• Anonym (K.S)
    Äldre 18 Aug 08:49
    3251 visningar
    10 svar
    10
    3251

    Orolig för vän

    Min vän är väldigt kär i en man som flyttat till Sverige .De har känt varandra i några år.Han har slagit henne och utnyttjat henne ekonomiskt.Men hon älskar honom.Vet inte hur jag ska hjälpa henne att förstå att det här blir inte bra.Vill inte tjata heller.Men jag är orolig.

  • Svar på tråden Orolig för vän
  • Anonym (åhh nej.)
    Äldre 18 Aug 09:37
    #1

    Tror inte du kan hjälpa din vän. Hon vill ju tydligen bli slagen och utnyttjat, för annars jade hon väl agerat eller bett om hjälp? Förälskelse kan vara förödande. Men det fattar man först sen.

  • Anonym (K.S) Trådstartaren
    Äldre 18 Aug 09:43
    #2

    Hon är så kär i honom.Sån makt kärleken har.

  • Äldre 20 Aug 15:55
    #3

    Det klart att hon inte vill bli slagen och utnyttjad. Onödig kommentar! Men antagligen har hon så låg självkänsla att hon inte tror att hon förtjänar bättre. Annars älskar man inte någon som misshandlar och utnyttjar en. Detta handlar inte om kärlek, utan om ett osunt beroende. Försök stötta henne utan att döma, men ta inte på dig för mycket.

  • Anonym (G)
    Äldre 20 Aug 17:30
    #4
    fornminne skrev 2018-08-20 15:55:44 följande:
    Det klart att hon inte vill bli slagen och utnyttjad. Onödig kommentar! Men antagligen har hon så låg självkänsla att hon inte tror att hon förtjänar bättre. Annars älskar man inte någon som misshandlar och utnyttjar en. Detta handlar inte om kärlek, utan om ett osunt beroende. Försök stötta henne utan att döma, men ta inte på dig för mycket.
    Håller med
  • Äldre 20 Aug 17:40
    #5

    Klart man vill bli slagen och utnyttjad.
    Det är ju vad familjeliv handlar om ur vissa aspekter. Barn lever på föräldrar många år och föräldrar uppfostrar under flera år.

    Men visst finns det de som vill försköna sådant genom att fokusera på andra detaljer.

  • Anonym (åhh nej.)
    Äldre 20 Aug 19:28
    #6

    Det finns två alternativ för henne: hon står ut med den hon är "så förälskat i", och forsætter att tycka synd om sig själv, som ett jävla offer för "dålig självkänsla", och hur skall det hjälpa henne? Eller, så sticker hon snabbt som fan, o h kanske går sin självkänsla tillbaka?

  • Anonym (K.S) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 20:49
    #7
    Anonym (åhh nej.) skrev 2018-08-20 19:28:57 följande:

    Det finns två alternativ för henne: hon står ut med den hon är "så förälskat i", och forsætter att tycka synd om sig själv, som ett jävla offer för "dålig självkänsla", och hur skall det hjälpa henne? Eller, så sticker hon snabbt som fan, o h kanske går sin självkänsla tillbaka?


    Men kan man älska nån så mycket?Det är klart de har fint ibland ochså.Hon blir bara utnyttjad av flera sätt.Hon älskar såkallade mannen.
  • Anonym (K.S) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 21:24
    #8

    Nu har jag sagt att jag vill inte träffa honom.Känner mig bara besviken.

  • Äldre 20 Aug 23:07
    #9
    Anonym (K.S) skrev 2018-08-20 20:49:23 följande:
    Men kan man älska nån så mycket?Det är klart de har fint ibland ochså.Hon blir bara utnyttjad av flera sätt.Hon älskar såkallade mannen.

    Som sagt, det där är inte kärlek. Hon kanske tror att det är kärlek, men hon har blivit beroende av honom och värderar inte sig själv högre. Man kan älska någon väldigt mycket, men inte på det sättet.
  • Anonym (K.S) Trådstartaren
    Äldre 19 Sep 20:40
    #10

    Funderar att bryta kontakten.Nu vill han gifta sig med min vän bara för att stanna i Sverige.Och hon kan tänka sig detta.Jag orkar inte med det här.

Svar på tråden Orolig för vän