• StoltFörskollärare

    Vad kommer att ske med förskolorna?

    Hej allihopa!

    Just i detta nu är jag mammaledig till min underbara dotter (5,5mån.), men annars arbetar jag som förskollärare.

    Det är verkligen ett fantastiskt yrke att få ta hand om alla juveler och ge dem en möjlighet till att lära och utvecklas i sina takter och efter intressen! Jag är en stolt förskollärare som alltid vill utvecklas och även lära tillsammans med barnen och övriga som är av stor betydelse för varsamheten.

    Dock är jag själv orolig över hur det kommer att se ut i förskolevärlden när min dotter ska börja. Det är en så otroligt hög arbetsbelastning, och då menar jag inte med barnen, utan p.g.a. allt som kommit till i den nya läroplanen med pappersarbeten, etc.. Detta har lett till att många förskollärare vill sluta och att färre vill utbilda sig. 

    Vad kommer att ske med förskolan? 

    Dela gärna med er om era erfarenheter av förskolan, om hur ni upplever att lämna era barn och så vidare!

    Är tacksam över alla svar jag kan få och kommer själv att läsa dem och ta tillvara på det ni skriver. Era tankar kan förändra oh jag är en av dem som vill förändra förskolan så att alla ska känna att det är en fantastisk plats att vara på!

  • Svar på tråden Vad kommer att ske med förskolorna?
  • Anonym (personal)

    Det måste bli lag på hur stora grupperna får vara och de måste öka personaltätheten.Det var mycket bättre på  70 och 80 talet.Grupperna var små med mycket personal.Fast läroplan och dokumentation var inte  så strikt.inget krav..På min förskola där jag jobbarkommer de att ha 16 småbarn på tre personal.På 80talet hade vi 12 på fyra .

Svar på tråden Vad kommer att ske med förskolorna?