• Sininen83

    Förskollärare/barnskötare som är gravida..

    .. Som rubriken påbörjat så undrar jag hur ni andra som arbetar som förskollärare/barnskötare med de yngsta barnen (1-2 år). Hur länge har ni kunnat arbeta? När gick ni på föräldraledighet? Funderar på om den vanliga vecka 36 gäller eller om det är något tidigare då arbetet kräver en hel del lyft och sitta på golvet osv..

    Vore skoj att höra lite om era erfarenheter. Om ni behövt havandeskapspenning: fick ni det? Osv?

  • Svar på tråden Förskollärare/barnskötare som är gravida..
  • DetVarJag

    Jag undrar också. Jobbar på småbarnsavdelningen så det är mycket att bära just nu när vi fått nya småbarn som är ledsna och vill bli burna. Är i v 16 nu och foglossningen börjar redan komma. Är sängliggandes på kvällarna för jag har så ont i ryggen Rynkar på näsan

  • Sininen83
    DetVarJag skrev 2018-08-16 19:40:46 följande:

    Jag undrar också. Jobbar på småbarnsavdelningen så det är mycket att bära just nu när vi fått nya småbarn som är ledsna och vill bli burna. Är i v 16 nu och foglossningen börjar redan komma. Är sängliggandes på kvällarna för jag har så ont i ryggen 


    Exakt det jag är rädd för.. hoppas någon med erfarenhet kring detta kan komma med råd och tips.
  • Silkworm

    Jag jobbade fram till vecka 36. Jag hade lite foglossning, men det gick bra med foglossningsbälte. Var däremot riktigt trött emot slutet. 

    Jag undvek lyft - alltid (det ska man ju göra även om man inte är gravid)! Satte mig på en stol och tog barnen i framnen om de ville ha tröst. Satt inte på golvet, utan ställde in en stol i varje rum. Till skötbordet har vi en "stege" så barnen kan klättra upp själva och som vuxen håller man bara en hand på ryggen ifall de skulle tappa balansen. Mina kollegor sa att om jag behöver 5-10 minuter att gå undan för att sitta eller ligga ner så var det helt okej.