• Apan1982

    Hur ska de få byta skola?

    Har ett beslut nu på att barnen bor hos mig men har umgänge med sin pappa varannan fre-tis hos deras farmor. Pappan får enligt beslut i TR ej ta hem barnen till sig. Han träffar dom nån timme om dagen bara under sina umgängeshelger...

    Barnen är skriva hos mig. Vi har 2,5 tim/dag i bilen för att ta oss tor till skolan som ligger nära där pappa bor.

    Barnen vill gärna byta skola vilken innebär att de kan åka skolbuss, inte behöva fritidsklubb utan kan ta sig hem efter skolan.

    Pappan vägrar skriva på om byte för barnen. Han säger de blir långt för honom att köra dom och tidiga morgnar för barnen. Men de har redan tidiga morgnar med mig. Vi åker 40 tim/mån i bilen. Går han med på byte får han ju köra dom bara mån+ tis morgon till skolan vilket blir bara 10tim/mån. Jag har sagt han kan ha barnen fre-sön och få barnen extra under ?mina? helger och mina lov om vi inte planerat nåt, som kompensation för den där måndagskvällen han mister med barnen.

    Vi har som sagt var varit uppe i rätten där vi bestämde om boendet. Hans jurist frågade om skolbyte va viktigt för mig? Jag svarade att de va viktigt för barnen och domaren höll med att detta gäller barnens vilja också och hon hade läst i utredningarna som gjorts att barnen vill byta.

    Vi skulle dock fortsätta med gemensam vårdnad, vilket innebär att pappan kan bögra skolbyte. Jag har inte råd att gå upp i rätten igen. Kan familjerätten hjälpa mig tala honom tillrätta, eller vad ska jag göra?? Skolan börjar ju nästa vecka...:( HJÄLP mina barn

  • Svar på tråden Hur ska de få byta skola?
  • Anonym (mmm)

    Du får väl försöka med familjerätten igen, kanske trycka på hur jobbigt det är för barnen, familjerätten kan väl även träffa barnen och prata med dem? Ju äldre de blir kommer detta troligen bli alltmer jobbigt för dem. 

    Annars är det väl advokat igen som gäller och att du få ensam vårdnad, även om det inte blev det denna gång. Saker kan ju förändras. Om hans vägrande av skolbyte ses som bara dumt av honom och han verkligen vägrar så kanske vårdnaden faktiskt ryker (dvs att han inte samarbetar tillräckligt bra och inte för barnens bästa)

    Vad säger pappan om barnen vädjar direkt till honom att de verkligen inte orkar ha det så här utan vill byta skola. 

    sen undrar jag lite hur en domare kan anse det är bra med gemensam vårdad när barnen inte ens får sova hos honom 

  • Apan1982

    Jag har mailat FR idag för att få råd och hjälp. Kontakte en av de som träffade barnen nägra gånger under vår boutredning i för TR-förhandlingarna nu under våren. De har ju redan talat med barnen och vet deras vilja. Troligen har de också fått besked om värt beslut från TR, om inte så kan jag ju maila dom.

    De behöver ju inte träffa barnen mer utan har redan hört barnens vilja.

    Domaren ansåg vi kom överens bra om boendet och umgänget och att det är för barnens bästa vi fortsätter med gemensam. Hon uppmanade oss sluta va själviska och lyssna o respektera barnens vilja fortsättningsvis.

    Min jurist sa med detta torde vara skäl nu fr ensam vårdnad... men har inte råd att gå upp i rätten igen :( Förra vändan kostade över 40 tusen...

    Pappan lyssnar inte alls hyr jag än vädjar för barnens skull. Han tänker bara på sig själv o de resor de skulle innebära för hans del, inte hjr de minskar för barnen.


    Anonym (mmm) skrev 2018-08-16 20:31:31 följande:

    Du får väl försöka med familjerätten igen, kanske trycka på hur jobbigt det är för barnen, familjerätten kan väl även träffa barnen och prata med dem? Ju äldre de blir kommer detta troligen bli alltmer jobbigt för dem. 

    Annars är det väl advokat igen som gäller och att du få ensam vårdnad, även om det inte blev det denna gång. Saker kan ju förändras. Om hans vägrande av skolbyte ses som bara dumt av honom och han verkligen vägrar så kanske vårdnaden faktiskt ryker (dvs att han inte samarbetar tillräckligt bra och inte för barnens bästa)

    Vad säger pappan om barnen vädjar direkt till honom att de verkligen inte orkar ha det så här utan vill byta skola. 

    sen undrar jag lite hur en domare kan anse det är bra med gemensam vårdad när barnen inte ens får sova hos honom 


  • Apan1982
    Tow2Mater skrev 2018-08-16 23:31:44 följande:

    Flytta till pappans stad?


    Det va det dummaste jag hört! Då kan väl han flytta närmare mig och barnen för att visa att han bryr sig om dom och sätter dom före allt annat i sitt liv? Finns ju mycket fakta bakom det här. Och om en TR beslutat att han inte får ha barnen hemma i sin bostad under sitt umgänge, det säger väl en hel del? Varför ska jag separera och försöka hitta boende nära honom? Lägenheter växer knappast på träd i huvudstaden. Jag är inte motvillig någonstans att han inte ska få träffa sina barn. Kommit med massor av förslag. Det han bråkar om nu är två vardagkvällar i månaden som

    han inte kan ha barnen om de byter skola, men som jag gärna byter mot söndagar mina helger istället - allt för att de ska slippa så många timmar i bilen pga skolan utan att barnen mister tid med sin pappa.
  • Tow2Mater

    Men lycka till då, med vilket du nu tror kan komma att hända forst:

    1. Pappan av sin goda vilja låter barnen byta skola, efter att FR talat om for honom att det i nuläget skulle vara bäst for barnen.

    2. Gå upp i rätten igen.

    3. Pappan flyttar närmare er.

    Under tiden får du och barnen åka långt.

Svar på tråden Hur ska de få byta skola?