• Vårdepp

    Recension IVF Riga

    Eftersom jag själv letade efter, men inte hittade, någon annan information om IVF Riga än klinikens egen propaganda när jag skulle göra IVF, så följer här en recension av IVF Riga. Jag kommer att göra detta inlägg på engelska också så fort jag hinner.

    När min man och jag bestämde vi oss för att försöka skaffa ett tredje barn, men inte hade lyckats på några månader så gjorde jag en gynekologisk undersökning hos en privat gynekolog som heter Skolova gynkliniken och drivs av Ludmila Sokolova. Jag blev därigenom rekommenderad att göra IVF med embryoanalys på IVF Riga i Lettland, och denna klinik drivs av dr Fodina.

    Jag fick kontakt med kliniken och en patientkoordinator som heter Zita (de andra heter Marina och Jelena). Jag hade många frågor, bland annat om deras öppettider över sommaren, och fick då svaret att We are open all summer. Det verkade väldigt bra, eftersom jag då inte skulle behöva krångla med jobbet, min mans jobb och barnens skola. Detta visade sig sedan inte alls stämma. Jag fick till en början svar på mina mejl snabbt, och i alla mejl stod i slutet ett litet P.S. Have a nice day. Jag tyckte att det var bra att jag fick svar snabbt, men kände också att det inte verkade helt hundra att de satt och svarade vid tiotiden på kvällen och helgen, och kände att det där Have a nice day kändes lite skolflicksaktigt, och kanske till och med lite lojt mot kunder som inte kan få barn och kanske har börjat bli rätt nere när de väl kontaktar kliniken. Vi beslutade oss hursomhelst för att avsätta de ungefär 100 000 kr som det skulle kosta med IVF, embryoscanning, resor, hotell, gynekologbesök och mediciner. Det funkar så att man får en plan från kliniken i Riga som ska följas hos gynekologen i Sverige, och så hör man av sig till kliniken i Riga när man får sin mens för att kunna påbörja behandlingen dag 2.

    Vi ville dock försöka en månad till naturligt, men så fick jag tyvärr mens och mejlade Zita och berättade detta. Det tog inte lång tid förrän jag fick svaret av henne Thank you for the good news. Ja, vad ska man säga? Jag försöker bli gravid, jag är ledsen över att inte ha blivit det den här månaden heller, så det var inte så roligt att få mens, men självklart är det good news för dem att jag inte lyckades bli gravid på egen hand. 

    Jag fick ett datum då min man skulle lämna sperma och ett för äggplock och vi bokade resor för alla 4 i familjen. Redan på flygplatsen på väg dit kom det ett mejl där det stod att mitt datum för äggplock skulle ändras och bli två dagar tidigare, vilket gjorde att vi fick vara väldigt flexibla och boka om min resa och min man åka hem ensam med barnen. Familj, jobb och andra engagemang får man strunta i, men det gör man ju gärna om man får ett helt barn. Det gick bra att lämna sperma och äggplocket gick bra, men det hela var väldigt jobbigt eftersom allting kändes lite rörigt och att man skulle ta det som det kommer. Jag funderade också mycket på de olika protokoll som finns, och det var en gynekolog i Sverige som sa till mig att det långa protokollet är bättre för endometriospatienter, vilket jag är, men här blev det ändå det korta protokollet utan förklaring, och det kändes lite jobbigt
    .
    De fick ut nio ägg, varav 7 blev befruktade, men dag för dag dog ett eller två embryon. Dag fem levde två embryon och man kunde ta en cell och göra analys, sedan frystes de. När analysen var klar ringde en genetiker upp mig på Skype och sa med ett glatt leende Hello. Unfortunately none of the embryos were good. Hon tyckte att äggdonation var ett bra alternativ, men det tyckte inte min man, så jag frågade Zita om det var lönt att göra en till IVF, vilket hon tyckte. Så jag och min man försökte naturligt någon cykel, men misslyckades, så jag mejlade Zita att jag tyvärr fått mens, och fick svar av henne That is great news.

    Jag skulle göra min nästa IVF i maj, men det blev för stressigt, så jag frågade om det gick bra i juni, och det gjorde det. Men i juni fick jag mens kring midsommar, och eftersom de inte hade någon framförhållning så kunde jag inte boka tid för ultraljud i Sverige, och inte få mina mediciner heller. Det visade sig också här att de inte alls hade öppet hela sommaren, och jag förlorade en månad, och efter det hade den svenska kliniken stängt, så jag förlorade en månad till.

