• Äldre 18 Aug 16:57
    2489 visningar
    8 svar
    8
    2489

    Omdöme IVF Riga

    Eftersom jag själv letade efter, men inte hittade, någon annan information om IVF Riga än klinikens egen propaganda när jag skulle göra IVF, så följer här en recension av IVF Riga. Jag kommer att göra detta inlägg på engelska också så fort jag hinner.

    När min man och jag bestämde vi oss för att försöka skaffa ett tredje barn, men inte hade lyckats på några månader så gjorde jag en gynekologisk undersökning hos en privat gynekolog som heter Skolova gynkliniken och drivs av Ludmila Sokolova. Jag blev därigenom rekommenderad att göra IVF med embryoanalys på IVF Riga i Lettland, och denna klinik drivs av dr Fodina.

    Jag fick kontakt med kliniken och en patientkoordinator som heter Zita (de andra heter Marina och Jelena). Jag hade många frågor, bland annat om deras öppettider över sommaren, och fick då svaret att We are open all summer. Det verkade väldigt bra, eftersom jag då inte skulle behöva krångla med jobbet, min mans jobb och barnens skola. Detta visade sig sedan inte alls stämma. Jag fick till en början svar på mina mejl snabbt, och i alla mejl stod i slutet ett litet P.S. Have a nice day. Jag tyckte att det var bra att jag fick svar snabbt, men kände också att det inte verkade helt hundra att de satt och svarade vid tiotiden på kvällen och helgen, och kände att det där Have a nice day kändes lite skolflicksaktigt, och kanske till och med lite lojt mot kunder som inte kan få barn och kanske har börjat bli rätt nere när de väl kontaktar kliniken. Vi beslutade oss hursomhelst för att avsätta de ungefär 100 000 kr som det skulle kosta med IVF, embryoscanning, resor, hotell, gynekologbesök och mediciner. Det funkar så att man får en plan från kliniken i Riga som ska följas hos gynekologen i Sverige, och så hör man av sig till kliniken i Riga när man får sin mens för att kunna påbörja behandlingen dag 2.

    Vi ville dock försöka en månad till naturligt, men så fick jag tyvärr mens och mejlade Zita och berättade detta. Det tog inte lång tid förrän jag fick svaret av henne Thank you for the good news. Ja, vad ska man säga? Jag försöker bli gravid, jag är ledsen över att inte ha blivit det den här månaden heller, så det var inte så roligt att få mens, men självklart är det good news för dem att jag inte lyckades bli gravid på egen hand. 

    Jag fick ett datum då min man skulle lämna sperma och ett för äggplock och vi bokade resor för alla 4 i familjen. Redan på flygplatsen på väg dit kom det ett mejl där det stod att mitt datum för äggplock skulle ändras och bli två dagar tidigare, vilket gjorde att vi fick vara väldigt flexibla och boka om min resa och min man åka hem ensam med barnen. Familj, jobb och andra engagemang får man strunta i, men det gör man ju gärna om man får ett helt barn. Det gick bra att lämna sperma och äggplocket gick bra, men det hela var väldigt jobbigt eftersom allting kändes lite rörigt och att man skulle ta det som det kommer. Jag funderade också mycket på de olika protokoll som finns, och det var en gynekolog i Sverige som sa till mig att det långa protokollet är bättre för endometriospatienter, vilket jag är, men här blev det ändå det korta protokollet utan förklaring, och det kändes lite jobbigt
    .
    De fick ut nio ägg, varav 7 blev befruktade, men dag för dag dog ett eller två embryon. Dag fem levde två embryon och man kunde ta en cell och göra analys, sedan frystes de. När analysen var klar ringde en genetiker upp mig på Skype och sa med ett glatt leende Hello. Unfortunately none of the embryos were good. Hon tyckte att äggdonation var ett bra alternativ, men det tyckte inte min man, så jag frågade Zita om det var lönt att göra en till IVF, vilket hon tyckte. Så jag och min man försökte naturligt någon cykel, men misslyckades, så jag mejlade Zita att jag tyvärr fått mens, och fick svar av henne That is great news.

    Jag skulle göra min nästa IVF i maj, men det blev för stressigt, så jag frågade om det gick bra i juni, och det gjorde det. Men i juni fick jag mens kring midsommar, och eftersom de inte hade någon framförhållning så kunde jag inte boka tid för ultraljud i Sverige, och inte få mina mediciner heller. Det visade sig också här att de inte alls hade öppet hela sommaren, och jag förlorade en månad, och efter det hade den svenska kliniken stängt, så jag förlorade en månad till.

