• Anonym (Cccc)
    Äldre 18 Aug 16:41
    3769 visningar
    7 svar
    7
    3769

    Syfte med att anmäla maken till soc

    Hej!

    Jag har träffat en man för två år sedan som under vår relation legat o skilsmässa. Han berättar inte allt för mig alla gånger och jag har ibland svårt att få ihop saker. Hans son som har Aspbergers, tourettes och ADHD bor på ett boende sedan 1 år tillbaka och i samband med det så anmälde hans fru honom till soc. Han säger att han inte vet varför och att det inte blev något av det. Hon säger däremot att han inte får dricka alkohol när han är med sina barn och att soc vet om det. Men han får ju ändå träffa sina barn. Jag förstår inte vad hon får ut av detta. Hon är väldigt speciell, hon är sjukskriven, har skulder hos kronofogden och dålig ekonomi. Han har betalat allt och fortfarande så är hon på honom om att han ska betala allt trots att dom är skilda (eller rättare sagt har betänketid kvar). Jag vet inte vad jag ska tro och om jag kan lita på honom. Kan hon vinna något på att smutskasta honom är min fråga.? Bidrag, vårdnad eller nåt? Snälla jag behöver verkligen lite diskussioner för att få ihop detta..

  • Svar på tråden Syfte med att anmäla maken till soc
  • Anonym (ppp)
    Äldre 18 Aug 17:01
    #1

    Äh, folk som ligger i skilsmässa kan försöka med både det ena och det andra, speciellt om de inte ville skiljas. Smutskasta vinner hon inget på, om det inte är sant det hon säger. 

    Kort funkar det iaf så att så länge de har betänketid så ska de som är gifta med varann gemensamt stå för sina kostnader, dvs hyra lån osv, precis som innan de skickade in skilsmässopapperen. När allt är helt klart, då får hon respektive han sköta sin egen ekonomi. Låter som om hon är oroad över sin ekonomi när skilsmässan gått igenom, men det är inte hans ansvar (om han inte står på några lån osv, då får han ju betala) 

    Vårdnad frågar du om: de kan ha gemensam vårdnad om inget annat gjorts upp om. Är en part inte nöjd med det får man gå via tingsrätten och bekosta en vårdnadsprocess. Hur gammalt är barnet, finns det fler barn?
    Dock har vårdnad inget i sig med bidrag att göra, då det brukar baseras på vart barnet bor men bor det på ett boende bör pengar gå till de kostnaderna. 

    Mamman kanske har rätt till bostadsbidrag och liknande men det har hon ju baserat på sin egen inkomst så där har mannen heller inget att bry sig om. 

  • Anonym (Soc.)
    Äldre 18 Aug 17:05
    #2

    Nån ekonomisk vinning efter att en förälder anmälts till soc existerar inte.

    Sannolikt är det helt enkelt så att pappan druckit för mycket när han haft ansvar för barnet och socialtjänsten i samband med anmälan klivit in och styrt upp det. Svårare än så behöver det inte vara.

  • Anonym (Cccc) Trådstartaren
    Äldre 18 Aug 17:12
    #3
    Anonym (ppp) skrev 2018-08-18 17:01:57 följande:

    Äh, folk som ligger i skilsmässa kan försöka med både det ena och det andra, speciellt om de inte ville skiljas. Smutskasta vinner hon inget på, om det inte är sant det hon säger. 

    Kort funkar det iaf så att så länge de har betänketid så ska de som är gifta med varann gemensamt stå för sina kostnader, dvs hyra lån osv, precis som innan de skickade in skilsmässopapperen. När allt är helt klart, då får hon respektive han sköta sin egen ekonomi. Låter som om hon är oroad över sin ekonomi när skilsmässan gått igenom, men det är inte hans ansvar (om han inte står på några lån osv, då får han ju betala) 

    Vårdnad frågar du om: de kan ha gemensam vårdnad om inget annat gjorts upp om. Är en part inte nöjd med det får man gå via tingsrätten och bekosta en vårdnadsprocess. Hur gammalt är barnet, finns det fler barn?

    Dock har vårdnad inget i sig med bidrag att göra, då det brukar baseras på vart barnet bor men bor det på ett boende bör pengar gå till de kostnaderna. 

    Mamman kanske har rätt till bostadsbidrag och liknande men det har hon ju baserat på sin egen inkomst så där har mannen heller inget att bry sig om. 


    Sonen som bor på boende är 14 år och så har dom en dotter på 12 år. Hon har tjatat till sig vårdnaden om båda men vill ändå att han ska betala mer än bara det hand skyldig till. Vet inte vad som ska ingå i den ordinarie kostnaden men det borde väl innefatta kläder och mobil. Hon får alltså pengar för sonen också trots att han inte bor hos henne.

    Jag blir bara så arg för hon hotar hela tiden med allt möjligt. Och säger åt honom vad han får och inte får göra! Och eftersom han köper allt skit så undrar jag ju om det finns någon hållhake
  • Anonym (Mini)
    Äldre 18 Aug 17:16
    #4

    Ni har varit ihop i två år och de har betänketid kvar på skilsmässan?

  • Äldre 18 Aug 17:17
    #5

    Och jag förstår inte varför du spekulerar och vill veta exakt vad som har hänt där. Dels så är det inte säkert att du skulle förstå det - barnet verkar ha så allvarliga problem, om man inte har erfarenhet av sånt, så har man svårt att sätta sig in i det. 

    Att folk i en sån svår situation kan vara sjukskrivna eller även soc.-anmäler varandra, det är inte så konstigt som det kanske låter. Det har jag också varit med om. Det enda som kan vara intressant och relevant för dig är att mannen uppenbarligen dricker för mycket. Och det låter ju som om han har uppfört sig illa då också. Annars skulle man ju inte ha som krav att han inte ska dricka. Det skulle jag vara försiktig med. Allt annat angår egentligen inte dig.

  • Anonym (Pappa­Barn)
    Äldre 18 Aug 20:47
    #6

    Det kan handla om försök att få ensam vårdnad, vårdnadstvister kan vara mycket skitiga och inte alls bra för barnen.

    Tyvärr så har det många gånger visat sig att vissa socialsekreterare tar skitsnack som sanning och bygger en verklighet på dessa lögner. Detta kan senare bli ett rent helsike att försöka få rätsida på.

    Första hjälpen - 

    Vårdnadstvister

    Vi har tagit fram Första hjälpen, en guide för dig som snabbt vill känna stöd, lära dig mer om vårdnadstvister och få tips på hur du kan hantera dessa.

    www.pappabarn.se/sv-SE/v%C3%A5rt-arbete/f%C3%B6rsta-hj%C3%A4lpen-37459217


    Stödja PappaBarn - Föreningsstöd 500kr
    Föreningen för mammor, pappor och anhöriga

  • Anonym (Hm)
    Äldre 19 Aug 10:48
    #7
    Anonym (Soc.) skrev 2018-08-18 17:05:04 följande:
    Nån ekonomisk vinning efter att en förälder anmälts till soc existerar inte.
    Sannolikt är det helt enkelt så att pappan druckit för mycket när han haft ansvar för barnet och socialtjänsten i samband med anmälan klivit in och styrt upp det. Svårare än så behöver det inte vara.
    Håller med
Svar på tråden Syfte med att anmäla maken till soc