• Anonym (Hjälplös)

    De har hans tvååriga son

    Min bror är 33 år och ensam. För nästan tre år sedan träffade han en tjej och de dejtade ett tag. Plötsligt slutade hon att höra av sig och då åkte min bror hem till henne och ville fråga vad som hade gått fel. Då öppnar hennes ex dörren och säger åt min bror att dra åt helvete och hotar att döda honom och går och hämtar en kniv. Killen är missbrukare, både hasch och tabletter.

    Min bror gick vidare i livet och hörde inget mer från tjejen. Sen fick han reda på att hon var gravid. När barnet föddes kunde han med enkel matematik räkna ut att barnet blev till under tiden de dejtade.

    Jag har sedan dess följt den här tjejen i smyg på Instagram för att se om pojken verkligen skulle kunna vara min brors. Tjejen är ljus och blå ögon, killen är rödlätt och blå ögon. Min bror är mörk, brunt hår och bruna ögon. Barnet är brunögdt och har starka drag från min bror. När man ser på gamla bilder från min bror när han är i samma ålder så kan man tro att de är tvillingar.

    Min bror träffade tjejen till slut igen på en fika i stan (utan killens vetskap) och han nämnde då för henne att barnet skulle kunna vara hans med tanke på deras umgänge. Hon verkade inte särskilt förvånad men ville inte prata något mer om det.

    Kan hon medvetet gjort sig gravid med min bror för att hennes missbrukande kille inte har simdugliga spermier? Även tjejen har bakgrund med missbruk. Det känns rent ut sagt åt helvete att veta att min brors barn växer upp i en sån miljö. Jag har egna barn och kan aldrig i min värld sätta mig in i min brors smärta. Detta har lett till att han är osäker och vill inte dejta någon ny. När jag tar upp den här saken med honom så säger han bara att han väntar på att det ska ta slut mellan dem och att hon då ska kontakta honom igen. Men det kanske aldrig händer, han missar hela sonens liv.

    Är det någon som hört om något liknande förut, eller vet om man kan göra något i min brors situation? Eller är det helt kört? Vad jag kan läsa mig till så har han inga som helst rättigheter angående att kräva dnatest.

    Tacksam för hjälp.

  • Svar på tråden De har hans tvååriga son
  • Anonym (Soc)

    Man gör en anmälan till soc. Om barnet växer upp i ett missbrukarhem. Sen kräver man DNA test.

  • Anonym (mmm)

    Exakt! Socanmälan, inte för att din bror kanske är pappan men för att barn inte ska bo i en knarkarkvart.

    Tyvärr är det svårt att få igenom att göra dna-test om inte mamman går med på det men han ska ju givetvis försöka få igenom det, hon kanske går med på det. Om den andre killen står angiven som pappa, så måste det bevisas att han inte är pappan. 

  • Anonym (Häpen)
    Anonym (Soc) skrev 2018-08-18 16:33:14 följande:

    Man gör en anmälan till soc. Om barnet växer upp i ett missbrukarhem. Sen kräver man DNA test.


    Exakt, något han borde gjort redan när han först misstänkte att barnet kunde vara hans.
  • Anonym (Hjälplös)
    Anonym (Häpen) skrev 2018-08-18 16:42:07 följande:

    Exakt, något han borde gjort redan när han först misstänkte att barnet kunde vara hans.


    Min bror är rädd för den här killen och vill inte lägga sig i. Han har inget stort kontaktnät och är en instängd person efter detta. Därför han hoppas och väntar att förhållandet tar slut, vilket det gjorde för några månader sen men nu är de tillsammans igen.
  • Anonym (H)
    Anonym (Soc) skrev 2018-08-18 16:33:14 följande:
    Man gör en anmälan till soc. Om barnet växer upp i ett missbrukarhem. Sen kräver man DNA test.
    Anmäl tycker jag med.
  • Anonym (Hjälplös)
    Anonym (mmm) skrev 2018-08-18 16:39:15 följande:

    Exakt! Socanmälan, inte för att din bror kanske är pappan men för att barn inte ska bo i en knarkarkvart.

    Tyvärr är det svårt att få igenom att göra dna-test om inte mamman går med på det men han ska ju givetvis försöka få igenom det, hon kanske går med på det. Om den andre killen står angiven som pappa, så måste det bevisas att han inte är pappan. 


    Förstod nästan detta, och han är för rädd för att starta en sån här process. Tack för svar!
  • Anonym (Soc.)

    Fast alltså oavsett om det är din brors barn eller ej så anmäler man väl om man vet att ett barn växer upp i missbruksmiljö?

