• Mamma7407

    Ok att resa med en killkompis när man har sambo?

    Behöver höra era åsikter. Jag och min bästa vän som är en kille planerar en weekendresa. Vi bor inte i samma stad längre och träffas därför inte så ofta. Resan är ett sätt för oss att få umgås och dessutom är vi intresserade av resor. Problemet är att min sambo inte tycker detta känns ok. Han säger att det är onormalt att resa som vi gör. Och att ingen annan gör så. Han är ju en kille. Vi har varit på några resor ihop. (Ca en per år) Ibland bara vi och ibland med andra kompisar. Bästa vännen har funnits med i bilden hela tiden. Vi är gamla klasskompisar. Han är gift och det har aldrig varit eller kommer att bli något mer än vänskap mellan oss. Jag och sambon reser mest med familjen och det är så klart prio ett för mig. Skulle ni tycka det var ok om er sambo åkte på en resa med en kompis av samma kön? Det verkar vara det som är problemet. Jag tycker det är så förlegat att tänka att det inte är ok. Det är ju verkligen inget mellan oss. Det tror jag nog inte ens min sambo tror egentligen. Han är nog mest rädd för vad alla andra ska tycka. Så vad tänker ni kring detta?

  • Svar på tråden Ok att resa med en killkompis när man har sambo?
  • Anonym (Johanna)

    Jag hade inte haft problem med att min sambo åkte iväg med en tjejkompis han haft så länge. Däremot hade han inte velat att jag åkte med en killkompis.

    Hoppas att du åker med kompisen oavsett vad din sambo tror att andra ska tycka...

  • Mongoliet

    Tycker mest att det är onödigt på något vis. För mig hade det nog känts som att min vänskap till min partner inte dög.

  • Richard1986
    Mamma7407 skrev 2018-08-18 00:05:44 följande:

    Behöver höra era åsikter. Jag och min bästa vän som är en kille planerar en weekendresa. Vi bor inte i samma stad längre och träffas därför inte så ofta. Resan är ett sätt för oss att få umgås och dessutom är vi intresserade av resor. Problemet är att min sambo inte tycker detta känns ok. Han säger att det är onormalt att resa som vi gör. Och att ingen annan gör så. Han är ju en kille. Vi har varit på några resor ihop. (Ca en per år) Ibland bara vi och ibland med andra kompisar. Bästa vännen har funnits med i bilden hela tiden. Vi är gamla klasskompisar. Han är gift och det har aldrig varit eller kommer att bli något mer än vänskap mellan oss. Jag och sambon reser mest med familjen och det är så klart prio ett för mig. Skulle ni tycka det var ok om er sambo åkte på en resa med en kompis av samma kön? Det verkar vara det som är problemet. Jag tycker det är så förlegat att tänka att det inte är ok. Det är ju verkligen inget mellan oss. Det tror jag nog inte ens min sambo tror egentligen. Han är nog mest rädd för vad alla andra ska tycka. Så vad tänker ni kring detta?


    Klart att anledningen är att din polare är kille och att ni åker på privat resa tillsammans bara ni 2. Det är där skon klämmer. Något annat är bara bortförklaringar. Mest troligt så har din sambo lätt för att känna svartsjuka och svårt för att prata om det med dig och vara helt ärlig med sina känslor. Då brukar man istället skylla på att man är rädd för vad andra ska tycka eller att ingen annan man känner gör så...

    Jag skulle personligen inte ha några problem med det, men det är jag det. Man kan ju inte bara släppa alla sina vänner av det andra könet bara för att man har ett kärleksförhållande. Min fru reser ofta i tjänsten som försäljare och bor då på hotell med sina kollegor. De allra flesta kollegorna är killar. Hade jag varit svartsjuk så hade nog vårt förhållande varit väldigt jobbigt eller över vid det här laget...

    Jag tycker absolut inte att du ska släppa kontakten med din killkompis. Det är ju din vän som du känt längre än din sambo. Men du bör nog vara uppmärksam på din sambo också och försöka prata med honom om det, och få honom att vara ärlig med vad han tänker och känner. Svartsjuka kan eskalera.
  • Anonym (Kompis)

    Skulle absolut inte vara okej i mitt förhållande. Min fru reser i jobbet ibland med manliga kollegor, men en ren nöjesresa med en annan man skulle jag inte acceptera.