    Någonstans här upptäckte jag att Zitas P.S. Have a nice day hade ändrats till P.S. I go on my maternity leave om Monday. Det kändes allt lite konstigt att hon inte skrivit något direkt till mig om att hon skulle vara ledig och att jag skulle få en ny patientkoordinator inom någon dag. Hon skrev dock att tjejerna på kliniken på måndagen skulle leta upp en annan gynekolog i Sverige till mig, så att jag kunde göra IVF i juli, men det gjorde de inte. De hörde heller inte av sig, utan jag fick mejla och fråga vem som skulle bli min nya patientkoordinator, men det är egentligen inget stort problem. Det blev Marina. Hon skickade en kort plan som hon tyckte att jag skulle följa och göra IVF efter semestern, och där ingick bland annat att jag skulle ta p-piller ett par månader. Jag ifrågasatte varför, och hon svarade att det var för att reglera mensen så att man vet med 4 dagars marginal när den kommer. Jag vet med 2 dagars marginal när min mens kommer ändå, oftast exakt när den kommer, och jag tror att det är bullshit, och att den verkliga anledningen är att de verkligen inte vill riskera att bli gravid när de har stängt för semester, för när jag sa att jag inte ville ta dem så verkade det som att det kvittade och gick lika bra utan. Jag skrev lite till henne om vad Zita lovat, men Marina svarade bara typ That is strange ... Jag skrev sedan ett mejl till dem där jag ifrågasatt om det var lönt att jag skulle fortsätta med tanke på att månaderna gick och jag fyller 44 i september. Marina svarade mig aldrig på detta mejl, så här slutade vår kontakt. Efter flera veckor skrev jag till kliniken och undrade varför min patientkoordinator inte hade svarat. Tror ni att jag fick något svar? Det fick jag inte.

    Det var många fina siffror och snabba svar i början, men detta övergick snart till rätt halvtaskig service, och man har mer kontakt med patientkoordinatorerna än vad jag först trodde.

    Som sammanfattning efter dessa händelser, så tycker jag att det stora problemet med både IVF Riga och gynekologen i Sverige är att det känns väldigt olustigt att kommunicera med dem. Man är dessutom ganska skör när det har gått så långt att man ska göra IVF, och visst kan man få ett bra bemötande vissa gånger när man har kontakt och är på väg att betala en stor summa pengar till dem, eller om man ler och säger att man är mycket nöjd. Men frågar man något eller undrar varför den information man fått inte längre stämmer så blir det tjuriga. Det känns inte som att man har att göra med vuxna människor. Sedan vet jag inte ens om det är lagligt att strunta i att svara när ens patienter hör av sig, vilket både IVF Riga och Sokolova gynkliniken har gjort ett flertal gånger i mitt fall.

  • Svar på tråden Recension IVF Riga
  • Vårdepp
    Nu när jag skriver detta så blinkar det i högra kanten av skärmen en annons från IVF Riga. De har en oerhört hård marknadsföring. Jag har märkt när jag har googlat att jag har svårt att hitta mina egna inlägg om kliniken eftersom de första sidorna som kommer upp (flera stycken) är klinikens egna. De har över 3000 solskenshistorier på sin sida skriver de, och de man kan läsa känns oerhört tillrättalagda. Väldigt svårt att som tidigare patient få yttra sig så att folk kan läsa det innan de bestämmer sig för en klinik. 
  • UndrandeSökare

    Vårdepp- Det är verkligen jättetråkigt att du blivit så dåligt behandlad av både gyn och ivfkliniken, och fått felaktiga råd från olika håll och att ni fått betala massor med pengar i onödan, som bara ledde till att du fick besked efter PGS att båda embryon var onormala och att det därför inte ens blev nån insättning. Alla pengar bara borkastade i onödan.

    Det hade varit mycket bättre om både gyn och kliniken istället hade förklarat för dig att om du verkligen ville ha fler barn nu så borde alternativet direkt ha varit äggdonation för att spara både tid, pengar och ork.

