• Marialeon

    Min 4,5 åring bajsar fortfarande i blöjan

    Hej!

    Har en dotter på 4,5 år som fortfarande bajsar i blöjan. Kissa på toaletten har hon gjort sedan hon va 3 ungefär men att bajsa på toaletten går bara inte. Hon har extrem bajsskräck. Började nästan skala en gång hon skulle prova med min hjälp (jag höll blöjan mot baken medan hon satt på toaletten). Det fanns en tid då vi på olika sätt (belöningar, läsa böcker osv) försökte få henne att sluta men det funkar inte. Nu pratar vi inte om det och har sagt liknande som "förlåt att vi varit tjatiga med blöjan, självklart vet du när du är redi för det". Nu har det gått ytterligare ett halvår och inget visar på att hon någonsin kommer känna sig redo. Det skapar problem på förskolan där hon är den enda som har blöja. Det fanns en pedagog som bytte hennes blöjor förut men hon har slutat och nu vågar hon inte säga när hon är bajsnödig och går och håller sig hela dagar vilket ledde till att hon bajsade på sig påvägen hem från förskolan häromdagen.

    Har ni något tips att ge i vår situation? Är det någon som känner igen sig? Hemskt tacksam för svar.

  • Svar på tråden Min 4,5 åring bajsar fortfarande i blöjan
  • LillaBiet

    Vi hade samma ?problem? med våran treåring. Hon hade en period som hon faktiskt gick på toa men helt plötsligt ville hon inte längre.

    Vi köpte helt enkelt inga fler blöjor till slut, förklarade att det är bara små barn som använder blöja och att stora barn bajsade på toalett/potta.

    Jag kände mig väldigt kluven för dels kände jag att det får komma när hon är redo, dels tänkte jag på hälsoaspekterna. Ett antal gånger gav jag upp och satte på henne blöja för det kändes för jobbigt för mammahjärtat när hon höll på att krypa ur skinnet för hon var så nödig.

    Med en dag gick hon bara och satte sig satte sig på pottan i badrummet och sen dess har det fortsatt.

    Räkna med att det känns jobbigt men försök att stå ut och var inte rädd för att be BVC om hjälp. Även förklara situationen för förskolan.

    Det finns även kalendrar med klistermärken som kan fungera som beröm

  • Ellie

    Vi hade samma problem med vår dotter som bajsade i blöja tills strax innan hon fyllde 5. Hon var livrädd för att använda toaletten (men kissade där utan problem). Vi tog det stegvis och började med att hon skulle vara inne i badrummet när hon bajsade. Därefter skulle hon prova att böja på benen/sitta på huk eller liknande med blöja på (innan stod hon alltid med raka ben). När det fungerade skulle hon sitta på toaletten med blöjan på. Det tog ett tag med mycket ipad, men till sist satt hon där hon skulle. Sedan klippte vi ett pyttelitet hål i blöjan... så inget fick plats att komma ut, men hon visste att hålet fanns där. Vi gjorde större och större hål och till sist åkte bajset genom blöjan ner i toaletten. Vi fick fortsätta ett tag till med allt mer sönderklippta blöjor (nästan bara trådar kring magen) innan hon vågade gå helt utan. Hela tiden visste hon vad vi gjorde och vad som skulle vara nästa steg, så hon hade en känsla av kontroll.

    När hon lärt sig hemma tog det ett år till innan hon vågade bajsa någon annanstans.

    Prata med din dotter om inte någon annan pedagog kan få hjälpa henne på förskolan tills ni tränat färdigt.

  • Ruter

    Sonen var precis likadan kunde bara bajsa i blöjan i början. Så la blöjorna i tvättstugan. Och när han kom och bad om en blöja så gick vi in på toaletten. Satte han på toaletten och sa att här måste man sitta tills jag hämtat blöjan. Gick och hämtade en blöja i tvättstugan och satte på. Detta upprepades varje gång han behövde bajsa, skillnaden var att för varje gång han ville ha blöja började jag ta länge och längre tid på mig att hämta den. Stod i tvättstugan och grejade mer och mer och efter två veckor kom dagen jag väntat på. Då han han bajsa innan jag kom med blöjan och då insåg han att det inte var nå fara att bajsa på toaletten vilket han trott även hur mycket vi än försökt förklara för han.

  • Anna60

    Kan toalettstolens hål kännas för stort? Har ni en barnsits som ni satt på? Bara liten fundering. 

  • Amla07

    Kompis barn hade väldiga problem med att sluta med blöja, upp till 6 års ålder. Även problem med olika sorters mat och konsistens, äter väldigt få livsmedel. Visade sig att hen är högfungerande autist.

Svar på tråden Min 4,5 åring bajsar fortfarande i blöjan