• Anonym (stina)

    Barn som inte kan somna själv

    Behöver tips och råd!

    Vår 2,5 åring vill just nu bara sitta i knäet ( bara i mammas knä) när hen ska somna. Vilket börjar bli så jobbigt, speciellt när man vill sova själv på kvällarna.

    Fem minuters metoden och liknande går bort.

    Snälla hjälp med tips och råd!

  • Svar på tråden Barn som inte kan somna själv
  • Anonym (stina)

    Nej, barnet vill inte somna jämte mig. Om vi lägger oss samtidigt i sängen så vill hen somna i knäet. Jag får liksom halvsitta i sängen med kuddar bakom ryggen. Det är ganska jobbigt då jag själv tycker bäst om att somna på sidan.

    Vi har/ eller jag ska jag väl skriva fastnat i det här nu....

    Tack för svar!

  • Pope Joan II
    Anonym (stina) skrev 2018-08-17 09:42:54 följande:

    Nej, barnet vill inte somna jämte mig. Om vi lägger oss samtidigt i sängen så vill hen somna i knäet. Jag får liksom halvsitta i sängen med kuddar bakom ryggen. Det är ganska jobbigt då jag själv tycker bäst om att somna på sidan.

    Vi har/ eller jag ska jag väl skriva fastnat i det här nu....

    Tack för svar!


    Jag förstår. Då skulle jag nog vänligt berätta för barnet att jag inte tycker att det är skönt att sittsova och att vi därför måste hitta ett annat sätt att somna tillsammans på. Ditt barn är ju 2,5 år och går att prata med (även om ni kanske delar uppfattningen om sovställningen). Prata om det på dagen, påminn innan ni går och lägger er och stå sedan på dig när ni väl ligger där. Säg:

    "Mamma vill ligga på sidan så här, jag får så ont i ryggen om jag sitter i sängen. du kan prova att ligga bakom mig och hålla om mig om du vill. Eller så kan du ligga så här i mitten och jag håller om dig. Vilket vill du prova?"

    Blir barnet arg eller ledset, bekräfta besvikelsen. "Jag förstår att du blir ledsen över att inte få somna som du är van att göra, men nu måste vi göra på ett annat sätt så att jag också kan sova gott och känna mig pigg på dagen."
  • Anonym (olivia)

    Klart att han kan. Du är vuxen och bestämmer. Ta det stegvis, men var konsekventa. Så har vi gjort med det mesta med vår äldsta som är en känslig själv. När hon skulle lära sig att somna själv pratade  vi först om det och sa att den dagen börjar vi. Det är okej att bli ledsen och tycka att något nytt är läskigt, det gör jag också ibland. Men vi ska genomföra det här. Sedan fick hon själv vara med och komma på mysiga saker som vi kunde göra innan hon skulle sova och i vilka steg vi skulle ta det. Så vi läste bok innan sovdags och sedan fick hon lyssna på en sago-cd. Först satt vi på en stol vid dörren, sen på en stol utanför dörren, sedan i ett annat rum med öppen dörr och till sist skulle hon somna själv med dörren stängd. 
    Var hon ledsen? Ja. Tröstade vi? Ja. Höll vi fast vid hur vi skulle göra? Ja. Funkade det? Ja.

  • Anonym (stina)

    Tack fina ni för svar. Ska försöka prova med att bestämma en dag när vi ska börja. Hen sover ju hela natten när hen väl somnat. Då kan man flytta över barnet så hen sover mellan oss.

    Fick väl mitt jobbiga nu då hen sovit som en prins sen hen var nyfödd:) Får försöka ta ett steg i taget. Kanske prova att läsa saga?Tror ni det kan vara någon utvecklingsfas? Eller att barnet söker närhet och trygghet?

    Antingen prova ikväll eller onsdag, tänker att det är enklast att prova något nytt när inte barnet behöver gå till förskola tidigt på morgonen efter. Samt att jag inte behöver känna mig stressad över att det måste fungera.

    Ska försöka återkomma med hur det gått sen.

    Tack för input. Ibland är det lätt att fastna och då är det bra att få lite nya infallsvinklar.

Svar på tråden Barn som inte kan somna själv