• Äldre 17 Aug 19:36
    1420 visningar
    11 svar
    11
    1420

    vill lära mig simma

    Jag är en snubbe på 35år som har en dröm om att ta dykcertifikat och resa till söderhavet och dyka.....problemet är att man måste vara simkunnig för att få börja på dyk kursen :/ jag kan inte simma en meter....jag sjunker som en sten.
    Kunde aldrig lära mig simma i skolan pga. mobbning....

    Jag har lusläst internet och inser att jag bor så pass illa till att det är många mil till närmaste ställe där det anordnas simskola för vuxna :/

    Kan man lära sig simma på egen hand i en sjö på nått ställe där ingen ser mig?
    Det är ju pinsamt att plaska runt på en allmän badplats så det är uteslutet.
    Är det nån som har tips på hur man övar på egen hand utan att drunkna? :)
    Hur lång tid kan det ta att lära sig utan en simlärare?

  • Svar på tråden vill lära mig simma
  • Äldre 17 Aug 21:07
    #1

    Det är ingen bra idé att försöka lära sig simma på egen hand utan övervakning. Har du ingen simkunnig i närheten som du känner förtroende för som kan hjälpa dig?


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 17 Aug 21:23
    #2

    Kan du inte göra en förfrågan till en simhall som ligger närmare än de som annonserar vuxensimskola? Du kan ju inte få mer än ett nej. Annars, som föreslogs, har du någon vän eller närstående som kan hjälpa dig?


    Alla hästar hemma
  • Äldre 17 Aug 21:34
    #3

    nej jag har ingen närstående som kan hjälpa mig och jag har inga direkta kompisar heller....är ganska ensam. I stort sett alla simhallar ligger ganska långt bort tyvärr. Det är ju varmt i sjöarna nu så jag tänkte att det kunde vara lämpligt att öva själv i en sjö innan det blir för kallt.

  • Äldre 17 Aug 21:39
    #4

    Problemet är ju dock att om du misslyckas med simningen och sjunker så dör du.

    Så nej, man ska aldrig lära sig att simma ensam.

    Dessutom ligger det otroligt mycket teknik bakom att lära sig simma bra och inte bara plaska runt.

    Du behöver en simlärare som vet vad hen sysslar med om du drömmer om att dyka. Kontakta närmasta simhall, de brukar kunna rekommendera någon lärare även om personen inte officiellt arbetar för dem.

  • Äldre 17 Aug 21:46
    #5

    Försök samla dig modet å ta dig till ett av ställena som har, har själv gått vuxencrawl och första gångerna var hemska sedan kom tekniken å med det vart de riktigt skoj. När jag gick kursen så var de allt från en smal löpare till stora individer men noll fokus på de yttre, mer skratt över kallsupar, kramp och att man lyckas med några armtag.

  • Äldre 17 Aug 21:46
    #6

    Annonsera efter simhjälp för vuxen, det skadar inte.

  • Äldre 17 Aug 21:50
    #7

    Tycker du det är ok att åka till simhallen för att gå dykkursen men inte för att lära dig att simma?

  • Äldre 17 Aug 21:51
    #8

    Tänker att du kanske inte behöver säga att du inte kan dimma utan hitta en person (privat simlärare? Förälder/släkting du litar på?) och så säger du att det är rehab efter någon slags olycka :) att träna upp musklerna och att du är stel så du kan inte rörelserna eller något... :)

  • Äldre 17 Aug 21:59
    #9

    Att lära sig simma ensam verkar farligt men om du använder en riktig flytväst med krage så lär du inte riskera att drunkna och du kan träna i lugn och ro att simma med både armar och ben. Det finns säkert information i text och bild både i böcker och på nätet hur man gör om du inte redan vet. När det blir dags att prova utan flytväst är det ju säkrast att ha någon med som sällskap dock.
    Jag lärde mig simma som barn med flytväst först och sedan "simdyna" och därefter cyklop och snorkel då jag upplevde det lättare att slappna av när jag simmade vilket är viktigt för att hålla sig flytande. När jag tränat ett tag med snorkeln och cyklopet upptäckte jag plötsligt en dag att jag kunde simma även utan.
    Lite originell metod kanske men det fungerade för mig.

    Lycka till!

  • Äldre 18 Aug 10:01
    #10

    hade givetvis tänk öva på grunt vatten i en sjö.....men jag skiter väl i det då och låter drömmen om att dyka gå förlorad.....vad ska man med drömmar till....

  • Äldre 18 Aug 10:30
    #11

    Tycker inte att du skall strunta i det.

    Gör som du tänkte och öva på grunt vatten. Men inte en blåsig dag med vågor.

    Finns säkert bra instruktionsfilmer på nätet där du kan få tips på övningar.

    Skaffa en "simbräda" som hjälpmedel. Hoppas att du förstår vad jag menar, vet inte det korrekta namnet. Som någon tidigare skrev så handlar det mycket om att våga slappna av när man gör simtagen.

    När du fått hyfsad kläm på bröstsim så kan du utan att skämmas ta tex en crawlkurs för vuxna. Det är en populär kurs hos vuxna.

    Hoppas att du fixar detta och kan gå din dykarkurs. Det är värt det, är själv dykare.

    Lycka till.


    Det skall vara kul, annars är det så tråkigt!
Svar på tråden vill lära mig simma