• Miss Maria

    Vägrar napp-vilken tog ett barn?

    Antar att det finns flera barn som vägrar napp. Min son gallskriker när jag försöker stoppa in den. Har provat det mesta.

    Vilken funkade för era nappvägrare?

  • Svar på tråden Vägrar napp-vilken tog ett barn?
  • mammalovis

    Att man som förälder accepterar att de inte gillar napp!

    Jag har tre barn, varav ett använde napp. Alla tre har ammat, en vägrade till och med nappflaska, så vi började med pipmugg istället, ingen ersättning eller välling gick hem. Till och med farmor med 6 barn och typ 10-15 barnbarn gav upp vällingen.  Vi testade ett gäng med några olika märken på nappar, men då inget funkade fanns det inget skäl att tvinga barnet. Det är skönt att slippa nappavvänjningen, som tur var gick vår smidigt då vi kunde förvarna om att alla snart var slut då hon bet sönder dem.

  • Meriall

    Testade alla som fanns och hon gillade ingen av dem... men hon älskade alla nappflaskor. Tror hon ogillade att inget ätbart kom ur napparna.

  • Kellie13
    Miss Maria skrev 2018-08-17 14:13:35 följande:

    Antar att det finns flera barn som vägrar napp. Min son gallskriker när jag försöker stoppa in den. Har provat det mesta.

    Vilken funkade för era nappvägrare?


    Undrar det oxå. HUR gör föräldrar med att vänja dom vid napp? Det e klart att alla barn e olika o att alla inte tar napp men provade med dottern när hon var bebis, hon kunde suga i nåra minuter för att sen spotta ut den. Med lillkillen här hemma nu (1 månad) så ratar han oxå nappen. Asså han blir skitförbannad om man sätter den i munnen (provar inte ens att suga på den) Anledningen till att ja skulle vilja att han tar napp är det att han är extremt snuttsugen jämt så det skulle va skönt att kunna använda en napp dom tillfällen då man tex precis ha ammat, är på ett ställe där man kanske inte vill amma just då med mera. 
  • Jsv17

    Vår son fick napp på neo, av olika anledningar blev det tokigt när han lades in så det fanns plats för honom men inte för oss, så vi separerades första natten. Helt galet så här i efterhand men nyförlöst och skör så är man ju inte bäst på att argumentera. När vi kom ner på morgonen så hade han napp... De använde sådan där som man kan stoppa fingret i, så han hade den hela neo-vistelsen och hemma sedan ville han inte ha 0-6mån nappar utan vi fick byta till de något mindre mam 0-2mån efter dom så har vi haft herobility?s nappar.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Jsv17
    Kellie13 skrev 2018-08-18 08:50:41 följande:

    Undrar det oxå. HUR gör föräldrar med att vänja dom vid napp? Det e klart att alla barn e olika o att alla inte tar napp men provade med dottern när hon var bebis, hon kunde suga i nåra minuter för att sen spotta ut den. Med lillkillen här hemma nu (1 månad) så ratar han oxå nappen. Asså han blir skitförbannad om man sätter den i munnen (provar inte ens att suga på den) Anledningen till att ja skulle vilja att han tar napp är det att han är extremt snuttsugen jämt så det skulle va skönt att kunna använda en napp dom tillfällen då man tex precis ha ammat, är på ett ställe där man kanske inte vill amma just då med mera. 


    Vår kille gilllade inte ?för stora? nappar så vi fick köpa 0-2 då de som kallades 0-6 (något större) tog han inte, har du inte gjort det redan så prova en mindre storlek.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • pyret013

    Han tog aldrig. Gav upp när han blev 4 månader, hade då försökt aktivt i flera perioder. Alla barn tar ju inte napp. Nu ser jag det mest som positivt. Slipper stoppa in en napp i munnen på honom när den kommer bort på natten. Slipper att vänja honom av med den också.

  • Kellie13
    Jsv17 skrev 2018-08-18 14:49:07 följande:
    Vår kille gilllade inte ?för stora? nappar så vi fick köpa 0-2 då de som kallades 0-6 (något större) tog han inte, har du inte gjort det redan så prova en mindre storlek.
    ok har bara hittat dom från 0-6
  • cosinus

    NUK, de är rätt små.

    Äldsta tog aldrig napp, men jag gav kanske upp för tidigt. Hon blev tumsugare ist. Tvåan och Trean tog den ganska enkelt, fyran tog den kring 5 månader.

    Träna när de är på bra humör, ingen ide att försöka på en redan arg.

    Och ja, jag var fortfarande motiverad att lära yngsta napp vid 5 månader för hon kunde bara sova om hon fick suga på mitt lillfinger vilket begränsar antalet sovpositioner rejält. Vakna och stoppa i napp några ggr per natt är en dröm i jämförelse.

  • ondar

    Jag "tryckte in" o höll kvar så den inte skulle glida ut tills barnet fattat grejen, tog väl någon vecka eller mer. Hade ja inte hjälpt till så hade barnet inte velat ha napp o jag som var så paniskt rädd för psd och vet att napp kan hjälpa mot det ville väldigt gärna ha napp till bebis så ja kunde sova på nätterna.

    Har dock aldrig haft barn som gallskrikit av att få napp, utan de har bara spottat ut direkt, o då har ja ist mjukt hållt kvar den så de ist använt sugreflexen.

    Inget tvång alltså.

    Yngsta gillade esskas i silikon fr 4 mån fast han va nyfödd. Stort skulle det va :). Jag ville eg ha naturgummi men det gick inte alls.

  • Kellie13
    ondar skrev 2018-08-20 17:21:40 följande:

    Jag "tryckte in" o höll kvar så den inte skulle glida ut tills barnet fattat grejen, tog väl någon vecka eller mer. Hade ja inte hjälpt till så hade barnet inte velat ha napp o jag som var så paniskt rädd för psd och vet att napp kan hjälpa mot det ville väldigt gärna ha napp till bebis så ja kunde sova på nätterna.

    Har dock aldrig haft barn som gallskrikit av att få napp, utan de har bara spottat ut direkt, o då har ja ist mjukt hållt kvar den så de ist använt sugreflexen.

    Inget tvång alltså.

    Yngsta gillade esskas i silikon fr 4 mån fast han va nyfödd. Stort skulle det va :). Jag ville eg ha naturgummi men det gick inte alls.


    ok har provat att hålla kvar den men då blir han skitförbannad hehe. Ingen av mina barn verkar acceptera napp.
  • babybook

    MAM napp va de enda hon gillade. Det tog några gånger. Ett tips är att dra pyttelite i nappen när den är i munnen för då sätts sugreflexen i gång lättare. 

  • jennie08

    Esska Classic mini. Den är lite platt på ena sidan och den enda som sonen gillar. Han använder dock inte nappen så ofta utan det är mer när han är snuttig och trött och redan har ammats i timmar ;) När han väl somnat åker nappen ut och sen behövs den inte mer.

    Jag har alltid behövt truga lite i några veckor innan nappen accepteras.

Svar på tråden Vägrar napp-vilken tog ett barn?