• KE76

    Svår ekonomisk situation



    Hej,




     




    Jag känner att jag kommit i den onda cirkeln och vet inte riktigt hur jag kan börja ta mig ur detta. Tacksam om någon kunde ge mig tips. Jag är ensamstående mamma, inkomst utan skatt ca 25 000 i månaden, har fast anställning med regelbunden månadsinkomst, inga betalningsanmärkningar, inget skuldsaldo hos KFM, kreditscore UC 10,5 (har en del förfrågningar som försvinner i början på december). Har en gammal bil (värde ca 30.000 kr). Har 3 banklån och kreditkort, totalt 350.000 kr plus CSN 270.000 kr. Jag betalar ca 6000 i ränta varje månad, inkl CSN avbetalning. Den största delen av bankskulden (250.000 kr) uppkommit  samband att jag och mitt ex hade firma ihop och jag tog privat hela lånet på mitt namn. Efter att jag betalat alla räkningar så har jag o barnen ca 8000 kr i månaden kvar att leva för. Situationen blir mer o mer ohållbar. Ibland har jag tankar att släppa allt och då skulle jag kanske få löneutmätning. Efter löneutmätningen skulle jag då ha i alla fall 10000 kr varje månad kvar att leva för (1 vuxen och 2 barn, enligt riksnormen). Men jag försöker att kämpa så långt det går. Finns det något jag kan göra för att förbättra situationen.. Tacksam för svar!



  • Svar på tråden Svår ekonomisk situation
  • Jamesdio

    När du säger att du får 8000 kvar att leva för är det efter att du har betalat el, internet, telefon, försäkringar mm? För i såfall låter det inte så lite.

    Gör en budget och skär ned på onödiga saker. Ät lite enklare, handla inget nytt innan det är absolut nödvändigt. Har du bil? Måste du ha bil? Sälj av saker och betala av på lånen.

    Bor barnen hos dig 100% och är aldrig hos pappan? Kan du be honom betala saker till barnen? Varför tar han inte sitt ansvar och betalar på sin del av lånet?

    Försök så mycket du kan att inte släppa allt och få löneutmätning. För då kommer du aldrig komma därifrån, eller det kommer att ta lång tid iallafall. Du är medveten om att vid en löneutmätning får du inte behålla pengar till CSN, så då kommer din skuld till CSN att öka varje månad? Du kommer att få behålla pengar till boendet, eventuella kostnader att ta sig till och från jobbet, barnomsorgskostnader och till läkarbesök och läkemedel (upp till högkostnadsbeloppet) och era normalbelopp, vilket år 2018 är 4814 för dig, 2554 för barn under 7, 2940 för barn över 7 = 9922-10694 (vet inte hur gamla dina barn är). Får du bostadsbidrag och barnbidrag dras det bort från summan du får kvar.  El, internet, TV, telefon, försäkringar mm ska alltså betalas av de ca10000 du får kvar då.

    Försök istället få till bättre avtal med dina borgenärer, sänkt ränta, sänkt amorteringstakt eller något sådant. Någon betalningsfri månad per skuld? Gör en plan där du ser till att betala av de skulder som har högst ränta snabbast och försök skjuta/minska på de med lägst ränta.

  • Noname00

    Prata med banken om ett ihopbakslån snabbt nu när du inte har en betalsningsanmärkning.
    De kanske man erbjuda dig ett lån istället för alla med lägre ränta.
    CSN ska du inte ta med dock de har redan den bästa räntan man kan ha.

  • Sharper

    Vad ska dessa 8000:- täcka? Är det bara mat, kläder och nöje så tycker jag det är mycket pengar. Vi är 2 vuxna och 2 barn varannan vecks samt 2 vuxna och 4 barn varannan vecka. Har en matkostnad inklusive snus (1 dosa om dagen) på mellan 6000-7000:-

  • KE76
    Salmiakk skrev 2018-08-17 14:10:30 följande:

    Det finns en skuld och budgetrådgivare i varje kommun, ring er för ett besök och råd.


    Tack för tips! Jag har inga aktuella skulder hos KFM, men kan man vända sig till dem ändå? Trodde att de bara hjälper dem som har skulder hos KFM
  • KE76
    Salmiakk skrev 2018-08-17 14:10:30 följande:

    Det finns en skuld och budgetrådgivare i varje kommun, ring er för ett besök och råd.


