• Sininen83

    Förskollärare/barnskötare som är gravida..

    .. Som rubriken påbörjat så undrar jag hur ni andra som arbetar som förskollärare/barnskötare med de yngsta barnen (1-2 år). Hur länge har ni kunnat arbeta? När gick ni på föräldraledighet? Funderar på om den vanliga vecka 36 gäller eller om det är något tidigare då arbetet kräver en hel del lyft och sitta på golvet osv..

    Vore skoj att höra lite om era erfarenheter. Om ni behövt havandeskapspenning: fick ni det? Osv?

  • Svar på tråden Förskollärare/barnskötare som är gravida..
  • DetVarJag

    Jag undrar också. Jobbar på småbarnsavdelningen så det är mycket att bära just nu när vi fått nya småbarn som är ledsna och vill bli burna. Är i v 16 nu och foglossningen börjar redan komma. Är sängliggandes på kvällarna för jag har så ont i ryggen Rynkar på näsan

  • Sininen83
    DetVarJag skrev 2018-08-16 19:40:46 följande:

    Jag undrar också. Jobbar på småbarnsavdelningen så det är mycket att bära just nu när vi fått nya småbarn som är ledsna och vill bli burna. Är i v 16 nu och foglossningen börjar redan komma. Är sängliggandes på kvällarna för jag har så ont i ryggen 


    Exakt det jag är rädd för.. hoppas någon med erfarenhet kring detta kan komma med råd och tips.
  • Silkworm

    Jag jobbade fram till vecka 36. Jag hade lite foglossning, men det gick bra med foglossningsbälte. Var däremot riktigt trött emot slutet. 

    Jag undvek lyft - alltid (det ska man ju göra även om man inte är gravid)! Satte mig på en stol och tog barnen i framnen om de ville ha tröst. Satt inte på golvet, utan ställde in en stol i varje rum. Till skötbordet har vi en "stege" så barnen kan klättra upp själva och som vuxen håller man bara en hand på ryggen ifall de skulle tappa balansen. Mina kollegor sa att om jag behöver 5-10 minuter att gå undan för att sitta eller ligga ner så var det helt okej.

    Prata med er chef om hur ni skulle kunna underlätta ännu mer på er arbetsplats :) Det gynnar ju inte bara dig, utan alla i gruppen om ni pratar mer om hur ni kan spara era ryggar etc. 

  • Sininen83
    Silkworm skrev 2018-08-16 20:08:57 följande:

    Jag jobbade fram till vecka 36. Jag hade lite foglossning, men det gick bra med foglossningsbälte. Var däremot riktigt trött emot slutet. 

    Jag undvek lyft - alltid (det ska man ju göra även om man inte är gravid)! Satte mig på en stol och tog barnen i framnen om de ville ha tröst. Satt inte på golvet, utan ställde in en stol i varje rum. Till skötbordet har vi en "stege" så barnen kan klättra upp själva och som vuxen håller man bara en hand på ryggen ifall de skulle tappa balansen. Mina kollegor sa att om jag behöver 5-10 minuter att gå undan för att sitta eller ligga ner så var det helt okej.

    Prata med er chef om hur ni skulle kunna underlätta ännu mer på er arbetsplats :) Det gynnar ju inte bara dig, utan alla i gruppen om ni pratar mer om hur ni kan spara era ryggar etc. 


    Självklart ska man alltid undvika lyft och tänka på att skona kroppen. I de bästa världar fungerar det möjligen men tyvärr tycker jag inte att det stämmer överens med verkligheten. Jag upplever dessutom att jag inte får samma kontakt med barnen om jag sitter på en stol intill dem som att jag sitter på golvet tillsammans med dem. Vi lägger barnen på madrasser på golvet, då vore det ännu mer märkligt om man drog in en stol mellan madrasserna (min synpunkt).

    Har en förstående chef så är inte orolig ur den synvinkeln, ville främst höra lite kring andras erfarenheter som vart i liknande situation.
  • Silkworm
    Sininen83 skrev 2018-08-16 20:36:39 följande:
    Självklart ska man alltid undvika lyft och tänka på att skona kroppen. I de bästa världar fungerar det möjligen men tyvärr tycker jag inte att det stämmer överens med verkligheten. Jag upplever dessutom att jag inte får samma kontakt med barnen om jag sitter på en stol intill dem som att jag sitter på golvet tillsammans med dem. Vi lägger barnen på madrasser på golvet, då vore det ännu mer märkligt om man drog in en stol mellan madrasserna (min synpunkt).

