• Anonym (...)

    Jurist/FK-handläggare; Vad betyder egentligen den nya lagen om sjukpenning?

    Vad betyder följande lag exakt och var i lagboken hittar jag det? Tolkar jag det rätt har Försäkringskassan agerat tvärtemot och överväger att neka mig sjukpenning (i efterhand) under den förlängda utredningen, då sjukintyg från flera läkare krävdes samt flera kompletteringar på det.

    Någon jurist/fk-handläggare som vet?

    "INGA AVSLAG PÅ SJUKPENNINGEN SKA KUNNA SKE I EFTERHAND

    Den som har fått sjukpenning tidigare ska få ersättning under den tid Försäkringskassan utreder om sjukpenning ska betalas ut på nytt. Den enskilde ska heller inte kunna få avslagsbesked retroaktivt. Dessa två förändringar föreslås i ett lagförslag Regeringskansliet har internutrett.

    Den 1 november 2016 ändrade Försäkringskassan sin handläggning till följd av två kammarrättsdomar. Förändringen innebar att Försäkringskassan inte kunde betala ut sjukpenning innan den sjukskrivnes ärende utretts klart och personen fått möjlighet att lämna synpunkt på förslaget. Det innebar också att personer kunde bli av med sjukpenning retroaktivt.

    [...]

    Förslaget går nu ut på remiss. Regeringen har för avsikt att lägga fram ett förslag till riksdagen under året. Den nya lagen kommer att föreslås träda i kraft från och med 1 januari 2018.

    - Det förslag vi tagit fram innebär att människor får tid att komplettera Försäkringskassans utredning utan att behöva känna oro för sin ekonomi, säger socialförsäkringsminister Annika Strandhäll."

    Källa: www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/03/inga-avslag-pa-sjukpenningen-ska-kunna-ske-i-efterhand/

  • Svar på tråden Jurist/FK-handläggare; Vad betyder egentligen den nya lagen om sjukpenning?
  • Anonym (jurist)

    Här är aktuell version av lagen.

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/socialforsakringsbalk-2010110_sfs-2010-110

    Bestämmelsen du efterfrågar finns i
    112 kap. 2 a § För tid till dess att ett ärende om sjukpenning eller sjukpenning i särskilda fall har avgjorts slutligt får Försäkringskassan trots 2 § besluta om sådan ersättning, om.
    1. den försäkrade begär sjukpenning eller sjukpenning i särskilda fall i anslutning till en sjukperiod som har pågått i minst 15 dagar,
    2. sjukpenning eller sjukpenning i särskilda fall har lämnats tidigare i sjukperioden, och
    3. det saknas skäl som talar emot det. Lag (2017:1305).

    Du ser alla förslag till lagändringar i din länk och då kan du själv titta i lagen om de står med där.

    Här ser du lagen när den ändrades och vilka datum ändringarna gäller ifrån:

    rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/17/171305.PDF

  • Anonym (...)
    Anonym (jurist) skrev 2018-08-17 12:26:55 följande:

    Här är aktuell version av lagen.

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/socialforsakringsbalk-2010110_sfs-2010-110

    Bestämmelsen du efterfrågar finns i

    112 kap. 2 a § För tid till dess att ett ärende om sjukpenning eller sjukpenning i särskilda fall har avgjorts slutligt får Försäkringskassan trots 2 § besluta om sådan ersättning, om.

    1. den försäkrade begär sjukpenning eller sjukpenning i särskilda fall i anslutning till en sjukperiod som har pågått i minst 15 dagar,

    2. sjukpenning eller sjukpenning i särskilda fall har lämnats tidigare i sjukperioden, och

    3. det saknas skäl som talar emot det. Lag (2017:1305).

    Du ser alla förslag till lagändringar i din länk och då kan du själv titta i lagen om de står med där.

    Här ser du lagen när den ändrades och vilka datum ändringarna gäller ifrån:

    rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/17/171305.PDF


    Tack för svar! Det låter dock som möjliga kryphål FK kan använda sig av när det står "i särskilda fall" och att det "saknas skäl som talar emot det". Vad är det som kan "tala emot det"?

    Jag fick sparken under sjukskrivningen och det är fram tills dess jag kommer bli beviljad sjukpenning, därefter anser de att jag varit frisk att söka annat jobb. Handläggaren sa dessutom att det finns en lag som förbjuder(!) henne att godkänna sjukskrivningen efter att jag slutat på jobbet. Det var nog det hon syftade på som "skäl som talar emot det". Vad det är för lag vet jag inte. Vet inte riktigt vad du har för område, men du råkar inte veta vad det är?
  • Anonym (jurist)
    Anonym (...) skrev 2018-08-17 12:48:31 följande:
    Tack för svar! Det låter dock som möjliga kryphål FK kan använda sig av när det står "i särskilda fall" och att det "saknas skäl som talar emot det". Vad är det som kan "tala emot det"?

    Jag fick sparken under sjukskrivningen och det är fram tills dess jag kommer bli beviljad sjukpenning, därefter anser de att jag varit frisk att söka annat jobb. Handläggaren sa dessutom att det finns en lag som förbjuder(!) henne att godkänna sjukskrivningen efter att jag slutat på jobbet. Det var nog det hon syftade på som "skäl som talar emot det". Vad det är för lag vet jag inte. Vet inte riktigt vad du har för område, men du råkar inte veta vad det är?
    "Sjukpenning i särskilda fall" är en speciell ersättning, så det ska enbart läsas som ett helt ord.

    Läs i din länk om de beskriver där lite kring vad som kan vara skäl som talar emot det. Annars är det sånt som brukar bedömas av domstolarna succssivt.

    Nej jag tror inte alls det handlar om det. Jag tror det handlar om att du bedöms enligt rehabiliteringskedjan och då ändras grunden för bedömningen när du blir arbetslös. Och enligt den tillämpning som FK har så är det rätt svårt att bedömas vara sjuk gentemot hela arbetsmarknaden.
    Läs i lagen, 27 kap. 46 § till och med 27 kap. 48 § så kanske du förstår skillnaden.

    Så här står det på fk.se:

    Du som är arbetslös kan få sjukpenning om du:


    inte kan söka arbete eller ta ett arbete för att du är sjuk. Du måste vara sjuk minst en fjärdedel av tiden som du skulle ha sökt arbete.
Svar på tråden Jurist/FK-handläggare; Vad betyder egentligen den nya lagen om sjukpenning?