    Om man är 42-43år och PGS visar att embryona är onormala, så är det ingen idé att göra fler ivf med egna ägg, utan man bör då välja äggdonation som nästa steg, eftersom det är extremt många ägg som är onormala kromosommässigt när kvinnan är i den åldern, oavsett vilket amh man har, och man har mycket högre chanser att verkligen få ett barn med en 20-årings ägg istället (äggdonation).

    Jag hoppas ni hittar nån väg framåt för er familj oavsett om ni väljer äggdonation eller väljer att nöja er med de 2 barn ni har.

    Lycka till.

  • Vårdepp

    [quote=78987337][quote-nick]UndrandeSökare skrev 2018-08-22 11:46:11 följande:[/quote-nick]

    Vårdepp- Det är verkligen jättetråkigt att du blivit så dåligt behandlad av både gyn och ivfkliniken, och fått felaktiga råd från olika håll och att ni fått betala massor med pengar i onödan, som bara ledde till att du fick besked efter PGS att båda embryon var onormala och att det därför inte ens blev nån insättning. Alla pengar bara borkastade i onödan.

    Det hade varit mycket bättre om både gyn och kliniken istället hade förklarat för dig att om du verkligen ville ha fler barn nu så borde alternativet direkt ha varit äggdonation för att spara både tid, pengar och ork.

    Om man är 42-43år och PGS visar att embryona är onormala, så är det ingen idé att göra fler ivf med egna ägg, utan man bör då välja äggdonation som nästa steg, eftersom det är extremt många ägg som är onormala kromosommässigt när kvinnan är i den åldern, oavsett vilket amh man har, och man har mycket högre chanser att verkligen få ett barn med en 20-årings ägg istället (äggdonation).

    Jag hoppas ni hittar nån väg framåt för er familj oavsett om ni väljer äggdonation eller väljer att nöja er med de 2 barn ni har.

    Lycka till.

    [/

    Ja, men hade de sagt äggdonation så hade de inte tjänat alla pengar på detta. De föreslog äggdonation efteråt, men då sa min man nej. De trodde väl att vi skulle göra både ock, och att de skulle få dubbelt betalt. Sedan är det ju så att folk ibland får barn efter 43 också. Jag hörde att Edvard Bloms fru fick barn vid 46 eller 47. Men klinikens sätt att kommunicera , eller inte kommunicera ... Usch.

  • UndrandeSökare
    Vårdepp skrev 2018-08-22 19:14:24 följande:

    [quote=78987337][quote-nick]UndrandeSökare skrev 2018-08-22 11:46:11 följande:[/quote-nick]

    Vårdepp- Det är verkligen jättetråkigt att du blivit så dåligt behandlad av både gyn och ivfkliniken, och fått felaktiga råd från olika håll och att ni fått betala massor med pengar i onödan, som bara ledde till att du fick besked efter PGS att båda embryon var onormala och att det därför inte ens blev nån insättning. Alla pengar bara borkastade i onödan.

    Det hade varit mycket bättre om både gyn och kliniken istället hade förklarat för dig att om du verkligen ville ha fler barn nu så borde alternativet direkt ha varit äggdonation för att spara både tid, pengar och ork.

    Om man är 42-43år och PGS visar att embryona är onormala, så är det ingen idé att göra fler ivf med egna ägg, utan man bör då välja äggdonation som nästa steg, eftersom det är extremt många ägg som är onormala kromosommässigt när kvinnan är i den åldern, oavsett vilket amh man har, och man har mycket högre chanser att verkligen få ett barn med en 20-årings ägg istället (äggdonation).

    Jag hoppas ni hittar nån väg framåt för er familj oavsett om ni väljer äggdonation eller väljer att nöja er med de 2 barn ni har.

    Lycka till.

    [/

    Ja, men hade de sagt äggdonation så hade de inte tjänat alla pengar på detta. De föreslog äggdonation efteråt, men då sa min man nej. De trodde väl att vi skulle göra både ock, och att de skulle få dubbelt betalt. Sedan är det ju så att folk ibland får barn efter 43 också. Jag hörde att Edvard Bloms fru fick barn vid 46 eller 47. Men klinikens sätt att kommunicera , eller inte kommunicera ... Usch.


    Det är extremt få kvinnor som kan få barn med egna ägg vid 44, och över 45 år så har nästan samtliga gjort äggdonation, men de berättar inte om det högt.

