• Anonym (mamma)

    Orolig 7åring

    hej. Jag har en pojke på 7 1/2 år. Sedan i måndags har det varit väldigt jobbigt på nätterna. Han är rädd att jag och sambon ska dö. Han kan ej sova. Han blir orolig när lillebror är ledsen. Han vaknar mitt i natten och gråter (han har nattskräck, men nu är han liksom vaken när han är ledsen). Inatt ropade han kl 03.00 att lillebror var ledsen. (lillebror sover bredvid mig och hittade ej bröstet varav han blir otålig och ledsen).

    Nu inatt, sonen är orolig, hör bilar som kör utanför lägenheten, kan ej sova m.m.

    Jag undrar , är det någon fas barn går igenom mellan 7-8 års åldern? just om att dom är rädda att förlora familjen, vara allmänt orolig m.m.?

    Ingenting har hänt, vi har varit bortresta och kom hem i söndags, allt började i måndags.

    i tisdags var jag sjuk och kräktes, det resultera i att sonen var orolig hela kvällen pga att jag ej kunde äta.

    Det börjar bli ganska jobbigt nu att ha dessa kvällar med massa tårar och frustration. Snälla, har ni tips eller är det bara att härda ut ?

  • Svar på tråden Orolig 7åring
  • Anonym (A)

    Min snart åttaåring är likadan. Jag tänker att det är någon fas där barnet inser hur livet och döden funkar. Att livet inte är för evigt utan kan ta slut när som helst.

    Mitt barn har till och från väldig separationsångest. Vill inte att jag ska åka iväg alls utan vill vara med mig hela tiden vissa dagar. Andra dagar är jag pest och jag kan flytta. Det är väl en frigörelseprocess. Vara liten men bli stor.

  • Anonym (mamma)
    Anonym (A) skrev 2018-08-18 04:20:57 följande:

    Min snart åttaåring är likadan. Jag tänker att det är någon fas där barnet inser hur livet och döden funkar. Att livet inte är för evigt utan kan ta slut när som helst.

    Mitt barn har till och från väldig separationsångest. Vill inte att jag ska åka iväg alls utan vill vara med mig hela tiden vissa dagar. Andra dagar är jag pest och jag kan flytta. Det är väl en frigörelseprocess. Vara liten men bli stor.


    Anonym (M) skrev 2018-08-18 06:42:48 följande:

    Det ligger en utvecklingsfas vid 7års åldern där barnen kan vara rädda för döden, separationer, etc.

    Läs mer på 1177 :) www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Barn-och-foraldrar/Vaxa-och-utvecklas/barnets-utveckling-10-12-ar/Barnets-utveckling-6-7-ar/



    Tusen tack för era svar! 
  • Nimzay

    För mig var det iaf så, att jag var väldigt orolig och hade mycket ångest i den åldern. Har haft problem med sånt sen jag var ännu yngre, och även fortfarande, men som allra värst var det just i den åldern som du pratar om.

Svar på tråden Orolig 7åring