• Anonym (Eva)

    Pappan får halva barnbidraget men står inte för ett enda klädinköp och dyl

    Ja, som rubriken säger. Hur gör man i det fallet? Jag jag vara på honom om att han ska betala barnets kläder och annat?

  • Svar på tråden Pappan får halva barnbidraget men står inte för ett enda klädinköp och dyl
  • Ann2

    Jag antar att ni har delad vårdnad eftersom ni delar på bidraget. Då ska ni ju också dela på kostnaderna!

  • Anonym (nja)

    Hur mycket har pappan barnet? Halva bidraget är ju bara 625 kr. Kanske han köper annat till barnet? Har han barnet varannan vecka skall han såklart köpa kläder, men är det varannan helg tycker jag inte det nödvändigtvis skall vara hans sak att göra.

  • Anonym (X)
    Anonym (nja) skrev 2018-08-18 07:40:29 följande:

    Hur mycket har pappan barnet? Halva bidraget är ju bara 625 kr. Kanske han köper annat till barnet? Har han barnet varannan vecka skall han såklart köpa kläder, men är det varannan helg tycker jag inte det nödvändigtvis skall vara hans sak att göra.


    Vore det så att han hade dem varannan helg skulle han väl inte få halva bidraget?

    Förstår inte hur du tänker annars, om han får bidraget men har dem så lite har han inte så höga omkostnader heller, så varför skulle han o

    Inte betala då?
  • Anonym (Pappa)

    Konstigt nog finns det inte någon koppling mellan vilka kostnader för ditt barn du står för och hur stor andel av barnbidraget du bör ha rätt till.

    Jag har från första början betalat alla kostnader när det gäller mitt barn och i början så hade mamman till och med  100% av barnbidraget vilket jag lyckades ändra till 50% efter ett år men att göra något mer går i princip inte så länge det är gemensam vårdnad.

    Försäkringskassan bryr sig inte om vad barnbidraget används till, det finns inget i de lagar som de hänvisar till som tar upp det ämnet tyvärr.

    Jag förstår att det naturliga borde vara att den som står för kostnaderna när det gäller barnet också får barnbidrag etc. då det borde vara avsett  för barnet.

  • Anonym (?)

    Ett litet förslag, hur vore det om man gjorde pappan delaktig på riktigt genom att helt enkelt låta honom köpa kläderna tillsammans med barnent varannan gång? Och därmed kanske få leva med att det blev en annan färg än den allsmäktige mamman hade köpt, men ändock kläder.

  • Anonym (Pappa)
    Anonym (?) skrev 2018-08-18 08:05:33 följande:

    Ett litet förslag, hur vore det om man gjorde pappan delaktig på riktigt genom att helt enkelt låta honom köpa kläderna tillsammans med barnent varannan gång? Och därmed kanske få leva med att det blev en annan färg än den allsmäktige mamman hade köpt, men ändock kläder.


    Bra idé det är faktiskt både roligt och stimulerande att handla bl.a. kläder till sitt lilla barn :)
  • Anonym (?)
    Anonym (Pappa) skrev 2018-08-18 08:07:44 följande:

    Bra idé det är faktiskt både roligt och stimulerande att handla bl.a. kläder till sitt lilla barn :)


    Precis. Jag har många separerade par i kretsen och det jag reagerar över är att allt kring barnen verkar beslutas av mamman och pappan ska bara betala och hålla käften. Det är allt från hårklippning (där mamman aldrig rådfrågar pappan om frisyr utan bara fixar, en gud både om pappan inte har frågat på förhand om han går och klipper barnen) till just kläder där allt måste matcha och vara rätt märken, om pappan någonsin köpt kläder används de ändå inte av ren princio. Jag kan inte låta bli att tro att beteendet till viss del ligger bakom separationerna i många fall. Även den mest engagerade pappa kommer ofrånkomligen att manövreras ut av en mamma som tar all fl, inte vill klä barnet i saker han valt, själv väljer alla tilbehör, får sin insats och vikt som förälder konstant ifrågasatt m.m. det är intressant nog ALLTID samma kvinnor som klagar på att det är barns pappor inte är föräldrar på samma villkor som de själva som kallar det att min sambo är "barnvakt" när han är hemma själv med barnen och som ifrågasatt det faktum att jag återgick till jobb när barnen var ganska små. Här handlar vi kläder ihop oftast för att vi vill ha varandras input.
  • Zinken

    Om det gäller vanliga kläder som byxor, tröjor etc så sluta skicka med de veckorna barnen är där så löser det sig nog. För ni har väl varannan vecka med den delningen av barnbidraget?

    Om det gäller ytterkläder mm så vill jag fråga om du pratat med pappan om det?

    Mina barns pappa är rätt dålig på att tänka på sådant och är inte så mycket för att handla kläder så varje säsong så kollar jag upp vad de har och behöver, berättar och sen frågar jag vad han vill köpa. Ibland köper han hälften av det som behövs (eller mer troligt hans sambo eller någon annan hjälper honom fixa det) och ibland ber han mig köpa och betalar i efterhand hälften.

  • Anonym (nja)
    Anonym (X) skrev 2018-08-18 07:45:12 följande:

    Vore det så att han hade dem varannan helg skulle han väl inte få halva bidraget?

    Förstår inte hur du tänker annars, om han får bidraget men har dem så lite har han inte så höga omkostnader heller, så varför skulle han o

    Inte betala då?


    Jo då. Halva bidraget går automatiskt till varje förälder vid delad vårdnad om inte föräldrarna ansökt om annat.

    Jag sade inte att han inte skulle betala något. Däremot kostar barnet säkert minst 300 kr per helg, även om det handlar om mat, utflykter, transport osv istället för kläder. Du vet tex inte om han betalar massor för att hämta barnet. Han kan ha höga utgifter trots litet umgänge.
  • Anonym (-)

    hur man än vrider på det blir det fel

    har ni varannan vecka och han inte köper kläder så är han ju sjukt snål och olämplig som förälder
    är det helgerna han har dom på så undrar man varför han ska ha halva barnbidraget

    så fel oavsett

Svar på tråden Pappan får halva barnbidraget men står inte för ett enda klädinköp och dyl