    Troligtvis har Edward Bloms fru gjort äggdonation för hon är född 1971 och är nu gravid med barn nr 3.

    Många kända kvinnor har gjort äggdonation men berättar inte om det för de anser väl inte att det är något de är stolta över att deras ägg är för gamla.

    Detta är naturligtvis deras ensak men det lurar samtidigt andra kvinnor att tro att de kan få barn mef egna ägg oavsett ålder tills de kommer i klimakteriet, men det är tyvärr inte så.

    Min läkare i Grekland sa att vid 45 års ålder så är det ingen chans alls att få barn med egna ägg och redan vid 43 års ålder så får man inte längre göra ivf med egna ägg i Sverige.

    Tyvärr säger amh endast hur många ägg man har kvar, inget om kvaliteten på äggen och andelen kromosomskador på äggen ökar mycket med åldern.

    Så ni kan naturligtvis fortsätta försöka naturligt hemma men räkna med att chansen att lyckas bli gravid och få ett levande barn är mikroskåpisk tyvärr, om ni inte kan tänka er äggdonation.

    Jag beklagar verkligen att ni blev lurade på alla dessa pengar i onödan, hade ni träffat på en seriös gyn eller en seriös klinik så hade de avrått direkt från att försöka med egna ägg vid din ålder. Ja, vissa mindre nogräknade kliniker ger tyvärr helt fel råd till sina patienter enbart för att tjäna pengar trots att klinikerna själva vet att det är chanslöst.

    Men jag hade kontakt med en kvinna som gjorde samma sak som dig vid ivfRiga PGS på egna ägg när hon var 43, men alla hennes embryon var också onormala tyvärr.

    Jag tipsade henne då om Avaclinic och hon bytte till dem och gjorde äggdonation och PGS och fick sen en dotter på första försöket.
  • Vårdepp
    UndrandeSökare skrev 2018-08-22 22:06:19 följande:

    Det är extremt få kvinnor som kan få barn med egna ägg vid 44, och över 45 år så har nästan samtliga gjort äggdonation, men de berättar inte om det högt.

    Troligtvis har Edward Bloms fru gjort äggdonation för hon är född 1971 och är nu gravid med barn nr 3.

    Många kända kvinnor har gjort äggdonation men berättar inte om det för de anser väl inte att det är något de är stolta över att deras ägg är för gamla.

    Detta är naturligtvis deras ensak men det lurar samtidigt andra kvinnor att tro att de kan få barn mef egna ägg oavsett ålder tills de kommer i klimakteriet, men det är tyvärr inte så.

    Min läkare i Grekland sa att vid 45 års ålder så är det ingen chans alls att få barn med egna ägg och redan vid 43 års ålder så får man inte längre göra ivf med egna ägg i Sverige.

    Tyvärr säger amh endast hur många ägg man har kvar, inget om kvaliteten på äggen och andelen kromosomskador på äggen ökar mycket med åldern.

    Så ni kan naturligtvis fortsätta försöka naturligt hemma men räkna med att chansen att lyckas bli gravid och få ett levande barn är mikroskåpisk tyvärr, om ni inte kan tänka er äggdonation.

    Jag beklagar verkligen att ni blev lurade på alla dessa pengar i onödan, hade ni träffat på en seriös gyn eller en seriös klinik så hade de avrått direkt från att försöka med egna ägg vid din ålder. Ja, vissa mindre nogräknade kliniker ger tyvärr helt fel råd till sina patienter enbart för att tjäna pengar trots att klinikerna själva vet att det är chanslöst.

    Men jag hade kontakt med en kvinna som gjorde samma sak som dig vid ivfRiga PGS på egna ägg när hon var 43, men alla hennes embryon var också onormala tyvärr.

    Jag tipsade henne då om Avaclinic och hon bytte till dem och gjorde äggdonation och PGS och fick sen en dotter på första försöket.


    Jo, jag vet ju egentligen den statistiken själv. Tror dock att Edvard Bloms tredje barn var oplanerat och kom ganska tätt inpå den andra, så det sägs att det varnaturligt. Tyvärr betyder det inte att det funkar för alla. Samtidigt ville vi försöka med mina ägg, men det är just bemötandet jag reagerar på. Vi får ju inte ens mejlsvar! De har min mans sperma i sin klinik.
  • 1loveamber

    Tack för att du delar med dig av din historia. Det är hög igenkänner faktor! Jag går hos Dr Sokolova och har haft Jelena, Zita och nu Marina som koordinator. Och har försökt bli gravid med deras hjälp i 5 års tid. Känner igen mig i din berättelse. Hur mår du nu?

