• humlan00

    Kejsarsnitt eller vaginalt?

    Vad är bäst, planerat kejsarsnitt? Eller föda vanligt?

    Erfarenheter?

  • Svar på tråden Kejsarsnitt eller vaginalt?
  • Anonym (tack)
    Salmiakk skrev 2018-08-16 13:42:48 följande:

    Jag har genomgått båda och kommer definitivt välja vaginalt om jag får ett tredje barn, utan att tveka.


    Kan du utveckla och berätta varför? 
  • Anonym (Ks)

    Två kejsarsnitt och ett vaginalt.

    Föredrar kejsarsnitt, och kommer välja det även denna gång (är gravid)

  • Långbenopluto
    Anonym (tack) skrev 2018-08-16 13:44:51 följande:
    Kan du utveckla och berätta varför? 
    Kejsarsnitt är en STOR bukoperation och det tar längre tid att återhämta sig än från en vaginal förlossning. Dessutom är risken för infektioner större.
  • Anonym (tack)
    Anonym (Ks) skrev 2018-08-16 13:45:04 följande:

    Två kejsarsnitt och ett vaginalt.

    Föredrar kejsarsnitt, och kommer välja det även denna gång (är gravid)


    Kan du oxå berätta varför? 
  • Ällingen

    Man är ju, med all rätt, restriktiva att utsätta mamman för kejsarsnitt. Det är en stor bukoperation. Jag själv har fött två barn vaginalt, så jag har inget att jämföra med. Men den känslan och kraften man får och känner vid en förlossning är så otrolig. Du är MED att föda fram ditt barn med blod, svett och tårar. En underbar känsla efteråt :D

  • Anonym (333)

    Jag har vid två tillfällen gått igenom värkarbete, vattenavgång, blod, svett, kräk, tårar och ångest och bägge dessa vaginala förlossningar har efter 60 timmar slutat i ett akut snitt.

    Numera får jag inte föda vaginalt, finns ju de som får prova ändå - trots risken att livmodern spricker, men jag får inte. Och är väl inte riktigt så dum att jag utsätter mig o bebis för den risken heller.

    Jag väljer dock personligen vaginalt före ks av alla anledningar. Trots mina ganska dramatiska förlossningar.

    Ja, det gör ont att föda vaginalt. Dock pågår det generellt inte i 60 timmar som det gjort för mig. Ja man kan få förlossningsskador men det finns risker med ks med. De kan skära i andra organ (ja det händer faktiskt, framförallt urinblåsan) , inf i livmodern är större risk för - sj fått det en gång, större risk att bebis får andnöd--framförallt före v 39+0 osv.

    Att ha genomgått en stor bukoperation som nybliven mamma gör ONT och är jobbigt, det försämrar också chansen för mjölken att komma igång bra.

    Sen gör snittet gärna ont lääänge o även under kommande graviditeter när livmodern växer igen. Kan ju också bli så illa att det blir så mkt ärrvävnad att läkarna säger stopp för fler graviditeter, att moderkakan växer fast nära ärret o därför blockar utgången och orsakar blödningar (som kan va livshotande för bebis).

    Fick reda på häromdagen att många går runt o inte tror att det gör ont efter snitt, att man skulle få så starka läkemedel efteråt att det inte känns att någon skurit i ens magmuskler. Haha folk är ju för roliga, givetvis gör det ont.. Det är ingen lucka man bara öppnar, o bör faktiskt inte göras om det inte är ett måste. Jag hade gärna sluppit.

  • Anonym (Ks)
    Anonym (333) skrev 2018-08-16 18:22:46 följande:

    Jag har vid två tillfällen gått igenom värkarbete, vattenavgång, blod, svett, kräk, tårar och ångest och bägge dessa vaginala förlossningar har efter 60 timmar slutat i ett akut snitt.

    Numera får jag inte föda vaginalt, finns ju de som får prova ändå - trots risken att livmodern spricker, men jag får inte. Och är väl inte riktigt så dum att jag utsätter mig o bebis för den risken heller.