    Och jo det finns vägar att få faderskapet prövat. Han kan inte väcka egen talan då han ej är part i målet i dagsläget. Men han kan gå via socialnämden som kan se till att faderskapsärendet öppnas.

  • Anonym (Hjälplös)
    Anonym (Soc.) skrev 2018-08-18 16:57:30 följande:

    Fast alltså oavsett om det är din brors barn eller ej så anmäler man väl om man vet att ett barn växer upp i missbruksmiljö?

    Och jo det finns vägar att få faderskapet prövat. Han kan inte väcka egen talan då han ej är part i målet i dagsläget. Men han kan gå via socialnämden som kan se till att faderskapsärendet öppnas.


    Nu kan jag tyvärr inte bestämma huruvida min bror vill anmäla dem eller inte. Detta är sånt som han har berättat för mig. Han är rädd för killen och tror att om han startar upp någonting så kommer de veta vem som gjort det.

    Ok tack då ska vi kolla på möjligheterna där.
  • Anonym (Tjej)

    Om han kan bevisa att de hade en sexuell relation när barnet blev till så kan han ha rätt till faderskapstest. Tycker han ska kontakta familjerätten och berätta allt det du skrivit här, att barnet är likt honom och att de låg oskyddat under den perioden. Då blir hon kontaktad av dem. Hon kanske erkänner att de legat utan problem. Men han borde ha spelat in deras konversation på cafeet.

  • Anonym (Hjälplös)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-08-18 17:23:25 följande:

    Om han kan bevisa att de hade en sexuell relation när barnet blev till så kan han ha rätt till faderskapstest. Tycker han ska kontakta familjerätten och berätta allt det du skrivit här, att barnet är likt honom och att de låg oskyddat under den perioden. Då blir hon kontaktad av dem. Hon kanske erkänner att de legat utan problem. Men han borde ha spelat in deras konversation på cafeet.


    Tack för svar! Tänker också att familjerätten skulle kunna hjälpa honom. Får bara försöka peppa honom. Vet ju hur gärna han vill komma i kontakt med pojken.
  • Anonym (Tjej)

    Har varit med om en liknande situation (typ exakt lika). Och där blev resultatet att det blev ett faderskapstest.

  • Anonym (Hjälplös)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-08-18 17:33:25 följande:

    Har varit med om en liknande situation (typ exakt lika). Och där blev resultatet att det blev ett faderskapstest.


    Vad skönt att höra att det går!
    Anonym (Tjej) skrev 2018-08-18 17:33:25 följande:

    Har varit med om en liknande situation (typ exakt lika). Och där blev resultatet att det blev ett faderskapstest.


    Vad skönt att höra att det går!
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Hjälplös) skrev 2018-08-18 17:05:12 följande:

    Nu kan jag tyvärr inte bestämma huruvida min bror vill anmäla dem eller inte. Detta är sånt som han har berättat för mig. Han är rädd för killen och tror att om han startar upp någonting så kommer de veta vem som gjort det.

    Ok tack då ska vi kolla på möjligheterna där.


    Men DU kan fortfarande välja att anmäla.
  • Anonym (Hjälplös)
    Anonym (Soc.) skrev 2018-08-18 19:00:58 följande:

    Men DU kan fortfarande välja att anmäla.


    Jag har aldrig träffat dessa två människor. Jag har varken sett något eller hört henne berätta om deras missbrukshistoria. Kan man bara anmäla vilka som helst, hur som helst?
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Hjälplös) skrev 2018-08-18 19:39:27 följande:

    Jag har aldrig träffat dessa två människor. Jag har varken sett något eller hört henne berätta om deras missbrukshistoria. Kan man bara anmäla vilka som helst, hur som helst?


    Jag tror att det är bäst om din bror hör av sig till familjerätten för då visar han ju att han vill vara närvarande pappa. Vill han inte det (och det vet de inte om du anmäler till dem) så kommer de nog inte öppna ett ärende.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Hjälplös) skrev 2018-08-18 19:39:27 följande:

    Jag har aldrig träffat dessa två människor. Jag har varken sett något eller hört henne berätta om deras missbrukshistoria. Kan man bara anmäla vilka som helst, hur som helst?


    Du har kännedom om en tvååring i missbruksmiljö. Självklart kan du anmäla det. Sen är det upp till soc att bedöma om det krävs någon insats.
  • Anonym (Hjälplös)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-08-18 19:45:56 följande:

    Jag tror att det är bäst om din bror hör av sig till familjerätten för då visar han ju att han vill vara närvarande pappa. Vill han inte det (och det vet de inte om du anmäler till dem) så kommer de nog inte öppna ett ärende.


    Så är det nog. Känns som att detta är helt upp till honom.
Svar på tråden De har hans tvååriga son