    Kram Amber

  • Vårdepp
    1loveamber skrev 2018-09-21 22:13:00 följande:

    Tack för att du delar med dig av din historia. Det är hög igenkänner faktor! Jag går hos Dr Sokolova och har haft Jelena, Zita och nu Marina som koordinator. Och har försökt bli gravid med deras hjälp i 5 års tid. Känner igen mig i din berättelse. Hur mår du nu?

    Kram Amber


    Hej! Jag mår ok just nu, men det pendlar. Hur mår du? Det låter som lång tid med 5 år. Har du fått fram något embryo som de har satt in? Vad tyckte du om koordinatorerna och deras bemötande? Tänker ni göra fler IVF:er? Kram
  • 1loveamber

    Jag mår bra men periodvis mått mindre bra och 5 års försök tar på än. Har lyckats bli gravid fast det har slutat mf. Vilket varit fruktansvärt både fysiskt och mentalt. Har inga barn än och längtar så och vill inte ge upp. Idag fick jag mail från Marina som tyckte att jag skulle göra ännu ett nytt försök och prova akupunktur och skulle inte det fungera så mena hon att ÄD kunde vara ett alternativ. Jag hade en del frågor och ifrågasatte en del saker som verkade rörigt. Hon har ännu inte svarat fast det är viktigt så jag vet hur jag ska göra. Idag bestämde jag mig för att kolla omdöme om Ivf Riga då jag börjar känna att de inte bryr sig mer än att få in pengar. Hitta din recension som jag kände igen mig i. Ännu en gång tack för att du dela för det finns säkert fler som känner igen sig. Ang. Koordinatorna så är de trevliga sålänge man inte ifrågesätter något. Jag är inte så bra på att skriva därför tacksam att du fick fram och skrev det du skrev om Ivf Riga. Min erfarenhet om Dr. Sokolova är bemötande trevligt sålänge man inte ställer frågor. Upplever som det bokas in många patienter men att det inte hinns med, oftast har jag fått sitta och vänta 30 - 50 minuter på att få komma in trots jag bokat tid och ivf Riga ger sina råd och plan medans Dr. Sokolova ger sina råd och sin plan vilket skiljer sig åt. Kram

  • 1loveamber

    Ja, jag har fått ifram embryo som det satt in fast det har slutat i mf. Och de säger att det inte förstår varför. Jag och min man har gjort alla möjliga tester och nu rekommenderar dom att jag ska göra akupunktur innan nästa insättning och skulle inte det fungera så rekommenderar dom ÄD.

  • UndrandeSökare
    1loveamber skrev 2018-09-21 23:33:52 följande:

    Ja, jag har fått ifram embryo som det satt in fast det har slutat i mf. Och de säger att det inte förstår varför. Jag och min man har gjort alla möjliga tester och nu rekommenderar dom att jag ska göra akupunktur innan nästa insättning och skulle inte det fungera så rekommenderar dom ÄD.


    Hej Amber !

    Beklagar att du kämpat så länge utan framgång. Hur gammal är du? Vad har du i amh? Har din man fått göra Sperm dna fragmentationstest i Riga? (Finns ej i Sverige, men i Riga finns det).

    Jag och min man har också kämpat i 5 år och haft 6 missfall. Den svenska missfallsutredningen visade inget för de tog för få prover, inte ens ett spermaprov fick min man ta.

    Vi har sen varit i både Aten och London och gjort immunutredningar, för missfall kan bero på immunförsvaret, och i mitt fall är det så. Samt att vi gjort dubbeldonation med PGS (kromosomtest på embryonas dag 5) hos Avaclinic i Riga.

    Så om ni är missnöjda med ivfRiga så kan jag tipsa om Avaclinic i Riga.

    Om ni är missnöjda med Sokolova så finns det ju andra gyn i Göteborg som är billigare där högkostnadsskyddet gäller tex www.partus.se
  • UndrandeSökare

    Vårdepp och Amber - Om ni orkar gå vidare så kan jag rekommendera er båda att göra ivfSerums Mensblodtest. För man kan ha baciller därinne utan symptom, och utan att de svenska testen visat något.

