• Alexi

    Hur skapar man förståelse för hur man låter?

    Har en tioåring som är väldigt berg- och dalbana i humöret. Minsta (och då menar jag verkligen minsta lilla) motgång blir till drama, gnäll, surande, skrikande.

    Det som är oerhört svårt är att få henne att förstå hur hon låter och hur hon uppfattas. Om hon vill ha hjälp med något men direkt blir väldigt sur, irriterad, gnällig på rösten så tappar ju jag lusten att hjälpa henne. Vi säger ju till henne att "jag hjälper dig gärna men jag blir också på dåligt humör om du är så sur".

    "Jag är inte sur", "jag låter inte sur" osv får man då till svar, med en röst uppe i falsett och jättesurt tonfall.

    Hon kan helt enkelt inte förstå hur hennes röst låter och uppfattas i de där lägena. Hur förklarar man det på ett vettigt sätt? Är det en åldersgrej att inte förstå?

    Hon menar på (tror jag) att man bara låter sur och irriterad om man skriker. Så allt mellan lugn och normal röst och skrikande är inte surt, enligt henne.

    Tips?

  • Svar på tråden Hur skapar man förståelse för hur man låter?
  • scanmia

    Teater? Skulle hon gilla det?

    Stenhård linje med att du inte "hör" tjat och gnäll. Eller visa mycket empati för de känslor som hon uttrycker men propsa på att ni kan lösa problemet hon har först när hon lugnar ner sig lite. Det måste löna sig för henne att ha självkontroll.

    Be henne skriva ner ett meddelande om hon inte kan säga det med en sansad ton. Eller testa ett nytt språk, typ engelska, som inte fastnat i invanda hjulspår. 

    Hör ni henne verkligen när hon använder en mer acceptabel ton? Eller känner hon att hon måste ta till mer för att få resultat och en reaktion från er? Tror du att du skulle få till en förändring om ni en period försöker att blixtsnabbt svara på alla hyfsat artiga/snälla förfrågningar?

    Hur pratar hon med husdjur/småsyskon/gosedjur? Moduleror hon sin röst och ton? Är hon likadan med sina kompisar, lärare och mor- och farföräldrar?

    Hur låter ni andra i hennes familj? Jag menar då ni tappar tålamodet. Var förebilder för hur man uttrycker ilska och frustration och låt henne veta att även ni har dessa känslor.

  • Alexi
    scanmia skrev 2018-08-17 12:44:07 följande:
    Teater? Skulle hon gilla det?

    Stenhård linje med att du inte "hör" tjat och gnäll. Eller visa mycket empati för de känslor som hon uttrycker men propsa på att ni kan lösa problemet hon har först när hon lugnar ner sig lite. Det måste löna sig för henne att ha självkontroll.

    Be henne skriva ner ett meddelande om hon inte kan säga det med en sansad ton. Eller testa ett nytt språk, typ engelska, som inte fastnat i invanda hjulspår. 

    Hör ni henne verkligen när hon använder en mer acceptabel ton? Eller känner hon att hon måste ta till mer för att få resultat och en reaktion från er? Tror du att du skulle få till en förändring om ni en period försöker att blixtsnabbt svara på alla hyfsat artiga/snälla förfrågningar?

    Hur pratar hon med husdjur/småsyskon/gosedjur? Moduleror hon sin röst och ton? Är hon likadan med sina kompisar, lärare och mor- och farföräldrar?

    Hur låter ni andra i hennes familj? Jag menar då ni tappar tålamodet. Var förebilder för hur man uttrycker ilska och frustration och låt henne veta att även ni har dessa känslor.
    Hon går på teater och gillar det mycket!

    Jag tycker att vi är aktiva med att hjälpa till när barnen behöver det. Om jag inte har möjlighet att hjälpa till just då säger jag ju det och varför. Men oftast kommer den här rösten när vi aktivt är där och ska hjälpa till. Med något pyssel, med något skrivande, med något med kläder osv. Hon har liksom inget tålamod (vilket hon själv konstaterat och det har hon också ärvt av mig helt klart. Men det är ändå så att man ju måste lära sig behärska sig mot andra människor).
    Hon låter också likadan mot lillebror, så fort han inte säger/gör perfekt som hon tycker. Så jag kan ju undra hur hon låter mot kompisar men det har inte låtit illa när jag hör henne här hemma med kompis.

    Vi andra blir också irriterade osv. Men jag är ju vuxen och irritation mot mig själv och det jag håller på med kan jag ju skilja mot irritation mot en som ska hjälpa mig/samarbeta med mig.
  • Alexi

    Och det där med att inte "höra henne" när hon har visst tonfall känns svårt eftersom hon inte verkar förstå hur hon låter. Det är ju där problemet ligger. Då blir hon bara surare och ännu surare tonfall och "jag låter inte sur"

  • Anna60

    Spela in henne! Och så får hon själv lyssna hur hon låter. Välj lämpligt tillfälle och ta fram det och be henne lyssna och fråga hur hon tycker att hon själv låter.

