• Groda90

    Nya rutiner pga förskola, 2-åring

    Hej !

    Mitt barn blir snart 2 år och precis klarat sig igenom första inskolningsveckan på förskolan. Med detta kommer en del problem. Barnet har inga problem att bli lämnad och älskar att vara där. Det största problemet är de nya rutinerna. Barnet vaknar hemma ca 06 och är van att sova vila vid 10, i ca 1-2 h. Sen äta lunch.

    Nu på förskolan äter de lunch 10.45 och har vila runt 11.30-12.

    Det blir helt fel för mitt barn. Vid lunchen på förskolan är barnet så trött att lunchen blir skit. Äter knappt någonting och sitter mest och härjar. När barnet väl klarat sig genom lunch, med mycket om och men med enbart några få skedar lunch i magen så ska det sovas. Söva en övertrött 2-åring är riktigt drygt och svårt.

    Jag känner sån oro för mitt barn. Jag ser ju hur jobbigt barnet har det. Att det är jättetufft med de nya rutinerna.

    Önskar tips om hur jag ska höra för att underlätta för barnet!!

  • Svar på tråden Nya rutiner pga förskola, 2-åring
  • Anonym (A)

    Har personalen gett några förslag på lösningar? När jag jobbat med yngre nyinskolade barn har det varit vanligt att några sover innan maten, vissa har sovit två pass. Efter ett tag brukar de komma in i rutin men innan dess har vi i vissa fall sparat mat och värmt till den/dom som sovit under lunchen.

  • Anonym (Lugn)

    Det tar någon vecka till och sedan har barnet vant sig.

    Hemma vilar barnen fortfarande 10-12 el 13 och äter efter det. På fsk är det är det lunch 11 sen sova till 14. Inga problem! Dom vänjer sig.

  • elyse

    En vecka är för lite för att kunna skjuta på tiderna, men det kommer att gå bra. Ge det två veckor till.

  • Lillypie

    När min dotter började på dagis så somnade hon också innan lunch. De sparade lunch till henne som hon fick äta efter lunch, då resten av barnen sov. Efter 2-3 veckor, hon var bara där 3 dagar i veckan. Så föll hon in i de nya rutinerna

  • Anonym (Fskl)
    Groda90 skrev 2018-08-18 12:47:34 följande:

    Hej !

    Mitt barn blir snart 2 år och precis klarat sig igenom första inskolningsveckan på förskolan. Med detta kommer en del problem. Barnet har inga problem att bli lämnad och älskar att vara där. Det största problemet är de nya rutinerna. Barnet vaknar hemma ca 06 och är van att sova vila vid 10, i ca 1-2 h. Sen äta lunch.

    Nu på förskolan äter de lunch 10.45 och har vila runt 11.30-12.

    Det blir helt fel för mitt barn. Vid lunchen på förskolan är barnet så trött att lunchen blir skit. Äter knappt någonting och sitter mest och härjar. När barnet väl klarat sig genom lunch, med mycket om och men med enbart några få skedar lunch i magen så ska det sovas. Söva en övertrött 2-åring är riktigt drygt och svårt.

    Jag känner sån oro för mitt barn. Jag ser ju hur jobbigt barnet har det. Att det är jättetufft med de nya rutinerna.

    Önskar tips om hur jag ska höra för att underlätta för barnet!!


    På mitt jobb anpassar vi rutinerna efter barnen. Det är ofta dom de små nyinskolade behöver sova en stund på fm i början och då får de göra det. Sover de över lunchen så sparar vi lunch. De brukar komna in i rutinerna efter några veckor då vi vänjer dem successivt. Hoppas pedagogerna kommer låta ditt barns behov styra. Det är ju bäst för alla.
  • Anonym (Förskollärare)

    När vi träffade alla föräldrar i våras berättade vi om våra rutiner, så en del föräldrar har under sommaren anpassat sina tider hemma till förskolans. För de barn som vlir jättetrötta på förmiddagen, vilket är SÅ vanligt första veckorna, brukar de sova ca 30 min i vagn under förmiddagen så att de ska orka med lunchen. Gör de inte det ändå så sparar vi mat som barnet får äta när det vaknar. Men inom en månad upplever jag att i stort sett alla barn har vant sig vid nya rutiner.

Svar på tråden Nya rutiner pga förskola, 2-åring