• Kawi

    Syskonförsök via IVF hösten 18

    Vi har en pojke på 3,5 år och har försökt få syskon i två år utan resultat - provat allt gällande olika rekommendationer, "husmorstips", skrönor, naturmedicin osv utan framgång. Gjorde i april 18 en fertilitetsutredning som visade "inga fel" på varken mig eller mannen. Bra äggreserv, pigga spermier osv. Vi bestämde att ge det ett par månader till men har nu bokat ett uppstartsmöte för privat IVF-behandling den 3/9. Kan tillägga att sonen kom till på första försöket. 


    Det är tärande på många sätt och blandade känslor inför IVF. Vi har också åldern som tickar på både för oss och sonen. Tänker att vi kan hjälpa och stötta varandra om vi är flera i samma situation och som också är i startgroparna för IVF. 

  • Svar på tråden Syskonförsök via IVF hösten 18
  • mli01

    Hej. Har en dotter på 7,5år , hon är till på första försöket. Sen har vi bara fått missfall .. bestämde oss i november förra året att gå vidare med ivf.. har provat ett försök, de försöket gjorde vi i slutet påaugusti , men de tog sig inte .. idag slutade mensen . Så vänta på nästa mens innan jag får börja med sprutor igen .

  • Kawi

    Det är väntan som är det värsta! Och så mycket frustration, ilska och sorg att gå på nitar gång på gång.

    Jag har ägguttag nu imorgon bitti, sprutat sedan 13/9. Jättenervös då många sagt att det är väldigt smärtsamt men försöker hålla mig lugn..

    Kram till dig! <3

  • mli01
    Kawi skrev 2018-09-23 20:59:37 följande:

    Det är väntan som är det värsta! Och så mycket frustration, ilska och sorg att gå på nitar gång på gång.

    Jag har ägguttag nu imorgon bitti, sprutat sedan 13/9. Jättenervös då många sagt att det är väldigt smärtsamt men försöker hålla mig lugn..

    Kram till dig! <3


    Jo de är ju de ..

    Lycka till i morgon . Jag hade hört att de skulle göra skit ont . Men de tyckte inte jag . Ett litet stick
  • Kawi

    Tyckte inte heller det gjorde ont, så skönt att det inte var värre. Äggplocket kände jag i stort sett inte alls, bara när hon satte lokalbedövningen kring livmoderttappen.

  • Kawi

    Tyckte inte heller det gjorde ont, så skönt att det inte var värre. Äggplocket kände jag i stort sett inte alls, bara när hon satte lokalbedövningen kring livmoderttappen.

  • Florence123

    Har en 5-årig son som vi fick mha IVF och har, efter 2 år utan skydd, nu påbörjat IVF för syskonförsök. Gjorde äggplock igår (8 ägg) och väntar med spänning till fredagens återföring, förutsatt att det finns något att sätta tillbaka :S

  • Kawi
    Florence123 skrev 2018-09-26 18:03:11 följande:

    Har en 5-årig son som vi fick mha IVF och har, efter 2 år utan skydd, nu påbörjat IVF för syskonförsök. Gjorde äggplock igår (8 ägg) och väntar med spänning till fredagens återföring, förutsatt att det finns något att sätta tillbaka :S


    Då är vi ungefär i samma sits! Äggplock i måndags och fick ut 8 ägg, återföring imorgon lördag! Fick ni inte besked hur det gick med de 8 äggen, dagen efter eller så..? 


    Håller alla tummar!

  • Florence123
    Kawi skrev 2018-09-28 09:22:42 följande:

    Då är vi ungefär i samma sits! Äggplock i måndags och fick ut 8 ägg, återföring imorgon lördag! Fick ni inte besked hur det gick med de 8 äggen, dagen efter eller så..? 

    Håller alla tummar!


    Blev också förvånad att kliniken inte låter en veta hur det går med celldelning/kvaliten på äggen etc. När vi gjorde ivf?en 2012 (på samma klinik) ringde de efter 2 dagar med status. Nu sa de bara ?har vi inte ringt innan kl 11-12 på fredag har du tid här kl 12:45?.
  • Kawi
    Florence123 skrev 2018-09-28 12:59:14 följande:

    Blev också förvånad att kliniken inte låter en veta hur det går med celldelning/kvaliten på äggen etc. När vi gjorde ivf?en 2012 (på samma klinik) ringde de efter 2 dagar med status. Nu sa de bara ?har vi inte ringt innan kl 11-12 på fredag har du tid här kl 12:45?.


    Hur gick det i fredags..? Vi fick inget samtal utan åkte in för insättning i lördags :) jäklar vad snabbt det gick, typ 5 minuter?

    Bara att hålla tummarna nu...
  • Florence123
    Kawi skrev 2018-09-30 20:49:22 följande:

    Hur gick det i fredags..? Vi fick inget samtal utan åkte in för insättning i lördags :) jäklar vad snabbt det gick, typ 5 minuter?

    Bara att hålla tummarna nu...


    Det blev ET i fredags som planerat, och 5 (!) embryon goda nog att låta fortsätta delas till sön/mån för eventuell frysning. (Kan ett/fler frysas in skickar de information kring det per post..segt) vid första försöker klarade sig bara ett embryo till dag 3 så detta är nytt för oss :)

    Hur reagerar du på Lutinuset? (om det är det progesteronet du tar). Första dagarna var det de klassiska ?kesoflytningarna? men nu tycker jag det läcker ?vatten? mest hela tiden. Känns sjukt obehagligt / ofräscht / läskigt ifall det syns utanpå byxorna.. kan inte minnas att det hände mig förra gången :/
  • tempn00b

    Försöker också göra ett syskon utan framgång, har ett missfall i bagaget och några år kvar till 40.   Har gjort utredning som visade på lågt AMH (0.7) men inga andra "fel". 