    Har en förstående chef så är inte orolig ur den synvinkeln, ville främst höra lite kring andras erfarenheter som vart i liknande situation.
    Förstår hur du tänker, och det är klart att jag inte fick samma kontakt när jag var högre upp än dem. Men när magen började växa så förklarade jag för barnen och förklarade också varför jag behövde sitta på stolar istället för på golvet. De var så förstående, och tyckte att det var så spännande att höra varje vecka vad som var nytt med bebisen! 

    Jag försökte tänka att det är begränsat till ett par månader när jag inte kunde böja mig ner till barnens nivå, men att jag kunde spara på min kropp så att jag ska orka jobba vidare så länge som möjligt. 

    Du känner ju förstås själv vad du orkar och inte orkar. Jag la mig ner en gång på golvet med min stora mage och läste saga för barnen. Jag fick så ont att jag knappt kunde sätta mig upp. Där låg jag med fyra barn runtomkring, magen i vädret och försökte att inte grina illa när jag försökte sätta mig upp. Sedan höll jag mig på stolar ;) 
  • Charlieellerså

    Är förskollärare. Jag blev sjukskriven på halvtid redan v 18 pga sammandragningar som kom regelbundet under hela arbetsdagen men även fortsatte kvällstid. Fick graviditetspenning på heltid beviljad från v 32. Som fogar och sammandragningar är nu i v 34 hade jag aldrig fixat att jobba. Hade sju blöjbarn och blev tyvärr själv med dem långa stunder flera dagar i veckan. Omöjligts att inte lyfta och vara väldigt aktiv.

  • Mamanna

    Jag jobbar på förskola i storbarnsgrupp (3-5år). Jobbade fram tills v.38, dock bara ca 50% sista 4 veckorna. Jag hade en okomplicerad graviditet där mitt enda egentliga bekymmer var att jag gick upp mycket i vikt (nästan 30kg!)

    Sista veckorna var tunga då jag inte kunde "springa efter" barnen i samma tempo som vanligt, dock var kollegorna snälla och anpassade så att jag fick göra saker jag klarade av. Barnen var så pass stora att de förstod att "bebisen i magen" var ömtålig och att jag inte kunde lyfta osv som vanligt. De var dock besvikna när bebisen kommit att den inte började i gruppen på en gång :)

  • Cila86

    Jag jobba som barnskötare på en småbarnsavdelning. Ansökte om graviditetspenning å fick det. Gick hem v 32(tror jag de va). Va tungt på slutet me städningen, plocka upp barnen från madrasserna efter vilan.

    Satt oxå ofta på stol/pall för att lättare förflytta mig. Jag vart större mot sommaren, så va skönt att skor å kläder vart lättare allt eftersom.. annars va de lite jobbigt å. Försökte undvika lyft men de gick inte alltid. Barn som inte kan klättra på stegen till skötbordet eller upp för stolen. Eller helt enkelt vägrade...

    Men jobbigast var nog juat att ta upp barnen efter vilan, ända från golvet liksom.

    Tycker absolut du kan söka gravpenning. Får du det beviljat så kan du ändå jobba längre om du orkar det.

    Å prata med dina kollegor, som du jobbar närmast. Om det är vissa moment som är tuffare, om de istället kan ta dem i den mån det går.

  • Zoe03

    Jobbade till dagen innan förlossningen i v 39 med första barnet, mådde hur bra som helst. Var fortfarande föräldraledig när andra barnet kom. Blev sjukskriven i v 31 med andra barnet pga högt blodtryck och äggvita i urinen. Hann inte vara sjukskriven så länge för hon föddes i v .33.

  • Zoe03
    Zoe03 skrev 2018-08-18 08:28:40 följande:

    Jobbade till dagen innan förlossningen i v 39 med första barnet, mådde hur bra som helst. Var fortfarande föräldraledig när andra barnet kom. Blev sjukskriven i v 31 med andra barnet pga högt blodtryck och äggvita i urinen. Hann inte vara sjukskriven så länge för hon föddes i v .33.