    Jag väljer dock personligen vaginalt före ks av alla anledningar. Trots mina ganska dramatiska förlossningar.

    Ja, det gör ont att föda vaginalt. Dock pågår det generellt inte i 60 timmar som det gjort för mig. Ja man kan få förlossningsskador men det finns risker med ks med. De kan skära i andra organ (ja det händer faktiskt, framförallt urinblåsan) , inf i livmodern är större risk för - sj fått det en gång, större risk att bebis får andnöd--framförallt före v 39+0 osv.

    Att ha genomgått en stor bukoperation som nybliven mamma gör ONT och är jobbigt, det försämrar också chansen för mjölken att komma igång bra.

    Sen gör snittet gärna ont lääänge o även under kommande graviditeter när livmodern växer igen. Kan ju också bli så illa att det blir så mkt ärrvävnad att läkarna säger stopp för fler graviditeter, att moderkakan växer fast nära ärret o därför blockar utgången och orsakar blödningar (som kan va livshotande för bebis).

    Fick reda på häromdagen att många går runt o inte tror att det gör ont efter snitt, att man skulle få så starka läkemedel efteråt att det inte känns att någon skurit i ens magmuskler. Haha folk är ju för roliga, givetvis gör det ont.. Det är ingen lucka man bara öppnar, o bör faktiskt inte göras om det inte är ett måste. Jag hade gärna sluppit.


    Du får tala för dig själv. Jag har inte haft särskilt ont efter mina snitt. Det bränner till lite vid vissa positioner, men inte mer än så. När jag kommit hem har jag inte behövt ens alvedon.

    Har inte haft det minsta ont under graviditeterna efter heller.

    Jag förväntar mig inte att alla har samma upplevelse som jag, man måste komma ihåg att det är olika för alla, både när det gäller kejsarsnitt och vaginal förlossning.
  • Anonym (aldrig igen)

    jag genomgick ett urakut snitt pga komplikationer, jag var fullt öpen men det gick inte. Jag skulle ALDRIG genomgå ett snitt igen. det var det värsta, trots att hela öppningskedet och latensfas vid förlossningen gjorde svinont och jag kräktes konstant skulle jag hellre göra det tio gånger om än ett KS till. Så för mig med bara vetskapen om att det alltid finns en risk att det blir KS kommer jag noga överväga innan jag blir gravid igen. Men som sagt, alla upplever olika. Men om man kan föda vaginalt (finns de som medicinskt inte kan) så förstår jah itne ens hur man kan fundera över KS, det är på alla sätt sämre för både mor och barn.

  • Delilah2001
    Anonym (aldrig igen) skrev 2018-08-16 21:02:06 följande:

    jag genomgick ett urakut snitt pga komplikationer, jag var fullt öpen men det gick inte. Jag skulle ALDRIG genomgå ett snitt igen. det var det värsta, trots att hela öppningskedet och latensfas vid förlossningen gjorde svinont och jag kräktes konstant skulle jag hellre göra det tio gånger om än ett KS till. Så för mig med bara vetskapen om att det alltid finns en risk att det blir KS kommer jag noga överväga innan jag blir gravid igen. Men som sagt, alla upplever olika. Men om man kan föda vaginalt (finns de som medicinskt inte kan) så förstår jah itne ens hur man kan fundera över KS, det är på alla sätt sämre för både mor och barn.


    Min vaginala förlossning var så mardrömslik att jag aldrig kunde tänka mig att utsätta mig för det igen.

    Utan tvekan det värsta jag upplevt i hela mitt liv. Vill helst inte gå in på detaljer, då jag inte vill skrämma någon annan från att föda vaginalt.

    Läkarna beslutade att det var bättre med planerat snitt för mig nästa gång. Så nej, i en del fall är snitt BÄTTRE för både mamma och barn!

    Jag har gjort två planerade snitt nu, och det har varit fantastiska upplevelser. Lugnt, tryggt och förvånansvärt smärtfritt. Totalt motsatsen mot den hemska vaginala förlossningen.
Svar på tråden Kejsarsnitt eller vaginalt?