  • Mamma7407

    Tack för era tankar. Vi kommer inte att bo på hotell utan hyr en lägenhet så man får två sovrum. Hade blivit för nära annars. Sen kan jag ju bara inte förstå att man inte kan ha kompisar av det motsatta könet och göra en resa. Utan att det genast ska dras kopplingar till att man då måste ha sex... eller vad? Kompisen är ju bara kompis och det finns inte heller i hans värld att han helt plötsligt skulle börja stöta på mig. Jag tänder inte på alla män. Jag tänder verkligen inte på min kompis. Nu är jag dessutom sambo och har två barn. Skulle aldrig bedra min familj. De går först i alla lägen, men jag väljer ju inte bort dem bara för jag reser.

  • Anonym (Inte ok)

    Det är konstigt och jag förstår att din kille inte är ok med det. Du ska ut på luncher, middagar på tu man hand med en annan man, medan din kille sitter hemma ensam i soffan. Låt din partner och din väns fru följa med, eller åk inte alls. 

  • Anonym (Ok)
    Mamma7407 skrev 2018-08-20 09:03:30 följande:

    Tack för era tankar. Vi kommer inte att bo på hotell utan hyr en lägenhet så man får två sovrum. Hade blivit för nära annars. Sen kan jag ju bara inte förstå att man inte kan ha kompisar av det motsatta könet och göra en resa. Utan att det genast ska dras kopplingar till att man då måste ha sex... eller vad? Kompisen är ju bara kompis och det finns inte heller i hans värld att han helt plötsligt skulle börja stöta på mig. Jag tänder inte på alla män. Jag tänder verkligen inte på min kompis. Nu är jag dessutom sambo och har två barn. Skulle aldrig bedra min familj. De går först i alla lägen, men jag väljer ju inte bort dem bara för jag reser.


    Vissa människor lever i tron att människor inte kan ha vänner av motsatt kön för det är alltid nån som inte kan kontrollera sig i "rätt" situation, som en resa. För mig är det samma logik att säga att kvinnor måste täcka sig för annars kan män inte kontrollera sig själva. Alltså att människor är primitiva och ganska korkade, vilket är otroligt förolämpade mot hela människosläktet.

    Troligen är han osäker och vill inte riskera att förlora dig, något som i hans huvud är en real risk i denna situationen. Jag tror inte detta har något med varken dig eller din vän att göra utan din sambos syn på världen.
  • Anonym (haha)
    Anonym (Inte ok) skrev 2018-08-20 11:10:33 följande:

    Det är konstigt och jag förstår att din kille inte är ok med det. Du ska ut på luncher, middagar på tu man hand med en annan man, medan din kille sitter hemma ensam i soffan. Låt din partner och din väns fru följa med, eller åk inte alls. 


    Varför skulle han sitta ensam i soffan medan hon reser, har han inget eget liv, inget eget driv?
    Sitter du ensam i soffan om din partner jobbar, umgås, reser, sportar, tar en promenad etc och gör ingenting?
  • Anonym (Mja)

    Jag skulle inte vara okej med att en pojkvän åkte iväg på en privat resa ensam med någon annan tjej. Eller umgås privat på tu man hand över huvud taget. Men just därför dejtar jag inte killar med "tjejkompisar". Det är inte okej att bli ihop med eller gifta sig med någon där man vet att hennes bästa vän är en kille och sedan börja förbjuda vissa kontakter mellan dom.

    Har man börjat dejta någon med nära vänner av motsatt kön får man godkänna detta och premissen att dom bara är vänner. Det är inte okej att börja förbjuda vänner eller olika kontakter med vänner efteråt. Det är kontrollerande och elakt.

    Det här är din bästa vän, det visste din man sedan innan. Ni brukar åka på resor tillsamman och då får din man lära sig acceptera det.

  • Anonym (Inte ok)
    Anonym (haha) skrev 2018-08-20 11:14:00 följande:
    Varför skulle han sitta ensam i soffan medan hon reser, har han inget eget liv, inget eget driv?
    Sitter du ensam i soffan om din partner jobbar, umgås, reser, sportar, tar en promenad etc och gör ingenting?
    Det var symboliskt menat...
Svar på tråden Ok att resa med en killkompis när man har sambo?