    Tack för tips! Jag har inga aktuella skulder hos KFM, men kan man vända sig till dem ändå? Trodde att de bara hjälper dem som har skulder hos KFM
  • KE76
    KE76 skrev 2018-08-20 10:12:10 följande:
    Tack för tips! Jag har inga aktuella skulder hos KFM, men kan man vända sig till dem ändå? Trodde att de bara hjälper dem som har skulder hos KFM
    8000 kr minus ca 2000 kr för jobbresor (kan tyvärr inte göra något åt det). Kvar finns det ca 6000 kr i månaden för oss tre. Jag försöker köpa bara det mest nödvändiga, handlar på Netto/Lidl/City Gross. Barnen äter frukost, lunch o mellanmål på dagis. Men ändå är det kämpigt i slutet på varje månad. Jag har ingen lyxkonsumption. Har inte köpt en enda plagg till mig för snart 2 år, förutom skor och jeans.
  • KE76
    Jamesdio skrev 2018-08-17 17:05:22 följande:

    När du säger att du får 8000 kvar att leva för är det efter att du har betalat el, internet, telefon, försäkringar mm? För i såfall låter det inte så lite.

    Gör en budget och skär ned på onödiga saker. Ät lite enklare, handla inget nytt innan det är absolut nödvändigt. Har du bil? Måste du ha bil? Sälj av saker och betala av på lånen.

    Bor barnen hos dig 100% och är aldrig hos pappan? Kan du be honom betala saker till barnen? Varför tar han inte sitt ansvar och betalar på sin del av lånet?

    Försök så mycket du kan att inte släppa allt och få löneutmätning. För då kommer du aldrig komma därifrån, eller det kommer att ta lång tid iallafall. Du är medveten om att vid en löneutmätning får du inte behålla pengar till CSN, så då kommer din skuld till CSN att öka varje månad? Du kommer att få behålla pengar till boendet, eventuella kostnader att ta sig till och från jobbet, barnomsorgskostnader och till läkarbesök och läkemedel (upp till högkostnadsbeloppet) och era normalbelopp, vilket år 2018 är 4814 för dig, 2554 för barn under 7, 2940 för barn över 7 = 9922-10694 (vet inte hur gamla dina barn är). Får du bostadsbidrag och barnbidrag dras det bort från summan du får kvar.  El, internet, TV, telefon, försäkringar mm ska alltså betalas av de ca10000 du får kvar då.

    Försök istället få till bättre avtal med dina borgenärer, sänkt ränta, sänkt amorteringstakt eller något sådant. Någon betalningsfri månad per skuld? Gör en plan där du ser till att betala av de skulder som har högst ränta snabbast och försök skjuta/minska på de med lägst ränta.


    Tack för ditt svar! Jag försöker kämpa och inte hamna hos KFM. Jag vill absolut inte hamna dit. Det har blivit den onda cirkeln och jag måste försöka göra små steg för att börja ta mig ur denna hemska situationen. Försöker vänta ut till december då mina kreditförfrågningar försvinner och jag får då lite bättre UC score och då kan jag prova ansöka om samlingslån. Men antar att det kommer bli svårt att få den beviljat då jag måste låna minst 350 000 kr och jag har årsinkomst som är betydligt mindre. Vanliga banker Nordea, SEB och Swedbank vill inte låna ut sådana summor med mina förutsättnigar. Det enda som är möljligt är banker via Lendo med höga räntor. Det känns som att det inte finns någon utväg ändå.. Vet inte vad jag ska göra riktigt just nu..
  • KE76
    Sharper skrev 2018-08-19 16:00:39 följande:

    Vad ska dessa 8000:- täcka? Är det bara mat, kläder och nöje så tycker jag det är mycket pengar. Vi är 2 vuxna och 2 barn varannan vecks samt 2 vuxna och 4 barn varannan vecka. Har en matkostnad inklusive snus (1 dosa om dagen) på mellan 6000-7000:-



    Riksnormen är ca 4800 kr per månad för en vuxen och ca 2500 kr per månad för ett barn. Jag menar att jag har 6000 kr i månaden för oss tre, efter alla räkningar är betalda vilket är 4000 kr mindre än riksnormen.
  • Långbenopluto
    KE76 skrev 2018-08-20 10:12:14 följande:
    Tack för tips! Jag har inga aktuella skulder hos KFM, men kan man vända sig till dem ändå? Trodde att de bara hjälper dem som har skulder hos KFM
    Dom hjälper helst till innan KFM.
Svar på tråden Svår ekonomisk situation