• Äldre 17 Aug 19:47
    3048 visningar
    5 svar
    5
    3048

    Hur vet vi vad som gör ungdomar "utbrända i 20 års åldern?

    Hur kan så många många unga människor, vara utbrända, och känna stressymtom? Och vara långtidssjukskrivna?

    Hur kan så många unga människor må psykiskt och fysiskt dåligt, när de inte hrar fyllt 30?

    Kollar på en serie nu, förvisso från Netflix. Och det absolut inte inte i reklamsyfte!

    Men det är viktigt att man tittar på de fakta som har kommit upp! Sedan början på 90 talet, är ungdomar konstant utsatt för någon form för "strålning"? El allergi?

    Sover inte ungdomar med sina mobiler i sängen? Wifi? Vada är det för "strålar"? ligger inte paddan bredvid huvudduken och laddar sig?

    paddan har väl Wifi. Många "gemensamma rum" har Wifi, offentliga, i skolor, på arbetsplatser, på stationen. Hemma.

    Men vem vet vad som hände? Från tidiga 90 tal. Det var då det började, men var finns studierna? Kommer ihåg, att forskare redan då, undrade vad som skulle hända om  20 år? 25 år?

    www.netflix.com/se/title/80188953

  • Svar på tråden Hur vet vi vad som gör ungdomar "utbrända i 20 års åldern?
  • Äldre 17 Aug 19:50
    #1
  • Äldre 17 Aug 20:16
    #2

    Kanske är det dax at stänga av mobiljävlen? och åka ut att fiska? Ja, ibland hör jag också "extraljud", men inte som i programmet som jag länkade till, men i vardagen. Undrar hur hur de små barnen mår?

    Jag stör mig på en annan sak också:  Det är väldigt vanligt att unga mödrar har barnvagnar som är "framåtvända". Alltså: de små har ingen som helst kontakt, med den som kör vagnen? Kanske de pratar "bakom", men för det mesta ser man man bara föräldrar, som pratar i mobilen? Helt borta från sina små?

    När mina barn var små, var de alltid vända mot mig. Och vi hade alltid ögonkontakt, och 100% verbalt utbyte!

    Jag begriper mig inte på "framåtvända" barnvagnar/ sulkys? Ungarna ser ju aldrig sin föräldrar som är bakom?

    Många små, sitter och gnager kex, glor på någon mobil. Vad händer? Oj! kommer det en bil? Vad pratar de om? Kanske de undrar?

    Alla mina små, var framåtvända, och pratade perfekt, när de de var 2-3!

    Så vad tror ni? Får ungdomar psykiska/ fysiska sjukdomar, p.ga. av dagens teknologi?

  • Anonym (inte tråkig­t)
    Äldre 17 Aug 21:03
    #3

    Barn idag har aldrig tråkigt. De får en massa stimuli, allt från mobilerna plattorna och datorerna till att ha fritidsaktiviteter uppbokade mellan 5 och 9 gånger i veckan. Det är överfullt på skolorna och förskolorna och ingen lugn och ro. Det hetsas också med att alla barn ska vara med kompisar hela tiden. Hjärnan får aldrig vila! Trots att den behöver det. Barn behöver ha tråkigt, barn behöver bearbeta intrycken de får inte bara uppleva dem.

    En hjärnforskare uttryckte det en gång som att barnen idag upplever samma stress som ett barn för 10000 år sedan som ständigt förföljs av ett lejon.

  • Äldre 17 Aug 22:31
    #4
    Anonym (inte tråkigt) skrev 2018-08-17 21:03:41 följande:

    Barn idag har aldrig tråkigt. De får en massa stimuli, allt från mobilerna plattorna och datorerna till att ha fritidsaktiviteter uppbokade mellan 5 och 9 gånger i veckan. Det är överfullt på skolorna och förskolorna och ingen lugn och ro. Det hetsas också med att alla barn ska vara med kompisar hela tiden. Hjärnan får aldrig vila! Trots att den behöver det. Barn behöver ha tråkigt, barn behöver bearbeta intrycken de får inte bara uppleva dem.

    En hjärnforskare uttryckte det en gång som att barnen idag upplever samma stress som ett barn för 10000 år sedan som ständigt förföljs av ett lejon.


    Och när de börjar jobba tror de att de ska kunna köra 80% jobb, 100% fritid och 100% uppkoppling, men när de inte klarar det tror de det är jobbets fel och vill bli sjukskrivna....
    Förr brukade man utan problem jobba 100%, eller mer som ung, för att man hade vett att vila en del på fritiden.
  • Scoops
    Äldre 17 Aug 22:42
    #5

    I varje generation finns något som den tidigare generationen anser "fördärvar" den nya. Tänk på att Robinson Crusoe kritiserades starkt för att "förruttna unga sinnen" när den släpptes..

    Tror inte alls att ungas psykiska ohälsa har med skärmar eller stålning att göra, utan det har att göra med deras föräldrar och kassa förutsättningar.

Svar på tråden Hur vet vi vad som gör ungdomar "utbrända i 20 års åldern?