• Anonym (Förbryllad)

    Inbillad dålig andedräkt?

    Jag och min kille har träffats i åtta månader. Jag har under hela tiden känt att jag har dålig andedräkt. Jag borstar tänderna, använder tandtråd morgon och kväll och SB12. Det funkar rätt bra. Men vissa dagar hinner jag inte och då känner jag ju att det smakar illa i munnen. Försöker då att prata med min kille på avstånd och håller andan när han är nära.

    Imorse kom han och pratade med mig när jag precis hade vaknat, jag tog kudden och la den över huvudet och sa "usch, vill inte att du känner min morgonandedräkt". Då säger han: men du har aldrig haft dålig andedräkt. Dessutom skulle jag aldrig tycka att något med dig är äckligt".

    Min kille är inte typen som ljuger. Även en nära vän till mig och mina syskon säger att jag aldrig luktar illa och att det sitter i mitt huvud. Men jag blir ändå förbryllad. Jag har ju smakat illa i munnen. Jag har vissa dagar undvikit att prata med folk för att jag känner mig ofräsch då jag inte hunnit min morgonrutin. Men kan det vara så att man kan inbilla sig så till den milda grad att man är övertygad om att man luktar illa fast man inte gör det?

  • Svar på tråden Inbillad dålig andedräkt?
  • masen84

    Hejsan!

    Ja, inbillning över att man har dålig andedräkt ibland av att man tycker att man har dålig smak i munnen har man varit med om. Fast, har läst något om att dålig smak i munnen inte behöver betyda att man har dålig andedräkt. Å om du är noga med din munhygien för övrigt så har du nog inget att oroa dig för :)

    Det bästa sättet, fast kanske det lite svåraste sättet, att be någon som står dig nära att lukta på din andedräkt när du blåser ut, tex din kille. Om du verkligen är orolig för hur din andedräkt luktar så kan du fråga din kille om du får blåsa på honom och att han ger dig ett ärligt svar på hur din andedräkt luktar.

    Om du tycker att det är gör genant att fråga killen så kanske det känns lättare med någon närstående vän eller någon annan du känner stort förtroende för :)

    Jag själv och en gammal tjejkompis som jag umgicks med för en del år sen hade lite intresse om andedräkten, så vi brukade ofta blåsa på varandra när vi sågs för att känna hur den luktade. Det kan ju vara ett bra sätt för att få redan på hur man luktar :)

    Lycka till!

Svar på tråden Inbillad dålig andedräkt?