• Vicarious

    Installation av tvättmaskin och torktumlare

    Hej på er.

    Jag och min sambo har nyligen flyttat in i en ny lägenhet i centrala Göteborg och ska köpa in en ny tvättmaskin och torktumlare som ska installeras i badrummet. Kvar från tidigare ägare som renoverade badrummet för 4 år sedan finns en koppling för vatten (se bifogad bild). Vi har även ett dubbeluttag för el som dock sitter lågt ner, cirka 35cm ovanför golvet.

    Har haft två killar från Svesjö inne i Linné som kikat på det och det är inga problem att fixa. Jag höll dock på att få en chock någon dag senare när dem sa att installationen skulle gå på 11.000:-

    5000-6000kr för Rörmokare
    3500-4000kr för El
    1000kr för att montera tvättpelaren.

    Är detta rimligt?

    Har kontaktat en elektriker och att flytta eluttaget högre upp och eventuellt fixa en ny fas skulle bara ta runt 1,5-2h så elkostnaden som Svesjö har känns på tok för hög.

    Rörmokare måste installera ballofix etc... (jag är en novis när det gäller allt detta) men att det skulle kosta 5-6 lakan känns lite för dyrt.

    Är den någon som har erfarenheter av någon annan firma i Göteborg som utfört liknande installation? Vad pyntade ni och vilka var det?

    Tänkte jag skulle ta in fler offerter för att se vart man landar men har svårt att hitta en firma som utför rör och el samt själva installationen.

    Tack på förhand.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-17 22:20
    Blev nått fel i samband med att jag lade in bilden, blev dubbelt upp och verkar inte gå att ta bort då det ser ut som att man inte kan redigera sina inlägg.

  • Svar på tråden Installation av tvättmaskin och torktumlare
  • Anonym (Al)

    Pff ockerpriser delux.
    Installera en ballofix tar 10minuter med en kaffepaus inräknad. Dock är rören du fotade nått gammalt element ser det ut som så lite rördragningar blir det nog.
    1000-1500 per hantverkare, och det är i överkant

Svar på tråden Installation av tvättmaskin och torktumlare