  • scanmia

    Ge dig inte in på en diskussion om huruvida hon låter sur eller inte. Konstatera bara att du inte gillar det tonfallet och be henne försöka igen. Tala om artiga ord och att man kan få dem att låta oartiga med fel tonfall och hur tvärt om ganska kärva ord kan vara ok om de är sagda på ett snällt sätt. Det kanske bara är en dålig vana, som att använda fula ord, och det kommer bara ta ett tag att bryta det. En del ger böter för varje svordom, kanske det skulle fungera med gnäll med? Om inte annat skulle det ge henne lite direkt feedback och synliggöra problemet för henne. Om du inte vill ta hennes pengar så kanske bara ett streck på ett papper kan få henne att inse hur ofta hon tar till gnällandet.

    Prata med henne om vilka steg man tar när man stöter på ett problem. Kan du lösa det själv? Hur kan du ta reda på vad som krävs för att lösa det? När är det lämpligt att be om hjälp? Hur snart kan man förvänta sig att få hjälp? Hur kan man på ett konstruktivt och kreativt sätt be om hjälp? 

    Visa henne att din tid med är viktig. Visst kan jag hjälpa dig med pärlplattan om du sorterar tvätten åt mig. Självklart kan jag hjälpa dig att hitta pusselbiten, men först kan du hjälpa mig att diska färdigt så att det går fort och vi har tid till att leta.

    Byt roller: du låtsas vara det tjorviga, frustrerade, maktlösa lilla barnet och hon får försöka lösa situationen som en vuxen.

    Prata också med henne om starka (kvinnliga) förebilder och om hur de förändrar världen. Tala om alla de viktiga egenskaper som de har och som ni ser upp till och eftersträvar. 

    Ge henne mer ansvar och självständighet så att hon ser att det lönar sig att vara stor och kompetent. 

  • Alexi
    Anna60 skrev 2018-08-17 13:11:09 följande:
    Spela in henne! Och så får hon själv lyssna hur hon låter. Välj lämpligt tillfälle och ta fram det och be henne lyssna och fråga hur hon tycker att hon själv låter.
    Jag har tänkt tanken men tycker faktiskt det känns lite kränkande...
  • Alexi
    scanmia skrev 2018-08-17 13:35:34 följande:
    Ge dig inte in på en diskussion om huruvida hon låter sur eller inte. Konstatera bara att du inte gillar det tonfallet och be henne försöka igen. Tala om artiga ord och att man kan få dem att låta oartiga med fel tonfall och hur tvärt om ganska kärva ord kan vara ok om de är sagda på ett snällt sätt. Det kanske bara är en dålig vana, som att använda fula ord, och det kommer bara ta ett tag att bryta det. En del ger böter för varje svordom, kanske det skulle fungera med gnäll med? Om inte annat skulle det ge henne lite direkt feedback och synliggöra problemet för henne. Om du inte vill ta hennes pengar så kanske bara ett streck på ett papper kan få henne att inse hur ofta hon tar till gnällandet.

    Prata med henne om vilka steg man tar när man stöter på ett problem. Kan du lösa det själv? Hur kan du ta reda på vad som krävs för att lösa det? När är det lämpligt att be om hjälp? Hur snart kan man förvänta sig att få hjälp? Hur kan man på ett konstruktivt och kreativt sätt be om hjälp? 

    Visa henne att din tid med är viktig. Visst kan jag hjälpa dig med pärlplattan om du sorterar tvätten åt mig. Självklart kan jag hjälpa dig att hitta pusselbiten, men först kan du hjälpa mig att diska färdigt så att det går fort och vi har tid till att leta.

    Byt roller: du låtsas vara det tjorviga, frustrerade, maktlösa lilla barnet och hon får försöka lösa situationen som en vuxen.

    Prata också med henne om starka (kvinnliga) förebilder och om hur de förändrar världen. Tala om alla de viktiga egenskaper som de har och som ni ser upp till och eftersträvar. 

    Ge henne mer ansvar och självständighet så att hon ser att det lönar sig att vara stor och kompetent. 
    Tack, bra tips!