    Har sprutat 300 ie gonal-f i 6 dagar nu, ska på ultraljud i morgon och kolla om det hänt något. Vi har köpt ett trepack försök och hoppas på det bästa men förbereder för det sämsta. 

  • Florence123
    tempn00b skrev 2018-10-09 22:04:47 följande:

    Försöker också göra ett syskon utan framgång, har ett missfall i bagaget och några år kvar till 40.   Har gjort utredning som visade på lågt AMH (0.7) men inga andra "fel". 

    Har sprutat 300 ie gonal-f i 6 dagar nu, ska på ultraljud i morgon och kolla om det hänt något. Vi har köpt ett trepack försök och hoppas på det bästa men förbereder för det sämsta. 


    Hur gick ultraljudet idag? Vad blev planen framåt?

    Vi köpte också ett 3-pack, kändes som fel situation att vara dumsnål i då det rent krasst är ::försök blir gravid tre gånger betala bara för två::
  • tempn00b
    Florence123 skrev 2018-10-10 18:02:27 följande:
    Hur gick ultraljudet idag? Vad blev planen framåt?

    Vi köpte också ett 3-pack, kändes som fel situation att vara dumsnål i då det rent krasst är ::försök blir gravid tre gånger betala bara för två::
    Håller med, inte rätt tillfälle att snåla. Sen får man väl fundera hur man ska gå vidare därefter.

    Tyvärr visade UL att det var dålig tillväxt på äggblåsorna :( Nytt UL på fredag och då bestämma om det är värt att göra uttag eller snarare spruta loss dom och ligga själva hemma och sen ändra protokollet till nästa gång. Inte direkt vad jag hade förväntat mig.
  • Kawi
    tempn00b skrev 2018-10-10 21:54:26 följande:
    Håller med, inte rätt tillfälle att snåla. Sen får man väl fundera hur man ska gå vidare därefter.

    Tyvärr visade UL att det var dålig tillväxt på äggblåsorna :( Nytt UL på fredag och då bestämma om det är värt att göra uttag eller snarare spruta loss dom och ligga själva hemma och sen ändra protokollet till nästa gång. Inte direkt vad jag hade förväntat mig.

    Nej, IVF-karusellen är en berg-och-dalbana.. man kastas mellan hopp och förtvivlan Förvånad håller tummarna för fint resultat på fredag!


    Min man insisterade tyvärr på att köpa ett försök, och jag gav väl efter. Inget av våra ägg gick att frysa så det är bara att hålla tummarna för att det är guldägget jag ruvar på.. Vi har testdag imorgon, spännande!


    Hur går det för dig, Florence123..?

  • tempn00b
    Kawi skrev 2018-10-11 09:24:14 följande:

    Nej, IVF-karusellen är en berg-och-dalbana.. man kastas mellan hopp och förtvivlan Förvånad håller tummarna för fint resultat på fredag!


    Min man insisterade tyvärr på att köpa ett försök, och jag gav väl efter. Inget av våra ägg gick att frysa så det är bara att hålla tummarna för att det är guldägget jag ruvar på.. Vi har testdag imorgon, spännande!


    Hur går det för dig, Florence123..?


    Håller tummarna!

    Är tveksam till att det kommer bli nåt äggplock, men avvaktar till i morgon :( 
  • Florence123
    Kawi skrev 2018-10-11 09:24:14 följande:

    Nej, IVF-karusellen är en berg-och-dalbana.. man kastas mellan hopp och förtvivlan  håller tummarna för fint resultat på fredag!

    Min man insisterade tyvärr på att köpa ett försök, och jag gav väl efter. Inget av våra ägg gick att frysa så det är bara att hålla tummarna för att det är guldägget jag ruvar på.. Vi har testdag imorgon, spännande!

    Hur går det för dig, Florence123..?


    Testdag idag - och det var positivt! Hur gick det för dig igår?
  • Kawi
    Florence123 skrev 2018-10-13 15:02:51 följande:

    Testdag idag - och det var positivt! Hur gick det för dig igår?


    Åh så roligt, grattis! Vi testade också positivt igår, på två test :) Man borde ju vara superglad förstås, men jag vågar inte riktigt..? Känns som det är alldeles för mycket risker kvar. Knäpp man är som aldrig är glad :)
  • Florence123
    Kawi skrev 2018-10-13 17:26:36 följande:

    Åh så roligt, grattis! Vi testade också positivt igår, på två test :) Man borde ju vara superglad förstås, men jag vågar inte riktigt..? Känns som det är alldeles för mycket risker kvar. Knäpp man är som aldrig är glad :)


    Jag känner precis samma. Självklart jättebra att det var positivt och att jag nu är v 4+2, men vågar inte ta ut någon seger före VUL om 3 veckor.. och UL i v 13.. och RUL i v 18.. därefter vågar jag nog vara glad och något lättad. Bara 14 veckor av oro kvar alltså.. hehe. Men ett steg närmare är man ju i alla fall

    Har du någon historik av missfall eller liknande?
Svar på tråden Syskonförsök via IVF hösten 18