    Har man baciller så kan de orsaka att man inte blir gravid eller får missfall. Man gör testet hemifrån och skickar med i liten vadderad påse med vanlig post till labbet i Aten. Man gör BÅDE Locus Medicus testet och 11 in one testet, det kostar 300euro sammanlagt.

    Allt man behöver är :

    1.En liten vadderad påse av minsta storlek

    2. Några frimärken

    3.Koksaltlösning (att späda blodet med lite i röret)

    4.Urinprovrör med skruvkork (finns på Apotea.se)

    5.Bruksanvisningen inkl adressen att posta till som man hittar om man googlar på

    ivfSerum Aten infection screening.

    Om baciller hittas så får man recept på en rejäl antibiotikakur, receptet kan lösas ut på svenskt apotek. Både mannen och kvinnan måste ta varsin kur lika länge, för annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.

    Lycka till !

  • Vårdepp
    1loveamber skrev 2018-09-21 23:26:49 följande:

    Jag mår bra men periodvis mått mindre bra och 5 års försök tar på än. Har lyckats bli gravid fast det har slutat mf. Vilket varit fruktansvärt både fysiskt och mentalt. Har inga barn än och längtar så och vill inte ge upp. Idag fick jag mail från Marina som tyckte att jag skulle göra ännu ett nytt försök och prova akupunktur och skulle inte det fungera så mena hon att ÄD kunde vara ett alternativ. Jag hade en del frågor och ifrågasatte en del saker som verkade rörigt. Hon har ännu inte svarat fast det är viktigt så jag vet hur jag ska göra. Idag bestämde jag mig för att kolla omdöme om Ivf Riga då jag börjar känna att de inte bryr sig mer än att få in pengar. Hitta din recension som jag kände igen mig i. Ännu en gång tack för att du dela för det finns säkert fler som känner igen sig. Ang. Koordinatorna så är de trevliga sålänge man inte ifrågesätter något. Jag är inte så bra på att skriva därför tacksam att du fick fram och skrev det du skrev om Ivf Riga. Min erfarenhet om Dr. Sokolova är bemötande trevligt sålänge man inte ställer frågor. Upplever som det bokas in många patienter men att det inte hinns med, oftast har jag fått sitta och vänta 30 - 50 minuter på att få komma in trots jag bokat tid och ivf Riga ger sina råd och plan medans Dr. Sokolova ger sina råd och sin plan vilket skiljer sig åt. Kram


    Vad bra att du hade nytta av det jag skrev! Jag trodde inte att någon hittat det, för när jag själv googlar så är de fem första posterna från IVF Riga själva. De har en OERHÖRT påkostad och hård marknadsföring. När jag skrollar genom kommentarerna på mitt inlägg så dyker reklam upp från IVF Riga mellan själva kommentarerna! Ja, de är oerhört duktiga säljare, men de verkar kunna välja och vraka mellan kunderna och bryr sig inte när pengarna landat i kassaapparaten. De påstår sig ha bra statistik, men jag har aldrig hört talas om någon som blivit gravid med egna ägg där. Om vi ska göra enandes IVF då blir det nog där eftersom min mans sperma finns där och han inte vill åka igen, men de psykiska påfrestningarna är så stora att jag inte vet. Eller, jag känner inte att jag kan lita på människorna jag går till. Det känns som att de vill lura en, sedan vet jag inte om det stämmer.

    Jag har ju varit gravid och har barn som är friska så frågan är om det är lönt med IVF även om man får ut flera ägg. Nu vet jag inte hur gammal du är eller om du har en partner, men det finns ju även Danmark, och jag har hört om Human Reproductive Center i USA dit jag hade åkt om min man hade gått med på det. Och så finns ju embryodonation.

    Jag hade inte gett upp i alla fall, för längtan efter barn påverkar hela livet. Jag tror att om man föder barnet själv så känns det som ens barn även om det är ett donerat ägg eller embryo. Kram
  • Vårdepp
    1loveamber skrev 2018-09-21 23:33:52 följande:

    Ja, jag har fått ifram embryo som det satt in fast det har slutat i mf. Och de säger att det inte förstår varför. Jag och min man har gjort alla möjliga tester och nu rekommenderar dom att jag ska göra akupunktur innan nästa insättning och skulle inte det fungera så rekommenderar dom ÄD.


