• Anonym (hjälp)

    Livrädd för förlossningen

    Jag vet att jag är väldigt tidigt ute. Jag är endast i vecka 15 och börjar redan bli rädd för förlossningen. Det är så jag fungerar, tar ut saker i förskott. 
     Till er som har fött barn, främst vaginalt, så har jag några frågor. Skulle ni vilja ta er tid att svara på dom?

    Är smärtan hanterbar? Både värkarna innan och krystvärkarna? 

    Hur kändes det att föda ut moderkakan? Sett ett par klipp där det ser fruktansvärt obehagligt ut.

    Har ni några erfarenheter av smärtlindring? T.ex epidural eller lustgas? Hur fungerade det tycker ni?

    Som sagt så vet jag att jag är tidigt ute men jag måste få tänka på saker långt i förväg annars blir det kaos i mitt huvud.

    Tusen tack på förhand! 

  • Svar på tråden Livrädd för förlossningen
  • fjanten

    Är smärtan hanterbar?

    För de flesta är den det.

    Både värkarna innan och krystvärkarna?

    För de flesta. Har du hög smärttröskel?

    Hur kändes det att föda ut moderkakan?

    Det minst smärtsamma med förlossningarna, även när den fastnade och fick "grävas" ut.

    Har ni några erfarenheter av smärtlindring? T.ex epidural eller lustgas? Hur fungerade det tycker ni?

    Lustgas och epidural är toppenbra när det fungerar. Med första tog epiduralen bara på halva magen, så det var inte direkt skönt. Lustgasen var underbar. Andra förlossningen tog epiduralen hela magen och ryggen - så bra!

  • Hönshjärna

    Istället för att läsa personliga förlossningsberättelser på FL så skulle jag rekommendera dig att läsa följande böcker:

    Att Föda - Gudrun Abascal

    Att möta förlossningsrädsla - Gudrun Abascal

  • Anonym (hjälp)
    fjanten skrev 2018-08-18 15:50:14 följande:

    Är smärtan hanterbar?

    För de flesta är den det.

    Både värkarna innan och krystvärkarna?

    För de flesta. Har du hög smärttröskel?

    Hur kändes det att föda ut moderkakan?

    Det minst smärtsamma med förlossningarna, även när den fastnade och fick "grävas" ut.

    Har ni några erfarenheter av smärtlindring? T.ex epidural eller lustgas? Hur fungerade det tycker ni?

    Lustgas och epidural är toppenbra när det fungerar. Med första tog epiduralen bara på halva magen, så det var inte direkt skönt. Lustgasen var underbar. Andra förlossningen tog epiduralen hela magen och ryggen - så bra!


    Tack för att du ville dela med dig av dina erfarenheter! :) 
  • Anonym (hjälp)
    fjanten skrev 2018-08-18 15:50:14 följande:

    Är smärtan hanterbar?

    För de flesta är den det.

    Både värkarna innan och krystvärkarna?

    För de flesta. Har du hög smärttröskel?

    Hur kändes det att föda ut moderkakan?

    Det minst smärtsamma med förlossningarna, även när den fastnade och fick "grävas" ut.

    Har ni några erfarenheter av smärtlindring? T.ex epidural eller lustgas? Hur fungerade det tycker ni?

    Lustgas och epidural är toppenbra när det fungerar. Med första tog epiduralen bara på halva magen, så det var inte direkt skönt. Lustgasen var underbar. Andra förlossningen tog epiduralen hela magen och ryggen - så bra!


    Och jag TROR att jag har hög smärttröskel. Har en kronisk tarmsjukdom så har upplevt en del smärta i mitt liv. 
  • Anonym (C)

    Hej! Jag var som du rädd för förlossningen tidigt. Jag föreslår att du berättar detta för din bm så kan hon svara på alla frågor du har eller skicka dig vidare till någon annan som du kan prata av dig med. Själv led jag i tysthet till v33 då min bm ville prata smärtlindring och jag nästan började gråta och inte alls ville tänka på förlossningen. Det skulle bokas in en tid hos Aurorasköterska som jag skulle få prata med men min förlossning startade veckan efter och jag var fortfarande helt oförberedd.

  • Anonym (hjälp)
    Anonym (C) skrev 2018-08-18 16:15:04 följande:

    Hej! Jag var som du rädd för förlossningen tidigt. Jag föreslår att du berättar detta för din bm så kan hon svara på alla frågor du har eller skicka dig vidare till någon annan som du kan prata av dig med. Själv led jag i tysthet till v33 då min bm ville prata smärtlindring och jag nästan började gråta och inte alls ville tänka på förlossningen. Det skulle bokas in en tid hos Aurorasköterska som jag skulle få prata med men min förlossning startade veckan efter och jag var fortfarande helt oförberedd.


    Kommer inte min barnmorska tycka att jag är lite konstig som redan är rädd inför förlossningen, när inte ens halva tiden har gått? hehe
  • Anonym (C)
    Anonym (hjälp) skrev 2018-08-18 16:47:12 följande:

    Kommer inte min barnmorska tycka att jag är lite konstig som redan är rädd inför förlossningen, när inte ens halva tiden har gått? hehe


    Det tror jag inte Du är nog inte den första som är rädd redan tidigt. Och du verkar ju ändå ha koll på varför du är rädd och att det kommer kännas bättre om du får svar på dina frågor och får veta vad som kommer hända liksom.
  • fjanten
    Anonym (hjälp) skrev 2018-08-18 16:47:12 följande:

    Kommer inte min barnmorska tycka att jag är lite konstig som redan är rädd inför förlossningen, när inte ens halva tiden har gått? hehe


    Jag har tagit upp det vid inskrivningen båda gångerna.
  • AndreaBD
    Anonym (hjälp) skrev 2018-08-18 15:41:13 följande:

    Jag vet att jag är väldigt tidigt ute. Jag är endast i vecka 15 och börjar redan bli rädd för förlossningen. Det är så jag fungerar, tar ut saker i förskott. 
     Till er som har fött barn, främst vaginalt, så har jag några frågor. Skulle ni vilja ta er tid att svara på dom?

    Är smärtan hanterbar? Både värkarna innan och krystvärkarna? 

    Hur kändes det att föda ut moderkakan? Sett ett par klipp där det ser fruktansvärt obehagligt ut.

    Har ni några erfarenheter av smärtlindring? T.ex epidural eller lustgas? Hur fungerade det tycker ni?

    Som sagt så vet jag att jag är tidigt ute men jag måste få tänka på saker långt i förväg annars blir det kaos i mitt huvud.

    Tusen tack på förhand! 


    Jag hade lite svårt att hantera smärtan första gången, men jag hade oturen att ha väldigt täta och långa värkar . Men kroppen anpassar sig, den frisätter endorfiner, så det brukar vara så att just när man tror att det blir för jobbigt, så blir det lite bättre igen.

    Hanterbar är det i dem flesta fallen. Krystvärkarna är minsta problemet, de upplevde jag inte verkligen som smärta, mer som stor ansträngning och stort tryck.

    Det kändes ingenting när moderkakan kom ut - alla tre gånger. Jag märkte faktiskt inte det.

    Lustgas är bra, men du måste göra rätt. Andas in djupt, men normalt, inte hektiskt, inte flera gånger. Om du andas in när värken har börjat, så blir du lagom bedövad när värken är som värst och "vaknar till" igen när den avtar. Epidural fick jag inte, ville ibland ha, men då måste det finnas narkosläkare. Det kan vara bra att höra om det är möjligt att få.
Svar på tråden Livrädd för förlossningen