• Anonym (trött på politikers ickehandlingar)

    Existenslinjen ska få min röst

    Jag tänker rösta på ett mindre parti denna gången som heter Enhetspartiet. Inget nytt parti men det mest holistiska och rättvisa för människa och miljö.

    Vad jag nu vill veta är om min röst kommer att redovisas/räknas som en vänsterröst eller kommer den bara att försvinna i mängden och gynna något annat parti? Är det vettigt att lägga sin röst på ett mindre parti man tror på även om det inte kan vinna eller ens kommer komma in i riksdagen förmodlingen?

  • Svar på tråden Existenslinjen ska få min röst
  • Anonym (S)

    Jag har funderat lite på samma sak, fast istället ett litet parti som heter Initiativet. Tyvärr har jag uppfattat det som att rösten inte gör någon skillnad när det kommer till riksdagspartiernas fördelning, så därför funderar jag på om det är bättre att rösta på ett av riksdagspartierna nu och satsa på Initiativet till nästa val istället.

  • Anonym (trött på politikers ickehandlingar)
    Anonym (S) skrev 2018-08-20 10:35:30 följande:

    Jag har funderat lite på samma sak, fast istället ett litet parti som heter Initiativet. Tyvärr har jag uppfattat det som att rösten inte gör någon skillnad när det kommer till riksdagspartiernas fördelning, så därför funderar jag på om det är bättre att rösta på ett av riksdagspartierna nu och satsa på Initiativet till nästa val istället.


    Men varför skulle i så fall din röst på Initiativet till nästa val var annorlunda?
    Jag trodde att även de små partierna gjorde skillnad åtminstone på så vis att det påvisar att den som röstat är missnöjd med alla de stora regeringsalternativen och vilken väg den hellre vill se att Sverige tar?

    Svårt att förstå hur det egentligen fungerar...
  • Anonym (S)
    Anonym (trött på politikers ickehandlingar) skrev 2018-08-20 22:48:56 följande:
    Men varför skulle i så fall din röst på Initiativet till nästa val var annorlunda?
    Jag trodde att även de små partierna gjorde skillnad åtminstone på så vis att det påvisar att den som röstat är missnöjd med alla de stora regeringsalternativen och vilken väg den hellre vill se att Sverige tar?

    Svårt att förstå hur det egentligen fungerar...

    Jag tänkte väl i så fall att de skulle ha hunnit få lite mer uppmärksamhet då och i bästa fall ha blivit så stort att de liksom kan synas i statistiken. Skulle de till exempel få typ 1% så kanske det börjar talas om dem i media. Men samtidigt behöver de ju få stöd nu också för att kunna växa, så egentligen kanske det blir konstigt att vänta. Men är väl mest rädd att jag ska bidra till att något parti som jag inte alls gillar ska få en större del av platserna i riksdagen ifall jag röstar på ett parti som inte kommer komma upp i 4%.


    Ja, det har du nog rätt i. Men samtidigt går det ju inte riktigt att veta om den som har röstat på ett litet parti gör det på grund av missnöje eller bara för att man ser det som ett ännu lite bättre alternativ. I mitt fall är det mer det senare, jag har några partier i riksdagen som jag kan tänka mig att rösta på men de känns kanske inte helt klockrena och därför har jag kikat på småpartier som alternativ. 


    Det är svårt, jag har inte heller så bra koll på hur politiken fungerar. Känns som att man måste tänka taktiskt när man röstar, men frågan är hur?

Svar på tråden Existenslinjen ska få min röst