    Åh vad tråkigt att det slutade så. Förstår att det måste vara jobbigt. Det är ju en sån psykisk påfrestning med hela grejen och så får man fram ett embryo men det vill sig inte ändå. Ju mer jag läser om fertilitet desto mer inser jag att jag inte vet. Kanske är utredning i Aten aktuell med immunologi och så? Det har många nämnt här.
  • Vårdepp
    UndrandeSökare skrev 2018-09-22 10:10:55 följande:

    Vårdepp och Amber - Om ni orkar gå vidare så kan jag rekommendera er båda att göra ivfSerums Mensblodtest. För man kan ha baciller därinne utan symptom, och utan att de svenska testen visat något.

    Har man baciller så kan de orsaka att man inte blir gravid eller får missfall. Man gör testet hemifrån och skickar med i liten vadderad påse med vanlig post till labbet i Aten. Man gör BÅDE Locus Medicus testet och 11 in one testet, det kostar 300euro sammanlagt.

    Allt man behöver är :

    1.En liten vadderad påse av minsta storlek

    2. Några frimärken

    3.Koksaltlösning (att späda blodet med lite i röret)

    4.Urinprovrör med skruvkork (finns på Apotea.se)

    5.Bruksanvisningen inkl adressen att posta till som man hittar om man googlar på

    ivfSerum Aten infection screening.

    Om baciller hittas så får man recept på en rejäl antibiotikakur, receptet kan lösas ut på svenskt apotek. Både mannen och kvinnan måste ta varsin kur lika länge, för annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.

    Lycka till !


    Tack för tipset! Men om man har kunnat få barn innan, med samma man, och inte har haft sex med någon annan, kan man ha sjukdomar ändå?
  • UndrandeSökare
    Vårdepp skrev 2018-09-22 16:51:05 följande:
    Tack för tipset! Men om man har kunnat få barn innan, med samma man, och inte har haft sex med någon annan, kan man ha sjukdomar ändå?
    Ja, man kan ha dolda infektioner även om man fått barn tillsammans tidigare.
    I Atentråden finns det många exempel på det.

    Bacillerna kan dels försvåra implantationen för embryot och det kan då bli minus eller missfall. Bacillerna kan också orsaka död vävnad i livmodern så att embryot inte alls kan fästa. Men om man gör mensblodtest och tar antibiotikakuren om baciller hittas, samt även gör hysto för att ta bort död vävnad i livmodern så ökar man chanserna rejält att lyckas nästa gång. Serum gör implantationssnitt vid sin hysto så att nästa embryo ska kunna hitta bättre fäste.

    www.ivfserum.com/infection-screening/

    www.ivfserum.com/hysteroscopy-with-implantation-cuts/

  • Vårdepp
    UndrandeSökare skrev 2018-09-22 17:34:33 följande:

    Ja, man kan ha dolda infektioner även om man fått barn tillsammans tidigare.

    I Atentråden finns det många exempel på det.

    Bacillerna kan dels försvåra implantationen för embryot och det kan då bli minus eller missfall. Bacillerna kan också orsaka död vävnad i livmodern så att embryot inte alls kan fästa. Men om man gör mensblodtest och tar antibiotikakuren om baciller hittas, samt även gör hysto för att ta bort död vävnad i livmodern så ökar man chanserna rejält att lyckas nästa gång. Serum gör implantationssnitt vid sin hysto så att nästa embryo ska kunna hitta bättre fäste.

    www.ivfserum.com/infection-screening/

    www.ivfserum.com/hysteroscopy-with-implantation-cuts/


    Hmm, ok skumt. Det är kanske värt att göra det. Jag tror dock tyvärr att det är min ålder som är problemet. Är 44 år.
  • Linsi

    Jag har bara positiv erfarenhet av ivf Riga. Genomförde en äd i somras och är nu gravid i vecka 15+2. 
    Vi provade ivf med egna ägg i Sverige, men utan resultat. Så med tanke på min ålder (41 år och amh-värde på 4,1) så slösade vi inte mer tid på att försöka själva utan valde att gå vidare med äggdonation. 
    Jag har haft Marina som koordinator hela tiden och vi har alltid haft en bra kommunikation.

Svar på tråden Recension IVF Riga