• Tussilago1978

    Smartphone nej tack

    Måste man ha smartphone idag? Känns som ett krav från samhället....pga utmattning funderar jag på att återuppta vanlig mobil för samtal och sms. Alltså... Tänk vilket lugn.... Nån mer än jag som skippat smartphones?

  • Svar på tråden Smartphone nej tack
  • Anonym (C)

    Vad är det som gör dig stressad och utmattad av en smartphone? Jag tycker att det är väldigt praktiskt att kunna göra så mycket med mobilen. Om det är sociala medier som gör dig stressad skulle jag ändå ha en smartphone men inte ladda ner de apparna. Ha bara de praktiska apparna.

  • Aniiee

    Man behöver inte ha någonting man inte känner behov av. Behöver du ingen smartphone så ha ingen smartphone. Enkelt.

    Själv skulle jag inte klara mig utan en smartphone, men det är jag.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Kjell2
    Tussilago1978 skrev 2018-08-18 11:35:38 följande:

    Den ger mig en inre stress


    Avinstallera de appar som stressar dig.
  • Pripps Vichy

    Äger inte heller någon smartphone. För det första så lyder sällan knappsatsen utan det blir en annan bokstav eller siffra än den man tryckte på, för det andra är de onödigt stora så man inte får plats med dem i fickan. Sedan så anser jag att man har en telefon i första hand för att ringa med. Sen är jag så förbannat trött på folk som bara stirrar ner i sina smartphones och inte kan umgås eller föra en normal konversation. Och till råga på allt är de så känsliga för stötar att de pajar bara om man råkar tappa den på kort avstånd. Man tycker att när tekniken gått så mycket framåt kunde de åtminstone utveckla mobiler som är stöt-tåliga.

    Jag kör med mina gamla Nokia och Samsung, dvs vanliga knapptelefoner utan touch-screen, de är mindre och behändigare och mer enkla och okomplicerade.

  • fjanten

    Jag hade nog istället tagit bort det i telefonen som gör mig stressad, men behållt sådant som förenklar mitt liv.

    Skulle nog framförallt tagit bort sociala medier, e-post och messenger. Skulle ha behållt maps och min special-larmklocka som tvingar mig lösa matte-problem för att bli tyst.

  • Anonym (anti)

    Håller helt med dig, den är ett stort stressmoment.

    Men detsamma tycker jag om icke-smarta mobiler eftersom man blir uppringd vid de mest olämpliga tillfällen när man inte har nödvändiga papper och sådant till hands, som när man blir uppringd i hemmet. Värst är alla skojare man blir uppringd av, med förmåga att prata omkull en lyktstolpe, varav en del ringer från utlandet eller från dolt nummer så att man tror det är läkaren som ringer. De ringer igen och igen och ger sig aldrig och nix gäller inte för mobiler.

    Smartphones är ännu mera påtvingande, styr människors liv och tar bort friheten.

    Så himla skönt att slippa vara anträffbar. Det är en riktig lyx som är få förunnat.

    Tyvärr blir man påtvingad allt detta med bank-ID, Swisch och en massa annat som omgivningen kräver av medborgarna.

    Till slut blir samtliga påtvingade ett inopererat chip och utan det ställs man helt utanför samhället. Odjurets märke.

  • Tussilago1978
    Kjell2 skrev 2018-08-18 11:54:27 följande:

    Avinstallera de appar som stressar dig.


    har provat räcker inte. Finns fortfarande funktioner som stressar mig och även mobilen i sig.
  • Aniiee
    Anonym (anti) skrev 2018-08-18 12:17:57 följande:

    nix gäller inte för mobiler.


    Fast ju, det gör det ju. Sedan 5 år tillbaka.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • KaptenOhoy
    Pripps Vichy skrev 2018-08-18 12:01:27 följande:

    Äger inte heller någon smartphone. För det första så lyder sällan knappsatsen utan det blir en annan bokstav eller siffra än den man tryckte på, för det andra är de onödigt stora så man inte får plats med dem i fickan. Sedan så anser jag att man har en telefon i första hand för att ringa med. Sen är jag så förbannat trött på folk som bara stirrar ner i sina smartphones och inte kan umgås eller föra en normal konversation. Och till råga på allt är de så känsliga för stötar att de pajar bara om man råkar tappa den på kort avstånd. Man tycker att när tekniken gått så mycket framåt kunde de åtminstone utveckla mobiler som är stöt-tåliga.

    Jag kör med mina gamla Nokia och Samsung, dvs vanliga knapptelefoner utan touch-screen, de är mindre och behändigare och mer enkla och okomplicerade.


    Men alltså, på en kvalitétsmobil (smartphone) så blir det aldrig fel bokstav på grund av mobilen utan snarare på grund av feta fingrar som inte kan träffa rätt. Och generellt så tycker jag att dagens smartphones tar mindre plats i fickan än vad de äldre mobilerna gjorde (eftersom de är tunnare, inte längre en jäkla tegelsten!).

    Och det finns gott om tillbehör man kan köpa för att göra sin mobil ståttålig, det är ett ickeproblem. :)
  • Anonym (anti)
    Aniiee skrev 2018-08-18 12:41:56 följande:
    Fast ju, det gör det ju. Sedan 5 år tillbaka.
    Stämmer. Eftersom jag får så många skojarsamtal i alla fall, så hade jag nästan glömt bort att jag faktiskt har nix.
  • Tussilago1978
    Tow2Mater skrev 2018-08-18 13:22:42 följande:

    Provat avstängningsknappen?


    Jättemoget svar
  • Physalis

    Jag funderar ibland på att skaffa mig en riktigt liten telefon och ha en mindre platta separat. Inte gör att jag ogillar smartphonens funktioner, utan just för att den är så stor. Vilket blir opraktiskt ganska ofta när man vill kunna nås per telefon utan att släpa med sig handväska eller välja speciella plagg med stora fickor.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Smartphone nej tack