    Någonstans här upptäckte jag att Zitas P.S. Have a nice day hade ändrats till P.S. I go on my maternity leave om Monday. Det kändes allt lite konstigt att hon inte skrivit något direkt till mig om att hon skulle vara ledig och att jag skulle få en ny patientkoordinator inom någon dag. Hon skrev dock att tjejerna på kliniken på måndagen skulle leta upp en annan gynekolog i Sverige till mig, så att jag kunde göra IVF i juli, men det gjorde de inte. De hörde heller inte av sig, utan jag fick mejla och fråga vem som skulle bli min nya patientkoordinator, men det är egentligen inget stort problem. Det blev Marina. Hon skickade en kort plan som hon tyckte att jag skulle följa och göra IVF efter semestern, och där ingick bland annat att jag skulle ta p-piller ett par månader. Jag ifrågasatte varför, och hon svarade att det var för att reglera mensen så att man vet med 4 dagars marginal när den kommer. Jag vet med 2 dagars marginal när min mens kommer ändå, oftast exakt när den kommer, och jag tror att det är bullshit, och att den verkliga anledningen är att de verkligen inte vill riskera att bli gravid när de har stängt för semester, för när jag sa att jag inte ville ta dem så verkade det som att det kvittade och gick lika bra utan. Jag skrev lite till henne om vad Zita lovat, men Marina svarade bara typ That is strange ... Jag skrev sedan ett mejl till dem där jag ifrågasatt om det var lönt att jag skulle fortsätta med tanke på att månaderna gick och jag fyller 44 i september. Marina svarade mig aldrig på detta mejl, så här slutade vår kontakt. Efter flera veckor skrev jag till kliniken och undrade varför min patientkoordinator inte hade svarat. Tror ni att jag fick något svar? Det fick jag inte.

    Det var många fina siffror och snabba svar i början, men detta övergick snart till rätt halvtaskig service, och man har mer kontakt med patientkoordinatorerna än vad jag först trodde.

    Som sammanfattning efter dessa händelser, så tycker jag att det stora problemet med både IVF Riga och gynekologen i Sverige är att det känns väldigt olustigt att kommunicera med dem. Man är dessutom ganska skör när det har gått så långt att man ska göra IVF, och visst kan man få ett bra bemötande vissa gånger när man har kontakt och är på väg att betala en stor summa pengar till dem, eller om man ler och säger att man är mycket nöjd. Men frågar man något eller undrar varför den information man fått inte längre stämmer så blir det tjuriga. Det känns inte som att man har att göra med vuxna människor. Sedan vet jag inte ens om det är lagligt att strunta i att svara när ens patienter hör av sig, vilket både IVF Riga och Sokolova gynkliniken har gjort ett flertal gånger i mitt fall.

  • Svar på tråden Omdöme IVF Riga
  • Äldre 13 Jan 00:38
    #2

    [quote=79356922][quote-nick]mahalla skrev 2019-01-12 20:40:59 följande:[/quote-nick]Vad tråkigt att du haft så dåliga erfarenheter som det låter som. Jag har själv gjort en behandling där nyss och är jättenöjd med allt hittills (har haft Marina från början). Hur har det gått sen, gjorde du någon till behandling och bytte du klinik isf? [/

    Nej, jag har inte bytt klinik. Min mans sperma finns där och han vill inte åka en gång till och lämna sperma påsen annan klinik, så det har inte hänt något. Har bett kliniken i Sverige att be IVF Riga att flytta sperman till AVA Riga, men de har inte gjort det trots löfte. Jag var också bitvis nöjd med kliniken när jag var där och träffade dem, men problemen eskalerade när embryona var felaktiga, och de slutade svara på mina mejl. Hade de varit bara dåliga från början så hade jag inte åkt, men sedan uppstod problemen och jag tycker det är helt ofattbart att de inte hör av sig. Har hört fler som fått samma bemötande. Har du blivit gravid än? Vore kul att höra hur det går.

  • Äldre 20 Jan 22:40
    #4

    [quote=79372880][quote-nick]mahalla skrev 2019-01-17 22:20:44 följande:[/quote-nick]Jag hoppas verkligen att problemen inte kvarstår eller att du får byta klinik! Jag väntar just nu på att de ska höra av sig, idag är dag 5 och de skulle berätta om några embryon överlevde och blev till blastocyster men jag har inte hört något så jag är rädd för att de kanske inte hört av sig just för att det inte gått bra. Jag har ev tänkt göra en behandling till och sen säger de att man ska vänta en cykel innan man gör en insättning. Allt tar sådan tid. 

    Kollade du på några andra kliniker också? jag har hört att de har bra kliniker i Ryssland också. 

    Kram[/

    Hoppas det går bra för dig! Jag hörde från dem så länge jag betalade och var glad, sedan tröttnade de väl. Min första koordinator hörde av sig varje dag och berättade hur många som dog varje dag, och sedan hörde en genetiker av sig och berättade att blstocysterna var kromosommässigt fel. De saknade dock social kompetens, vilket var lite jobbigt, med tanke på att det inte gick bra. De slutade höra av sig när jag slutade fjäska och ifrågasatte varför de sagt att de hade öppet hela sommaren och en del annat.

    Kort sagt skulle det kunna vara då att de inte hör sv sig därför att det inte blev några blastocyster, men samtidigt så borde de vilja sälja ägg till dig rent ekonomiskt. Berätta gärna hur det går för dig!

  • Äldre 4 Feb 16:15
    #6

    [quote=79399742][quote-nick]mahalla skrev 2019-01-28 10:41:05 följande:[/quote-nick]Hej igen, 

    jag undrar om du skulle vilja prata lite på annat sätt än här? Tex privat på familjeliv (vet inte hur det går till?).[/

    Jag har skickat pm till dig. Kolla om du kan se det, och svara om du har lust

Svar på tråden Omdöme IVF Riga