    Dock verkar hon ha en period just nu när hon inte vill vara stor. Allt som handlar om att vara stor bara vägrar hon prata om (som temat pubertet, bröst osv)...
  • Anna60
    Alexi skrev 2018-08-17 13:51:42 följande:
    Jag har tänkt tanken men tycker faktiskt det känns lite kränkande...
    Varför det? Får du inte gehör på annat sätt så får man ta till lite kanoner. 
  • tikki masala
    Alexi skrev 2018-08-17 13:51:42 följande:
    Jag har tänkt tanken men tycker faktiskt det känns lite kränkande...
    jag har spelat in min dotter när hon fått hemska utbrott för ingenting. har spelat upp det för henne en ganska lång period efteråt (en månad) när hon är på gott humör. oj vad hon har skämts numera får hon inte samma utbrott. om det beror på filmningarna (inte så många) eller inte vet jag inte. men det känns som det hjälpte lite iallafall
  • mammalovis
    Alexi skrev 2018-08-17 13:51:42 följande:
    Jag har tänkt tanken men tycker faktiskt det känns lite kränkande...
    För det första verkar hon inte höra sig själv och då blir det ju svårt. Med min dotter har jag påtalat att hon låter som en hund som skäller voff, voff, voff när hon blir arg och att hon får ändra tonläge för att få det hon vill. Oftast tar det lång tid för henne att komma ner i varv.

    För din dotters del går det ju förvarna henne om att du kommer att spela in henne någon gång hon låter arg och någon gång hon låter trevlig. Sedan går det ju fråga vem hon helst hade hjälpt. Eller också kan ni spela in er vuxna med olika röster och hon får bedöma vilka som låter trevliga eller inte för att skapa en medvetenhet. Likaså kan hon få spela in sig när ni tränar att använda olika röster som att låta arg, ledsen, glad, lycklig, sur o s v.
  • Alexi
    mammalovis skrev 2018-08-17 17:12:50 följande:

    För det första verkar hon inte höra sig själv och då blir det ju svårt. Med min dotter har jag påtalat att hon låter som en hund som skäller voff, voff, voff när hon blir arg och att hon får ändra tonläge för att få det hon vill. Oftast tar det lång tid för henne att komma ner i varv.

    För din dotters del går det ju förvarna henne om att du kommer att spela in henne någon gång hon låter arg och någon gång hon låter trevlig. Sedan går det ju fråga vem hon helst hade hjälpt. Eller också kan ni spela in er vuxna med olika röster och hon får bedöma vilka som låter trevliga eller inte för att skapa en medvetenhet. Likaså kan hon få spela in sig när ni tränar att använda olika röster som att låta arg, ledsen, glad, lycklig, sur o s v.


    Bra ide att spela in medvetet som träning!
  • scanmia
    Alexi skrev 2018-08-17 13:51:42 följande:
    Jag har tänkt tanken men tycker faktiskt det känns lite kränkande...
    Jag tycker också att filmande lätt går över gränsen till att bli kränkande. Men det ger samtidigt en möjlighet att analysera situationen vid ett tillfälle då man inte är i skarpt läge. Du kan se inte bara vad dottern gör, utan även hur du reagerar eller så kan du kanske se någon trigger som du missade i realtid. Eller en chans att lugna ner läget som du eller dottern missade. 
    Om du använder det på det viset, och inte för att få henne att skämmas, så tror jag att det kan vara nyttigt. Men rikta kameran mot alla i rummet och gör det bara om dottern känner sig trygg i förvissningen om att det inte kommer att användas till hennes nackdel.
    "Det här blev en obehaglig situation. Kan du hjälpa mig att lista ut vad som gick fel?" Våga se och sätta ord på hennes känslor, frustration och ångest. Ge henne medel att hantera dem på på ett annat sätt. 

    Men det här är liksom atombomben i din verktygslåda. Inget som du använder dig av om situationen bara är "jobbig" utan för att ta itu med något som känns helt ohållbart.

    Ett mellansteg är att bara låtsas filma sig själv. Alltså be dottern försöka betrakta sig själv utifrån och filma sig själv som en strategi att få bättre självinsikt och kontroll. Ta ett steg tillbaka så att hon kan mer medvetet välja hur hon vill agera. Det är en metod jag själv använder mig av när jag befinner mig i kaosartade situationer eller om jag känner att jag håller på att förlora kontrollen.  
  • legomum

    Med tanke på att hon är så pass stor kan du väl säga tala med vanlig röst när hon gnäller.

    Jag ber mina snart 5 åringar att när de inte kan bete sig och tala med vanlig röst (de har börjat med att gapa och skrika) får de gå in på sitt rum. Men de är välkomna ut igen när de kan bete sig och tala vanligt.

    De borde du kunna göra du med.

  • Alexi
    legomum skrev 2018-08-18 11:02:29 följande:
    Med tanke på att hon är så pass stor kan du väl säga tala med vanlig röst när hon gnäller.

    Jag ber mina snart 5 åringar att när de inte kan bete sig och tala med vanlig röst (de har börjat med att gapa och skrika) får de gå in på sitt rum. Men de är välkomna ut igen när de kan bete sig och tala vanligt.

    De borde du kunna göra du med.
    Men det gör jag. Problemet är att hon inte verkar höra hur hon själv låter, hon inser inte (verkar det som) skillnaden mellan gnällröst och vanlig röst. Hon verkar bara tycka att man låter arg/sur osv när man höjer rösten till skrikande.
Svar på tråden Hur skapar man förståelse för hur man låter?