15 Aug 20:25
    1018 visningar
    4 svar
    4
    1018

    Någon som gått till rätten för byte av efternamn på barn?

    Hur utformar man en stämningsansökan då?

  • Svar på tråden Någon som gått till rätten för byte av efternamn på barn?
  • Äldre 15 Aug 20:50
    #1

    Inte värt det. Går nästan aldrig igenom.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 15 Aug 21:10
    #2
    Drottningen1970 skrev 2018-08-15 20:50:11 följande:

    Inte värt det. Går nästan aldrig igenom.


    Det var inte min fråga. Löst flera rättsfall där namnbyte gått igenom som har haft betydligt mer kontakt med andra föräldern än detta barn. Detta handlar om ett barn som har ena förälderns efternamn men de har inte haft någon kontakt på två år.
  • Äldre 15 Aug 21:14
    #3
    Anonym (TS) skrev 2018-08-15 21:10:47 följande:

    Det var inte min fråga. Löst flera rättsfall där namnbyte gått igenom som har haft betydligt mer kontakt med andra föräldern än detta barn. Detta handlar om ett barn som har ena förälderns efternamn men de har inte haft någon kontakt på två år.


    Har fått veta att just bristande kontakt är väldigt svaga skäl. Att det mer kan bli aktuellt om barnet kan tänkas ta känslomässig skada av att bära namnet från någon som kanske har skadat dem, mördat deras mor etc (för att vara drastisk)
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 16 Aug 08:27
    #4
    Drottningen1970 skrev 2018-08-15 21:14:07 följande:

    Har fått veta att just bristande kontakt är väldigt svaga skäl. Att det mer kan bli aktuellt om barnet kan tänkas ta känslomässig skada av att bära namnet från någon som kanske har skadat dem, mördat deras mor etc (för att vara drastisk)


    Fast som jag skrev har jag läst en del rättsfall innan jag bestämt mig. Det finns ingen anledning till att han ska ha ett efternamn som han fått från en person han inte har någon relation med. INGEN av den släkt och familj han umgås heter detta namnet. Att han skulle byta efternamn till den andra familjen skulle innebära en större tillhörighet och en känsla av samhörighet med övriga familjen. Han frågar var och varannan dag varför han heter detta namnet.

    Jag skulle gärna vilja se källor på det du säger? För det är nämligen tvärtom de resonerar i rättsfallen.
Svar på tråden Någon som gått till rätten för byte av efternamn på barn?