• Äldre 16 Aug 16:50
    10284 visningar
    2 svar
    2
    10284

    Följder av falska/okända fakturor, abonnemangsfällor, ID-kapning och obehörig utdrag

    Hej till alla er som läser detta. Precis som rubriken lyder, så undrar jag och kanske folk där ute hur det kan bli efter att man upptäckt dessa grejer. Blev det mer krångel? fick ni okända fakturor? fortsatte dem skicka fakturor/dra pengar? hur fick ni stopp på allting?

    Jag ville helt enkelt starta en tråd som kunde hjälpa andra som har gått igenom det, upplevt dessa grejer, känner nån som varit med om det eller bara helt enkelt vet ett par saker om det som dem kan dela med sig.

    ps. har själv en kompis då en bedragare använder hans personuppgifter för att beställa abonnemang/tjänster/varor under hans namn, samtidigt så registrerar denna personen en non-existerande adress till dessa företag, vilket dem senare skickar ut fakturor till den "adressen" och kompisen har ingen aning om hur många fakturor dem skickat som ska vara till honom. 
  • Svar på tråden Följder av falska/okända fakturor, abonnemangsfällor, ID-kapning och obehörig utdrag
  • Anonym (***)
    Äldre 16 Aug 18:15
    #1

    Ett sätt, som det pratats en del om i nyheterna, är att aldrig, dvs aldrig, lämna ut sin inloggning. Inte lämna ut den muntligen, inte knappa in den själv för att någon annan ber dig. Banken behöver inte din inloggning. 

    Ett annat sätt är att aldrig ha mycket pengar på ditt kortkonto. Läste en snyfthistoria om en flerbarnsfamilj som först efter en månad märkte att någon länsat deras lönekonto, de förlorade cirka 50 000 kronor. Varför i hela friden har man så mycket pengar på ett lönekonto?

  • Äldre 17 Aug 18:21
    #2
    Anonym (***) skrev 2018-08-16 18:15:55 följande:

    Ett sätt, som det pratats en del om i nyheterna, är att aldrig, dvs aldrig, lämna ut sin inloggning. Inte lämna ut den muntligen, inte knappa in den själv för att någon annan ber dig. Banken behöver inte din inloggning. 

    Ett annat sätt är att aldrig ha mycket pengar på ditt kortkonto. Läste en snyfthistoria om en flerbarnsfamilj som först efter en månad märkte att någon länsat deras lönekonto, de förlorade cirka 50 000 kronor. Varför i hela friden har man så mycket pengar på ett lönekonto?


    Tror jag också såg nåt liknande, det skrämmer mig verkligen.
    Hur som helst, en random fråga, på hur många olika sätt kan man få betalningsanmärkningar? googlar o googlar, men hittar inget svar.
Svar på tråden Följder av falska/okända fakturor, abonnemangsfällor, ID-kapning och obehörig utdrag