    Blev sjukskriven med tredje barnet ska det ju stå
  • Sininen83
    Cila86 skrev 2018-08-18 07:56:00 följande:

    Jag jobba som barnskötare på en småbarnsavdelning. Ansökte om graviditetspenning å fick det. Gick hem v 32(tror jag de va). Va tungt på slutet me städningen, plocka upp barnen från madrasserna efter vilan.

    Satt oxå ofta på stol/pall för att lättare förflytta mig. Jag vart större mot sommaren, så va skönt att skor å kläder vart lättare allt eftersom.. annars va de lite jobbigt å. Försökte undvika lyft men de gick inte alltid. Barn som inte kan klättra på stegen till skötbordet eller upp för stolen. Eller helt enkelt vägrade...

    Men jobbigast var nog juat att ta upp barnen efter vilan, ända från golvet liksom.

    Tycker absolut du kan söka gravpenning. Får du det beviljat så kan du ändå jobba längre om du orkar det.

    Å prata med dina kollegor, som du jobbar närmast. Om det är vissa moment som är tuffare, om de istället kan ta dem i den mån det går.


    Precis lite såhär jag tänkt mig.. Hoppas på att kunna gå till vecka 32 åtminstone och sedan får vi se hur länge mina fogar håller. Hade så fruktansvärt ont av foglossning förra graviditeten (men då studerade jag) så orolig för hur det ska gå denna gången.

    Chefen verkade väldigt förstående när jag pratade med henne så jag får väl försöka ta det som det kommer. Ska man söka grav peng långt innan hemgång? Behövs intyg?
  • Sininen83
    Charlieellerså skrev 2018-08-16 22:10:37 följande:

    Är förskollärare. Jag blev sjukskriven på halvtid redan v 18 pga sammandragningar som kom regelbundet under hela arbetsdagen men även fortsatte kvällstid. Fick graviditetspenning på heltid beviljad från v 32. Som fogar och sammandragningar är nu i v 34 hade jag aldrig fixat att jobba. Hade sju blöjbarn och blev tyvärr själv med dem långa stunder flera dagar i veckan. Omöjligts att inte lyfta och vara väldigt aktiv.


    Så jag känner med. Jobbet är tungt på småbarns avdelningen och kräver en del även om man ska tänka på hur man lyfter (jämt). Pga min historia kring foglossning så betvivlar jag att min kropp orkar allt för långt in i graviditeten men tänkte kämpa på så länge det går. Hur söker man grav peng?
  • Charlieellerså
    Sininen83 skrev 2018-08-18 19:32:42 följande:

    Så jag känner med. Jobbet är tungt på småbarns avdelningen och kräver en del även om man ska tänka på hur man lyfter (jämt). Pga min historia kring foglossning så betvivlar jag att min kropp orkar allt för långt in i graviditeten men tänkte kämpa på så länge det går. Hur söker man grav peng?


    Nej, det är ett tungt jobb när man är gravid. Graviditetspenning bör du söka i god tid. Du ska göra en ansökan på försäkringskassans hemsida dör du beskriver dina arbetsuppgifter och hur graviditeten kan utgöra ett hinder för dig att utföra ditt jobb. Din chef måste skriva en liknande blankett och försäkra att du inte har möjlighet att bli förflyttad/ få andra arbetsuppgifter. Men all info finns på FK hemsida : )
  • Cila86
    Sininen83 skrev 2018-08-18 19:30:47 följande:

    Precis lite såhär jag tänkt mig.. Hoppas på att kunna gå till vecka 32 åtminstone och sedan får vi se hur länge mina fogar håller. Hade så fruktansvärt ont av foglossning förra graviditeten (men då studerade jag) så orolig för hur det ska gå denna gången.

    Chefen verkade väldigt förstående när jag pratade med henne så jag får väl försöka ta det som det kommer. Ska man söka grav peng långt innan hemgång? Behövs intyg?


    Ja det ska du göra ett tag innan. Så att det är klart, om du får beviljat, när du går hem. Tror de har 30 dagars handläggningstid. Du fyller i en å din arbetsgivare fyller i en å skickar in. Gå in på fk s hemsida å kika runt. Står ganska bra me info där tyckte jag.

    Hade oxå lite problem me fogarna ett tag.. hoppas de går bra för dig så du orkar jobba så länge du vill.
Svar på tråden Förskollärare/barnskötare som är gravida..