• WannabeMorsa

    Kan inte sluta tänka på detta!

    Hej! Ska försöka fatta mig så kort som möjligt.

    Jag skriver här nu då jag inte alls kan sluta tänka på det här.

    Jag hade troligtvis ÄL för en vecka sedan igår, och utan att jag och sambon egentligen tänkte på det så gjorde vi ett försök (vårat allra första) till att bli gravida. Började redan ett par dagar efter detta att känna olika symtom som exempelvis uppblåst mage/gasig, ömma bröst och trötthet. Ett par dagar till gick och jag fick molande värk, ungefär som mensvärk men inte lika mycket, blödning som jag läst mig till kan vara nidblödning, och har nu under två dagar fått sura uppstötningar vilket jag aldrig någonsin får annars. Jag brukar ibland få en bellanblödning efter ÄL innan mensen kommer, men har aldrig haft mensvärksliknande värk då annars.

    Jag går ju självklart och hoppas hoppas sååå mycket på att jag är gravid, men blir galen på mig själv då jag inte kan låta det vara. Jag är rädd att vara skengravid bara för jag tänker så mycket på det. Har dock läst att nödlösning kan va som den jag har, man kan ha såhär tidiga symtom som jag har... Har BIM ungefär fredag nästa vecka, och om jag inte fått mens då så ska jag göra ett test, men tycker ändå det skulle vara skönt med lite tips och råd från alla kunniga föräldrar/blivande föräldrar här! Så vad tror ni? Hur ser era erfarenheter ut?

    Väldigt tacksam för svar!????

  • Svar på tråden Kan inte sluta tänka på detta!
  • WannabeMorsa

    Måste bara rätta mig själv, det står bellanblödning, men det ska ju såklart vara mellanblödning! Sen så gjorde jag en smiley efter "tacksam för svar", vilket resulterade i något annat, haha!

  • Anonym (A)

    Innan 5 dagar efter befruktning kan du inte känna några symtom. Det är tidigast då det fäster (men vanligast 7-9 dagar efter äl). Innan det fäst kan man inte få symtom. Så det som kommit innan dess är något annat, antagligen pga progesteron som alltid finns efter ägglossning oavsett om man är gravid eller inte, samt att man känner efter mer när man hoppas och vet att det finns en chans. Progesteron ger liknande symtom som graviditet.

    Hur som helst. Det är helt, 100%, omöjligt att veta om du är gravid eller inte. Chansen finns men risken är ju större att du inte är det. "Symtom" säger egentligen ingenting heller för man kan vara utan symtom helt och ändå vara gravid eller alla "symtom" som finns och ändå inte vara gravid.

  • WannabeMorsa

    Ja, det är många som skrivit det här med som jag läst om. Men det är desto fler som har liknande upplevelser som jag som sedan visat sig vara gravida... Allt jag läst är det som gör att jag inte kan sluta tänka på det...

  • Anonym (A)
    WannabeMorsa skrev 2018-08-18 18:49:00 följande:

    Ja, det är många som skrivit det här med som jag läst om. Men det är desto fler som har liknande upplevelser som jag som sedan visat sig vara gravida... Allt jag läst är det som gör att jag inte kan sluta tänka på det...


    Vilka upplevelser menar du?
  • Anonym (A)
    WannabeMorsa skrev 2018-08-18 19:01:10 följande:

    De som jag beskrivit i mitt inlägg. :)


    Att du tycker dig känna symtom? För det är det många som upplever, både gravida och icke-gravida. De som var gravida kanske dock är mer benägna att berätta om det? Jag har haft månader där jag varit övertygad om att jag varit gravid men inte varit det. Till exempel hade jag en månad "mensvärk", rosa flytning vid ett tillfälle en vecka efter äl, ömma bröst, illamående, blev äcklad av viss mat, sugen på viss mat, blödande tandkött osv. Var inte gravid. En annan månad hade jag värk och ont i magen, ömma bröst. flytningar, spydde nästan upprepade gånger, sug efter kött, kissade hela tiden, mensen var två veckor sen osv. Var inte gravid då heller.

    Med min första graviditet hade jag massa symtom från att det fäste och framåt. Min andra graviditet en del symtom men inte så mycket och min tredje inga symtom alls (kände inte ens av implanteringen då vilket jag gjorde med de två första).
  • WannabeMorsa

    Okej, tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! :)

  • Anonym (Nina)

    Jag har alltid haft mest symptom på graviditet de gånger jag INTE varit gravid.

    De gånger jag varit gravid har inte symptomen kommit förrän efter BIM.

  • Amla07

    Jag blev gravid på första försöket med första barnet och kände dagen efter att något var annorlunda i kroppen. Ingen tror mig, alla säger att man inte har genomgått någon hormonförändring så tidigt. Men jag vet vad jag kände. Dagen efter samlaget snurrade det i huvudet hela dagen. Magen svullnade dag för dag så att jag efter någon vecka inte kunde knäppa byxorna, ont i brösten och efter två veckor började den förlamande tröttheten. Jag visste så säkert att jag var gravid att jag inte drack öl den semestern. V 10 skrev jag in mig hos barnmorska och då hade jag redan gått upp 10 kg i vikt (gick totalt upp 30 kg).jag har högt blodtryck och kroppen började samla på sig vätska direkt. Har haft två hemska graviditeter med vatten i lungorna, jättehögt blodtryck och två akuta kejsarsnitt. Min teori som jag endast baserar på min egen erfarenhet, är att kvinnor som har någon typ av sjukdom (högt blodtryck I mitt fall) känner en förändring i kroppen tidigare och tydligare än kvinnor som är friska och har en mer normal graviditet. Har absolut inga vetenskapliga belägg för detta dock, men var vaksam och håll koll på blodtrycket är mitt råd.

  • WannabeMorsa

    Jag har inga problem med blodtrycket. Har gallsten och lite övervikt.. Är i övrigt frisk :) Tack för att du delade med dig! Hoppas så innerligt att jag är gravid, men om inte så är det ju bara att försöka igen!

Svar på tråden Kan inte sluta tänka på detta!